Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-28, 23:19
Medlem
Kaustis avatar
Jag har precis bytt chassi på min dator. Har skaffat mig en antec p180, och det verkar av vad jag hittills sett vara suveränt. Lite tråkigt utseende kanske... Va vet jag.

I alla fall så har jag fått problem. Bland annat så får jag inget ljud i mina högtalare via det inbyggda ljudkortet. Låter ingenting fast jag kopplar in sladden i rätt uttag. Men om jag sätter i sladden till högtalarna på framsidan av datorn, där det också finns en ljud-ut-sak så får jag ljud. Har jag missat nån sladd eller nåt? Ljudkortet är som sagt inbyggt.

Sen har jag en IDE-hårddisk (heter det så tro? dom gamla hårddiskarna). Sätter jag den som primary ide-device så tror min cpdator att windows ska ligga på den disken. Och då vägrar den starta. Går det på nåt sätt att ha IDE-disken i fast inte som första disk?

EDIT: Å detta är ju inte hårdvaruforumet. Moderator sökes! Flytta min felplacerade post tack
Citera
2007-09-29, 02:31
Medlem
Tror du fuskade lite. En format av systemdisk med helt rent system är bra innan man bygger nytt.
Citera
2007-09-29, 03:03
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSAnders
Tror du fuskade lite. En format av systemdisk med helt rent system är bra innan man bygger nytt.

Oh no. Aldrig i livet Formaterade för typ en vecka sedan. Pallar inte å göra det igen Finns det ignen sladd jag kan ha missat?
Citera
2007-09-29, 03:05
Medlem
Unbalanceds avatar
I min burk har jag en SATA disk som är partionerad, C: och E: sedan har jag även en gammal IDE disk.
Minns att jag hade lite strul med att få det att fungera som jag ville för IDE disken ville prompt vara C: när den satt på Primary.

Du har alltså redan en disk i datorn som windows ligger på?

Tror jag enbart hade i min sata disk från början och partionerade den, installerade windows på den ena partionen och
efteråt satte jag i IDE disken som Slave och då fungerade allt som jag ville.
Citera
2007-09-29, 03:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
I min burk har jag en SATA disk som är partionerad, C: och E: sedan har jag även en gammal IDE disk.
Minns att jag hade lite strul med att få det att fungera som jag ville för IDE disken ville prompt vara C: när den satt på Primary.

Du har alltså redan en disk i datorn som windows ligger på?

Tror jag enbart hade i min sata disk från början och partionerade den, installerade windows på den ena partionen och
efteråt satte jag i IDE disken som Slave och då fungerade allt som jag ville.

Det funkade ju innan jag bytte till detta chassi. Ska göra som du säger. Har för mig jag gjorde så förut. Först sata, installera windows, sen IDE som slave. Ska prova nu fåse.

Förövrigt har nog mitt interna ljudkort gett upp. Inhandla nytt imorgon.

Ska också köpa följande:

Kylning till processorn
Ska dock INTE vara en fläkt. Vill ha någonting tyst. Kylfläns heter det va? Har nu ett asus a8n-e med nån amd-processor. Vad ska jag köpa?

RAM-minne
2x1024 skall inhandlas. Köpte nya i förrgår, men dom passade såklart inte min dator. Dock passade dom brorsans dator, så han blev nöjd iaf
Citera
2007-09-29, 07:22
Medlem
hedans avatar
Ändra bootordningen i bios så att SATA-disken kommer först.
Citera
2007-09-29, 20:44
Medlem
Kaustis avatar
Mmmmmmffffffffffffffgggggggggghhhhhhhhhppppppppp!! !!!!!!

Hur vet man om man sumpat moderkortet helt? Ljudet vägrar funka, och jag skaffade ett nytt ljudkort som installerades idag, men jag får fortfarande inget ljud. Har kollat volymhanteraren, och där är allt ok. Är det kört för mig?

Får förövrigt ett JÄTTESVAGT ljud från front out frampå datorn. Kör man högtalarvolymen på max så låter det typ jättelågt ur högtalarna.

Hur lågt det låter? Så lågt att man utan problem kan hålla en normal konversation samtidigt. Ungefär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in