2007-10-02, 23:35
  #13
Medlem
klutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Och Avanza tar absolut ingen avgift själv på någon fond, som jag förstått det. Det är enbart fondbolaget som tar ut avgiften. Om Avanza får en del av kakan är en annan femma.

Läste en krönika i Privata Affärer där de jämfört förvaltningsavgifterna i en specifik fond och det visade sig att den var dyrare hos Nordnet eller Avanza än om du köpt den direkt via fondbolaget.

Det är bara att konstatera att nätmäklarna inte är några idealister som vill förändra världen genom en massa gratis finansiella tjänster. De är noterade och handlas på börsen som vilken bank som helst och har jag svårt att se att deras aktieägare skulle ha lägre avkastningskrav än de som äger tex SEB.

Kulorna måste hämtas in någonstans och det är alltid kunderna som betalar på ett eller annat sätt.
Citera
2007-10-03, 11:16
  #14
Medlem
hur är det med fördröjningar egentligen, har alla aktiedepåer det? finns det någon sida där man kan se kursen i realtid?
Citera
2007-10-03, 16:40
  #15
Medlem
eriikhs avatar
I princip alla har realtidskurser vid orderläggning, på avanza och nordnet så har de gratis realtidskurser på de svenska börserna. Vet att aktiespar har realtidskurser för de med depå där, gäller troligen aktiedirekt också.
Citera
2007-10-04, 00:52
  #16
Medlem
WeistMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
I princip alla har realtidskurser vid orderläggning, på avanza och nordnet så har de gratis realtidskurser på de svenska börserna. Vet att aktiespar har realtidskurser för de med depå där, gäller troligen aktiedirekt också.

Stämmer!.. Men något jag letat efter är realtidsgrafer, finns det i någon tjänst man kan ladda ner på nätet eller måste man ha en slags trader som kostar per månad?
Citera
2007-10-24, 16:24
  #17
Medlem
koopas avatar
http://www.finansportalen.se/natmaklarguiden.htm

Bara att fylla i
Antal affärer per år.
Genomsnittlig storlek på affär.
Storlek på depån.

Så får du snabbt upp vilken internetmäklare som är billigast för dina behov.
Citera
2007-10-24, 18:39
  #18
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Nu tror jag du bara gissar dig fram. Det är nog ganska likt med köp/säljavgifter det som kan skilja är att Avanza har det på en fond och Nordnet på en annan så det jämar som ut sig. Men att säga att Avanza har det och Nordet inte, är helt fel. Senast i sommras kollade jag själv upp det när jag var i valet av en kapitalförsäkring.

Ta tex Odin och Skagen. Där kan jag lova dig att båda mäklarna har samma köp och säljavgifter.

Och Avanza tar absolut ingen avgift själv på någon fond, som jag förstått det. Det är enbart fondbolaget som tar ut avgiften. Om Avanza får en del av kakan är en annan femma.

Stämmer inte riktigt. I de flesta fall får mäklarfirman en "kickback" på förvaltningsavgiften men i vissa fall vägrar fondbolaget att göra detta. Då brukar mäklaren lösa problemet genom att ta ut en köp- eller säljavgift som går rakt ner i deras egna fickor. Och varför inte - de pysslar knappast med välgörenhet.

Ett sätt att ta sig runt avgiften är att köpa andelarna direkt via fondbolaget. Frågan bara om det är värt mödan för att spara några hundralappar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in