2007-09-29, 09:31
Medlem
SuperMarios avatar
Jag har precis hoppat på en distanskurs på KTH. Till min stora förvåning vill dem ha 255 kr + frakt för att skicka hem kurskompendium på CD-ROM till mig. Vad fan, tänker jag!?

Har läst ett antal kurser på distans på en mängd olika högskolor/universitet, och aldrig tidigare har man behövt begära att få kurskompendium hemskickat. Föreläsningsanteckningar, powerpoint-presentationer och annat kursmaterial skall väl för tusan finnas tillgängligt på kurswebben?

Nu handlar det om principen, jag tänker inte betala för att få sådant material hemskickat. Rena utsugningsmetoderna. Har KTH dåligt med stålar?

Eller det är alltid så på KTH?
Citera
2007-09-29, 10:17
Medlem
miklons avatar
Vad innehåller skivan då? Om det är att betrakta som studielitteratur så är det väl inte så konstigt att de vill ha betalt för det, någon har väl lagt arbetstid på att producera det. Det kan ju vara så att det innehåller utdrag ur litteratur osv som KTH själva har fått betala för.

Men är det bara kursplan, föreläsningsanteckningar osv så är det ju lite konstigt, för det brukar man väl inte behöva betala för (jag har dock inte läst på KTH så jag vet inte hur det är där).
Citera
2007-09-29, 10:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

...var ju utmärkt! Äntligen har de lärt sig att ta betalt. En billig kurs är en dålig kurs, och vill Du inte hosta upp är Du nog inte så intresserad, så därmed inte särdeles lämplig heller.
Citera
2007-09-29, 10:25
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...var ju utmärkt! Äntligen har de lärt sig att ta betalt. En billig kurs är en dålig kurs, och vill Du inte hosta upp är Du nog inte så intresserad, så därmed inte särdeles lämplig heller.

Jag har ju svårt att tro att en kostnad på 255 kr är så särskilt avgörande, om man nu inte ser det som en principsak som trådskaparen.

Det är ju inte själva kursen som kostar, utan kursmaterial och där är väl 255 kr ganska lågt, jämfört med kurser där litteraturen kanske kostar ett par tusenlappar.
Citera
2007-09-29, 11:24
Medlem
Paladias avatar
Klagar du för att kursmaterialet kostar 255:-? Jag har läst kurser där litteraturen kostat det tiodubbla (sammanlagt 9 böcker). Så var istället glad över att det är så extremt billigt.
Citera
2007-09-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Jag har precis hoppat på en distanskurs på KTH. Till min stora förvåning vill dem ha 255 kr + frakt för att skicka hem kurskompendium på CD-ROM till mig. Vad fan, tänker jag!?

Har läst ett antal kurser på distans på en mängd olika högskolor/universitet, och aldrig tidigare har man behövt begära att få kurskompendium hemskickat. Föreläsningsanteckningar, powerpoint-presentationer och annat kursmaterial skall väl för tusan finnas tillgängligt på kurswebben?

Nu handlar det om principen, jag tänker inte betala för att få sådant material hemskickat. Rena utsugningsmetoderna. Har KTH dåligt med stålar?

Eller det är alltid så på KTH?

Det blir allt vanligare att föreläsarna inte får lägga upp föreläsningsanteckningar, ppt-presentationer och liknande på kurshemsidorna då det kostar för mycket att låta studenterna skriva ut dem gratis i skolan. Det vanliga är att de säljs av föreläsaren eller institutionen, dock har jag aldrig varit med om att det kostat ens i närheten av 250kr, det vanliga är kring 30-50kr om det bara gäller föreläsningsanteckningar.

Att de tar 250kr för något du dessutom inte ens får utskrivet får mig att tro att det handlar om mer än bara föreläsningsanteckningar.
Citera
2007-09-29, 12:16
Medlem
Jerka^s avatar
Typiskt för inbundna kompendier (typ 100 sidor) + extentor brukar vara 100-150 kr. 255 var ganska tilltaget även om det följde med en cd. Det är dock fortfarande billigt jämfört med riktiga kursböcker som kan kosta uppemot 700.

Mitt tips är att fråga dem innan du köper vad som ingår i priset (no shit?).
Citera
2007-09-29, 12:33
Medlem
Tjohildas avatar
Asch, skaffa dig ett gäng kursbekanta. Ni delar förstås för kostnaderna på en skiva material, sen bränner ni upp ett gäng kopior...
Citera
2007-09-29, 13:43
Medlem
Zous avatar
Låter som ett riktigt stort problem med 255 kronor. Tycker gott och väl att du kan bidra med dessa pengar.
Citera
2007-09-29, 13:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har ju svårt att tro att en kostnad på 255 kr är så särskilt avgörande, om man nu inte ser det som en principsak som trådskaparen.

Det är ju inte själva kursen som kostar, utan kursmaterial och där är väl 255 kr ganska lågt, jämfört med kurser där litteraturen kanske kostar ett par tusenlappar.

...Du har rätt. Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen! Höj kostnaden för kursmaterialet till minst 1000:-
Citera
2007-09-29, 14:21
Medlem
Regalis avatar
För mycket. Be någon kompis skicka över filen från CD:n, jag skulle inte betala det där för att det är så dåligt. Jag har sätt kompendium med massor sidor utskrivna i häften, ofta kostar de inte över hundra kronor (ofta 70-80kr). Och att skriva ut de där häfterna kostar så mycket mer än att bara lägga över digital text på en skiva. Vi kan köpa en sån skiva för 15 spän men de får de nog typ för 2,5 - 5 kr var, sånna kompendium borde fan kosta 30 - 50 spän högst. LOL.

De räknar alltså med att folk skickar runt texten på MSN och att det är kanske 1/grupp eller ett par/klass som kommer att köpa, och de som köper betalar alltså skatt/tar smällen för det hela.
Citera
2007-09-29, 15:15
Medlem
SuperMarios avatar
Givetvis reagerar man på att behöva betala för saker som man alltid fått gratis, eller näst intill gratis, tidigare. Det skall även tilläggas att man använder sig utav annan kursmaterial också, en bok för ca 700-800 kr.

Nu har jag inga bekanta som läser kursen eller tillgång till listor på andra kursdeltagare. Så att försöka få det billigare genom att kontakta några andra är inte aktuellt.

Men det är bara att pynta upp och sponsra KTH.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in