Nu har jag bestämt mig för att testa Ubuntu men tyvärr så uppstår problem vid installationen. När jag håller på att installera så hänger sig datorn, inte bara vid installationen utan även när jag kollade lite utan att installera.
Lite info; 512 mb RAM, en 80 gig hdd & en 250 gig;s, mer vet jag inte
Skivan jag fått av en kompis är beställd via nätet, "version 6.06 LTS for your pc", står det på den.
"To use the live cd, you must have a PC with at least 256 MB of RAM.
To install Ubuntu, you should have at least 2 GB of disc space." - står det på förpackningen. Även "This PC edition will run on Intel x86-based systems (including Intel Pentium and AMD Athlon)."
Nu har jag ingen aning om vad x-86 betyder eller om jag har Intel eller AMD, hur kan jag kolla detta ?
Jag vet att jag kan kolla google, men skulle uppskatta hjälp och lite guidning genom min installation.
Nu tycker ni att jag har noll i kunskap om datorer, det stämmer till viss del eftersom att jag inte har någon erfarenhet av varken linux eller hårdvara.
Har även valt bort HD;n som windows ligger i som "boot-enhet" i bios så skivan laddas automatiskt. Vill ha Ubuntu på ena HD;n och Windows på den andra, dock så har jag (tror jag) tillräckligt med kunskap för att lyckas med det.
Nu blev det lite långt, men hoppas att någon har lust att hjälpa mig in i "linuxvärlden".
Tack på förhand