2007-09-27, 20:23
Bannlyst
Jag brukar plugga nästan konstant från 7 till halv 5 på eftermiddan på vardagar...med ca 5 min pauser efter varje två timmar. dvs 9 timmar rent plugg.

Jag blir dock väldigt utmattad efteråt och känner mig väldigt sliten.

Kan man på något sätt undvika så att man inte blir trött efteråt utan har kvar orken?

Bra kondition? rätt mat? eller kommer jag efter ett tag bli mer och mer van?

btw..blir man något smartare om man pluggar 9 timmar per dag 5 dar i veckan? Man använder ju hjärnan hela tin...
Citera
2007-09-27, 20:30
Medlem
plugga inte 9 timmar om dan, max 4.
Citera
2007-09-27, 20:31
Medlem
wises avatar
Låter overkill, civilingenjör?

Jag läser dubbelt och läser/räknar i snitt 1-2 timmar per dag. (ekonom, statsvetenskap, juridik)
Citera
2007-09-27, 20:57
Bannlyst
nä bara vanliga ekonomprogrammet....men jag satsar på högsta betyg..fast hade ju räckt med 10 timmar i veckan om man bara vill få g.
Citera
2007-09-27, 21:01
Medlem
NillRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Jag brukar plugga nästan konstant från 7 till halv 5 på eftermiddan på vardagar...med ca 5 min pauser efter varje två timmar. dvs 9 timmar rent plugg.

Jag blir dock väldigt utmattad efteråt och känner mig väldigt sliten.

Kan man på något sätt undvika så att man inte blir trött efteråt utan har kvar orken?

Bra kondition? rätt mat? eller kommer jag efter ett tag bli mer och mer van?

btw..blir man något smartare om man pluggar 9 timmar per dag 5 dar i veckan? Man använder ju hjärnan hela tin...

Oj oj. Själv orkar jag kanske 2 timmar i stöten, och det någon gång i veckan. Bättre kondition och bra kost gör dig allmänt piggare så du orkar säkert lite mer. Men jag tror inte du kommer hitta något sätt som inte gör dig trött efter 9 timmars plugg.

Smartare och smartare, definitionsfråga imo. Men nej, du kommer inte höjja din IQ genom att plugga 9 timmar om dan, iaf inte om det är ekonomi du pluggar.
Citera
2007-09-27, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NillR
Oj oj. Själv orkar jag kanske 2 timmar i stöten, och det någon gång i veckan. Bättre kondition och bra kost gör dig allmänt piggare så du orkar säkert lite mer. Men jag tror inte du kommer hitta något sätt som inte gör dig trött efter 9 timmars plugg.

Smartare och smartare, definitionsfråga imo. Men nej, du kommer inte höjja din IQ genom att plugga 9 timmar om dan, iaf inte om det är ekonomi du pluggar.

okej så allt verkar typ kört :/ Jo man höjer väl säkert inte sin iq..men men borde man inte bli duktigare på något förutom att man har mer kunskap?
Citera
2007-09-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NillR
Men nej, du kommer inte höjja din IQ genom att plugga 9 timmar om dan, iaf inte om det är ekonomi du pluggar.

Nej, man måste nog vara ganska korkad för att plugga så mycket ekonomi, typ bortom all hjälp.
Citera
2007-09-27, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjj

Nej, man måste nog vara ganska korkad för att plugga så mycket ekonomi, typ bortom all hjälp.

fast sen har jag ioförsig fått ca 98-100% rätt på alla prov.

Vill söka till en bra masterutbildning utomlands och vill vara extra säker på att jag har 100% vg när jag väl söker.

Dom säger ju själv också att det är ett heltidsjobb.dvs 40 timmar i veckan. Försöker bara hålla det och sen få det betyg jag blir värd.
Citera
2007-09-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
fast sen har jag ioförsig fått ca 98-100% rätt på alla prov.

Vill söka till en bra masterutbildning utomlands och vill vara extra säker på att jag har 100% vg när jag väl söker till min master.

Om du ska till staterna behöver du ett bländande GMAT-resultat oavsett hur mycket VG du har, samtidigt förväntas du punga upp drygt 100.000 dollar över två års tid. Dags att börja fundera på det där...

Om du läser till ekonom vid ett någorlunda bra lärosäte (HHS, SU, LU, GU, UU) och har bra betyg kan du söka jobb direkt efter kandidat. en MBA är inte längre något universellt krav för avancemang inom professional services.
Citera
2007-09-27, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Om du ska till staterna behöver du ett bländande GMAT-resultat oavsett hur mycket VG du har, samtidigt förväntas du punga upp drygt 100.000 dollar över två års tid. Dags att börja fundera på det där...

Om du läser till ekonom vid ett någorlunda bra lärosäte (HHS, SU, LU, GU, UU) och har bra betyg kan du söka jobb direkt efter kandidat. en MBA är inte längre något universellt krav för avancemang inom professional services.

Nja jag tänkte söka till någon master i london på ca 8 månader och nja min skola är inte så jätte bra. det är linköpings universitet :/(rankad 6 i sverige bland ekonomutbildningarna)dvs inte någon de du nämnde...livet är hårt!
Citera
2007-09-27, 21:34
Medlem
Sartres avatar
"Jag blir dock väldigt utmattad efteråt och känner mig väldigt sliten."

Välkommen i klubben. Det kostar att ligga på topp, det smartaste är att förstå följande, man kan inte göra det resten av livet. Det handlar om att veta när man kan göra det, att söka sig till skrymslen och vrår och slicka sina sår. Att överleva ty det är djungelns lag där ute.

Vill du bli en utav eliten får du fan jobba för det. Det är inte direkt något som kommer gratis eller kanske ens kommer alls. Men strävan är oftast (för intelligenta människor) bra. Därför att upprätthålls disciplinen bättre än armèträningen för en SS-soldat innan världskriget så kommer du komma jävligt långt, ifall du dessutom inte har något emot att använda dina styrkor och dina svagheter till att jobba för dig.

man kan hålla högt tempo ett par veckor för att sedan lugna ned det hela litet, det funkar inte annars. Det är som elitidrottare gör, formen skall vara precis exakt på topp när det är tävling. Inte efter, inte före, utan precis exakt på. Det finns de som gör det för mycket. Det finns de som gör det för litet.

Men det finns ett par pointers, lika mycket som du pluggar ska du också träna. Kanske inte i timtal, men i effekt. Dvs ifall du pluggar väldigt mycket väldigt ofta så skall du också träna runt 6 dagar i veckan. Ifall du pluggar stenhårt så kanske 4 räcker. Men att träna lika hårt som du pluggar är en bra grej. Unna dig några bärs också ifall klockan blir mycket, unna dig också FRITID. Du lär behöva det.
Citera
2007-09-27, 21:52
Medlem
NillRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj

Jag tror hans fråga mer rörde om hans hjärnkapacitet skulle förbättras av allt plugg. Dom som "vet" brukar säga att man kan höja sin IQ nån enstaka % genom att träna, personligen tror jag att man kan förbättra den mycket mer.

Min poäng var att ekonomiplugg inte kommer göra att han får bättre resultat på IQ test, inte att dom som pluggar ekonomi är dumma (det är ju snarare tvärtom).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in