2007-09-28, 15:59
  #1
Medlem
Min fråga lyder kort och gott: Vilken är den bästa aktiedepån på internet? Med det menar jag bl a billigaste courtageavgifterna, pris på medlemsskap och hur lättskött och enkel sidan är. Det handlar inte om stora affärer utan mer för att prova på och lära sig. Tacksam för svar!
Citera
2007-09-28, 16:41
  #2
Medlem
eriikhs avatar
Aktiespar är billigast, 9kr i minimikurtage sålänge du inte köper en börspost, då är det ännu billigare. Om du köper en börspost Xact bear blir kurtaget ca 3kr tex. (0,15%)

Avanza tycker jag är mest lättskött. Dock betydligt dyrare i kurtage om du inte handlar med 100kkr++
Citera
2007-09-29, 09:59
  #3
Medlem
gtk qts avatar
www.aktiedirekt.se
Minimicortage är endast 9 kr. En av de mest lättanvända hemsidorna.
Dett är nog ett av de bästa alternativen om du ska handla aktier för
små summor i svenska bolag. För övrigt dotterbolag till Nordnet.


www.nordnet.se
Dyrare minimicortage(ca 90-120 kr).
Mer avancerade funktioner. Du kan enklare handla på börser i andra länder.

En plan kan vara att börja med aktiedirekt.se å lära. Om du efter 1 eller 2 år har blodad tand å mer kompetens kan du byta upp dej litt Nordnet. Att byta depå brukar ta nån vecka. Lite medvind i servicen kan man få genom att aktiedirekt är dotterbolag till Nordnet.
Citera
2007-09-29, 11:02
  #4
Medlem
Om du ska handla aktier är förmodligen aktiedirekt.se bäst eftersom de har så lågt minimicourtage (9:-).

Ska du handla fonder, som inte har något courtage, så är Nordnet eller Avanza att föredra. Vilken man väljer är inte så noga, de är väldigt bra båda två.
Citera
2007-09-29, 15:01
  #5
Medlem
cobrs avatar
Nordnet Kapitalförsäkring
Enkelt att göra uttag och inga köpavgifter på fonder, till skillnad från Avanza kaptialförsäkring. I övrigt bra gränssnitt, några egna vassa analytiker.

Aktiedirekt om låga courtageavgifter är viktigast. (Om man handlar med hela börsposter och har någorlunda avkastning blir en kapitalförsäkring billigare)
Citera
2007-09-29, 19:23
  #6
Medlem
Goblins avatar
Jag kör med Avanza och är väldigt nöjd. Finns en några nötter på de olika företagsforumen men i övrigt finns inget att klaga på. Håller just nu på att överföra tillgångarna till en kapitalförsäkring och enligt mina beräkningar så börjar man tjäna på en sådan redan vid rätt blygsamma summor.
Citera
2007-09-29, 20:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Nordnet Kapitalförsäkring
Enkelt att göra uttag och inga köpavgifter på fonder, till skillnad från Avanza kaptialförsäkring.

Är det verkligen sant att de inte har några köpavgifter? Hur är det med säljavgifter då?
Citera
2007-09-29, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Nordnet Kapitalförsäkring
Enkelt att göra uttag och inga köpavgifter på fonder, till skillnad från Avanza kaptialförsäkring.

Avanza kapitalförsäkring har inga avgifter på fondköp. Vissa fonder tar ut en egen köpavgift, men Avanza tar inte betalt.
Citera
2007-09-29, 23:16
  #9
Medlem
cobrs avatar
Det gällde några fondförvaltare där Avanza är belastade med en avgift som Nordnet inte har,
http://prat.privataaffarer.se/viewtopic.php?t=282195
Ser att JPMorgan också har köpavgift på Nordnet. De flesta fonder har inga sälj och köpavgifter, endast förvaltningsavgift.
Citera
2007-09-30, 10:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Det gällde några fondförvaltare där Avanza är belastade med en avgift som Nordnet inte har,
http://prat.privataaffarer.se/viewtopic.php?t=282195
Ser att JPMorgan också har köpavgift på Nordnet. De flesta fonder har inga sälj och köpavgifter, endast förvaltningsavgift.

Hmmm... klurigt det där.

Olika fonder kan kosta olika mycket beroende på vilken förvaltare man köper dem hos. Branschen är inte så clean som man vill tro.
Citera
2007-09-30, 11:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Det gällde några fondförvaltare där Avanza är belastade med en avgift som Nordnet inte har,
http://prat.privataaffarer.se/viewtopic.php?t=282195
Ser att JPMorgan också har köpavgift på Nordnet. De flesta fonder har inga sälj och köpavgifter, endast förvaltningsavgift.

Nu tror jag du bara gissar dig fram. Det är nog ganska likt med köp/säljavgifter det som kan skilja är att Avanza har det på en fond och Nordnet på en annan så det jämar som ut sig. Men att säga att Avanza har det och Nordet inte, är helt fel. Senast i sommras kollade jag själv upp det när jag var i valet av en kapitalförsäkring.

Ta tex Odin och Skagen. Där kan jag lova dig att båda mäklarna har samma köp och säljavgifter.

Och Avanza tar absolut ingen avgift själv på någon fond, som jag förstått det. Det är enbart fondbolaget som tar ut avgiften. Om Avanza får en del av kakan är en annan femma.
Citera
2007-09-30, 22:26
  #12
Medlem
cobrs avatar
Jag refererar till inlägget på POP, jag placerar inte i fonder i nuläget.
Sen var det skillnaden med uttag, med Nornets kapitalförsäkring gör man uttag som vanligt i webgränssnittet, med Avanzas måste man fylla i och skicka in en blankett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in