2007-09-29, 05:31
Medlem
Pattayaruless avatar
Hej.
Alla vet ju att solen är väldigt,väldigt varm och att den är väldigt ljusstark.
Men hur låter den ?
Om man nu ,alltså rent teoretiskt skulle kunna vara på solytan ...vilken decibel är det där?
Är det ett fruktansvärt oljud ,typ 300 decibel...eller är det bara ett muller...?
Citera
2007-09-29, 11:59
Medlem
><((((°>s avatar
ljud fortplantar sig dåligt i vacuum så det är antagligen knäpptyst, om du inte står i nån sorts materia dvs då låter det säkert jättemycket, kan tänka mig att det är en kaskad av explosioner så det blir väl bara jättehögt brus.
Citera
2007-09-29, 11:59
Medlem
Alimamas avatar
Ptja, såhär låter ett mindre plasma iaf: http://www.youtube.com/watch?v=AE3dRBlQjTE

Minus ljudet från ugnen, med reservation för annat medium, bör väl solen låta nåt åt det hållet. Nåt ljud från själva fusionen borde väl inte finnas. Jag vet förresten inte ens om man kan säga att det låter på nåt spec, sätt.
Citera
2007-09-29, 12:02
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
ljud fortplantar sig dåligt i vacuum så det är antagligen knäpptyst, om du inte står i nån sorts materia dvs då låter det säkert jättemycket, kan tänka mig att det är en kaskad av explosioner så det blir väl bara jättehögt brus.
Han skulle ju stå på "solytan", vi antar väl därför att det är en bit in i solatmosfären
Citera
2007-09-29, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Ptja, såhär låter ett mindre plasma iaf: http://www.youtube.com/watch?v=AE3dRBlQjTE

Minus ljudet från ugnen, med reservation för annat medium, bör väl solen låta nåt åt det hållet. Nåt ljud från själva fusionen borde väl inte finnas. Jag vet förresten inte ens om man kan säga att det låter på nåt spec, sätt.

Jag håller med denna filur, solen låter nog som plasmaljudet + några knallar här och var.
Citera
2007-09-29, 12:30
Medlem
Saltas avatar
Plasma i sig låter ingenting, det man hör där är säkert något fenomen grundat på frekvensen som mikrovågsugnen utvecklar. Om du stog på solen så skulle det låta som om att du stog på ett kärnvapen. Pann[här står du och lyssnar]nng
Citera
2007-09-29, 12:59
Medlem
Jerka^s avatar
Ljud är tryckförändringar i luften som fortplantar sig som vågor. Utan luft, inget ljud.

Nu ljuger jag visserligen, ljud kan fortplanta sig genom flera olika ämnen. Det är bara det att våra öron är anpassade för att uppfatta ljudvågor i just luft. Pröva att lyssna under vattnet så förstår du vad jag menar.

Hur som helst krävs det ett medium av någorlunda densitet för att förmedla ljudvågor. Det är väl möjligt att man skulle kunna uppfatta ljudvågor i gasen vid solytan, men då får man ha en bra värmetålig mikrofon.

Ganska intressant fråga faktiskt. Först tänkte jag att den bara var dum, men ju mer jag funderar desto mer nyfiken blir jag. Hur skulle solen låta om man kunde höra den?
Citera
2007-09-29, 13:55
Medlem
Alimamas avatar
Det där med kärnvapen var väl en halvtaskig jämförelse, då ljudet kommer från tryckvågen som bildas, och någon sådan finns ju inte direkt i solen. Iof har solen massor med små utbrott hela tiden, så dessa borde man ju kunna "höra". Ganska intressant det här faktiskt, även om jag från början också tyckte att det lät dumt
Citera
2007-09-29, 14:41
Medlem
West-ens avatar
Mycket intressant frågeställning. Jag skulle kunna tänka mig ljudet från en mycket mäktig förbränning. Tänk, stor skogsbrand minus knaster från ris och dylikt. En stor gasförbränning, ett starkt men ändå dovt, lågfrekvent mullrande!
Citera
2007-09-29, 17:05
Medlem
Pattayaruless avatar
Hej igen.
Jag tackar för era gissningar.
Verkar som ingen verkligen vet...undrar typ om NASA vet,har dom försökt lyssna?
Det måste ju låta något med alla dessa utbrott,såna otroliga krafter som är i rörelse.
Kanske mullrar lite ,sen vid varje större utbrott så hörs det som en knall,men tystnar ganska fort.
Tar tacksamt mot fler gissningar
Citera
2007-09-29, 19:09
Medlem
Zwerchstands avatar
Det blir ju svårt att lyssna i normal bemärkelse, här p.g.a. mellanliggande vakuum, där p.g.a. extrema förhållanden – och man kan fråga sig hur vår hörsel skulle tillgodogöra sig oförvanskad input (om sådan vore tekniskt möjlig), eller hjärnan tolka den. NASA ger ändå en fin beskrivning:
Citat:
Vibration

The sun vibrates like a bell that is continually struck. But the sun produces more than 10 million individual "tones" at the same time. The vibrations of the solar gas are mechanically similar to the vibrations of air -- also a gas -- that we know as sound waves. Astronomers therefore refer to the solar waves as sound waves, though the vibrations are much too slow for us to hear. The fastest solar vibrations have a period of about 2 minutes. A vibration's period is the amount of time taken for a complete cycle of vibration -- one back-and-forth movement of the vibrating object. The slowest vibration that a human being can hear has a period of about 1/20 of a second.

Most of the sun's sound waves originate in convection cells -- large concentrations, or clumps, of gas beneath the surface. These cells carry energy to the surface by rising, just as water boiling in a pan rises to the surface. The word convection refers to the boiling motions of the cells. As the cells rise, they cool. They then fall back down to the level at which the upward motion started. As the cells fall, they vibrate violently. The vibrations cause sound waves to move out from the cells.

Because the sun's atmosphere has so little mass, sound waves cannot travel through it. Therefore, when a wave reaches the surface, it turns back inward. As a result, a bit of the surface bobs up and down. As the wave travels inward, it begins to curve back toward the surface. The amount by which it curves depends on the density of the gas through which it travels and other factors. Eventually, the wave reaches the surface and turns inward again. It continues to travel until it loses all its energy to the surrounding gas.

The waves that travel downward the greatest distance have the longest periods. Some of these waves approach the sun's core and have periods of several hours.

http://www.nasa.gov/worldbook/sun_worldbook.html
Mäktigt klockspel under tomhets filt.
Citera
2007-09-29, 23:28
Medlem
Realizts avatar
Med NASA:s beskrivning så skulle alltså Jorden låta som magmarörelserna i dess inre...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in