Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Och Avanza tar absolut ingen avgift själv på någon fond, som jag förstått det. Det är enbart fondbolaget som tar ut avgiften. Om Avanza får en del av kakan är en annan femma.
Läste en krönika i Privata Affärer där de jämfört förvaltningsavgifterna i en specifik fond och det visade sig att den var dyrare hos Nordnet eller Avanza än om du köpt den direkt via fondbolaget.
Det är bara att konstatera att nätmäklarna inte är några idealister som vill förändra världen genom en massa gratis finansiella tjänster. De är noterade och handlas på börsen som vilken bank som helst och har jag svårt att se att deras aktieägare skulle ha lägre avkastningskrav än de som äger tex SEB.
Kulorna måste hämtas in någonstans och det är alltid kunderna som betalar på ett eller annat sätt.