2007-09-28, 10:13
Medlem
En ung man hamnar i Åre hos en berömd författare
och dras med i han vardagsliv.

Nån som läst denna och vill diskutera innehållet?
Citera
2007-09-28, 10:23
Medlem
FetFulElaks avatar
Det är en fantastisk skildring av vardagslivets vedermödor, svarsjuka, kärlek, vänskap, fanatism. En sökares lyckodröm, en uppvuxen "Jack". Skildrandet av avloppsbrunnens mörka öga, den slaskiga tiden vid sidan om turistsäsongen och den överdådiga svenska välkomstmiddagen är vidunderliga. Likaså beskrivningen av den fallne (?) prästen och ryssen som framlever sitt liv i en husvagn, säljande hemkokt sprit. Många levnadsöden i såpass kort roman.
Citera
2007-09-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det är en fantastisk skildring av vardagslivets vedermödor, svarsjuka, kärlek, vänskap, fanatism. En sökares lyckodröm, en uppvuxen "Jack". Skildrandet av avloppsbrunnens mörka öga, den slaskiga tiden vid sidan om turistsäsongen och den överdådiga svenska välkomstmiddagen är vidunderliga. Likaså beskrivningen av den fallne (?) prästen och ryssen som framlever sitt liv i en husvagn, säljande hemkokt sprit. Många levnadsöden i såpass kort roman.

Bra sammanfattning. Klart bättre än Jack tycker jag. Denna läser man
ju gärna om många gånger.
Citera
2007-09-29, 00:13
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot

Och även lite tunnare om jag minns rätt! Störtskön bok.
Citera
2007-09-29, 12:51
Medlem
FetFulElaks avatar
Det mest fantastiska är de karaktärer och miljöer som Lundell skildrar,. De mpnga karaktärerna får väldigt mycket liv, trots de knappt 300 sidor roman utgör. Det är ett smart drag att med en intradiegetisk, intern fokaliserad berättare få personerna och miljöerna möjlighet att bli just så där ungdomligt, vårdslöst romantiska som Benno ser dem. Vi blir därför bara varse de 'ljusa' (positiva) sidorna i de ytliga bekantskaper som Benno har. Tänker t.ex. på skildringen av Kreta och hallicken (Bill), men även Julius Tonker vars inre strider vi endast får oss till livs silat genom Bennos medvetande.
Citera
2007-09-29, 12:57
Medlem
Rakiis avatar
Läste den i samband med ett Lundell-retro jag hade gär Tårpilen, Kyssen, Värmen, Vinter i paradiset ingick och skrev b.la såhär om den på ett annat forum;

Citat:
Före jag läste denna hade jag läst på respektive Uffe-sajter att denna skulle vara den mörkaste historian han förmedlade, kanske mestadels för att den avhandlar en nerknarkad och bortkommen knarkkurir som rest Jorden runt och hamnat i Sverige igen efter 5 år. Handlingen är väl inte direkt mörk eller dyster, inte heller sådär gripande den borde men fungerar avsevärt mycket bättre än Sömnen då personporträtten är mer stadgade och respektfullt vördnadsfulla. Huvudpersonen träffar på en norsk kvinna som räddar honom ifrån Norges kyla och tillsammans reser dom till norrbotten i Sverige igen, som i Sömnen. Lundell tycks inte få nog av vinterlandskapen och såväl här, men historian är ändå hyffsat mångbottnad såväl lite gripande.

Inte Lundells bästa bok, långt ifrån då jag både tycker att Jack, Kyssen och Friheten är hans bästa böcker men tycker ändå att skilldringen var bitvis fint berättad och fanns ändå en skön stämning igenom hela boken.
Citera
2007-09-29, 13:09
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot

Jag tycker båda är bra men Jack är klart bättre.
Citera
2007-09-29, 13:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läste den i samband med ett Lundell-retro jag hade gär Tårpilen, Kyssen, Värmen, Vinter i paradiset ingick och skrev b.la såhär om den på ett annat forum;

Inte Lundells bästa bok, långt ifrån då jag både tycker att Jack, Kyssen och Friheten är hans bästa böcker men tycker ändå att skilldringen var bitvis fint berättad och fanns ändå en skön stämning igenom hela boken.
Ett intressant perspektiv är att fundera på vem som är den verkliga huvudpersonen... Benno är egentligen en ganska platt karaktär som kanske bara har funktion som narrator? Tonker däremot är dynamisk och 'rund', det är han som brottas med sina demoner och till slut även besegrar dem(?). Det är Tonker som utvecklas, medan Benno i princip är den samme. Så, berättelsen är Bennos, men vem är huvudperson? Värt att tänka på.
Citera
2007-09-29, 13:32
Medlem
Enrödtråds avatar
Den boken är väldigt bra. Var visserligen längesedan den lästes
Citera
2007-09-29, 13:37
Medlem
Tjohildas avatar
Var får ni Norrbotten ifrån??? Både Vinter i paradiset och Sömnen utspelar sig väl delvis i Jämtland? Längre norrut har han väl aldrig varit i sina böcker, förutom i En varg söker sin flock när han åker norrut och köper en samisk trolltrumma som han sen slänger i en bäck.

Tricket med den tyste ensamme mannen som katalysator för ett gäng färgstarka bi(?)personer använder ju Lundell i flera andra böcker, Hjärtats ljus till exempel.
Citera
2007-09-29, 14:15
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Var får ni Norrbotten ifrån??? Både Vinter i paradiset och Sömnen utspelar sig väl delvis i Jämtland? Längre norrut har han väl aldrig varit i sina böcker, förutom i En varg söker sin flock när han åker norrut och köper en samisk trolltrumma som han sen slänger i en bäck.

Nja, ska man vara petig så åkte han väl till Boden i Jack för att vägra med lumpen.

Vinter i paradiset är både fin och obehaglig på en gång. Det är väl den bokens styrka på nåt sätt.
Citera
2007-09-29, 14:32
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Var får ni Norrbotten ifrån???
Vem säger Norrbotten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera