2007-09-28, 16:29
Medlem
suqas avatar
Nu har jag bestämt mig för att testa Ubuntu men tyvärr så uppstår problem vid installationen. När jag håller på att installera så hänger sig datorn, inte bara vid installationen utan även när jag kollade lite utan att installera.

Lite info; 512 mb RAM, en 80 gig hdd & en 250 gig;s, mer vet jag inte

Skivan jag fått av en kompis är beställd via nätet, "version 6.06 LTS for your pc", står det på den.

"To use the live cd, you must have a PC with at least 256 MB of RAM.
To install Ubuntu, you should have at least 2 GB of disc space." - står det på förpackningen. Även "This PC edition will run on Intel x86-based systems (including Intel Pentium and AMD Athlon)."

Nu har jag ingen aning om vad x-86 betyder eller om jag har Intel eller AMD, hur kan jag kolla detta ?
Jag vet att jag kan kolla google, men skulle uppskatta hjälp och lite guidning genom min installation.

Nu tycker ni att jag har noll i kunskap om datorer, det stämmer till viss del eftersom att jag inte har någon erfarenhet av varken linux eller hårdvara.

Har även valt bort HD;n som windows ligger i som "boot-enhet" i bios så skivan laddas automatiskt. Vill ha Ubuntu på ena HD;n och Windows på den andra, dock så har jag (tror jag) tillräckligt med kunskap för att lyckas med det.

Nu blev det lite långt, men hoppas att någon har lust att hjälpa mig in i "linuxvärlden".

Tack på förhand
Citera
2007-09-28, 16:50
Medlem
Mitt tips är att ladda hem en senare version tex 7.04 alternate, du får göra installationen i "textläge" men det är inte så klurigt som det kan tänkas. Följ sedan Bossiemans eminenta guide. Filen har jag hämtat från denna sida.

Tyvärr hittar jag inte spec. för 7.04, men jag antar att de bör funka?
Citera
2007-10-01, 00:54
Medlem
Siktirs avatar
Inte speciellt bra att rekommendera Alternate CD till en nybörjare. Det är bättre att testa nyaste stabilaste Desktop CDn som finns på www.ubuntu.com , jag kan tänka mig att det är pga av någon hårdvara installationen hänger sig och då är en nyare version att rekommendera. Hänger den sig fortfarande så har du helt enkelt någon hårdvara som inte är riktigt frisk eller så är bara CD-skivan trasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in