2007-09-27, 10:27
Medlem
Hade en gång ett recept på en lättgjord och väldigt god äppeldryck, men tyvärr inte nu längre. Man skulle dela äpplen i bitar, hälla på vatten och låta stå några dagar.När sockret skulle tillsättas kommer jag inte ihåg.

Finns det någon som vet vad jag menar och kan hjälpa mig?
Citera
2007-09-27, 10:52
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Hade en gång ett recept på en lättgjord och väldigt god äppeldryck, men tyvärr inte nu längre. Man skulle dela äpplen i bitar, hälla på vatten och låta stå några dagar.När sockret skulle tillsättas kommer jag inte ihåg.

Finns det någon som vet vad jag menar och kan hjälpa mig?

3 liter vatten
3 liter äpplen
1 ½ tsk citronsyra
½ tsk natriumbensonat
3 dl socker

Skölj äpplena och skär bort skadade delar. Skär äpplena i ganska stora bitar och lägg dem i en stor bunke eller hink.
Häll över vattnet som kokats och sedan fått svalna. Häll sedan i citronsyra och natriumbensoat. Låt stå svalt i tre dygn. Rör om då och då.
Sila bort frukten.

Så......inget ris i denna anordning....
Citera
2007-09-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
3 liter vatten
3 liter äpplen
1 ½ tsk citronsyra
½ tsk natriumbensonat
3 dl socker

Skölj äpplena och skär bort skadade delar. Skär äpplena i ganska stora bitar och lägg dem i en stor bunke eller hink.
Häll över vattnet som kokats och sedan fått svalna. Häll sedan i citronsyra och natriumbensoat. Låt stå svalt i tre dygn. Rör om då och då.
Sila bort frukten.

Så......inget ris i denna anordning....
Nej, absolut inte.
Men äppelris är gott, har du smakat det?

Tack så mycket för receptet.
Citera
2008-09-14, 21:16
Medlem
Äppeldricka utan citronsyra och natriumbensonat?

Vad händer om man gör så där fast struntar i citronsyran och natrumbensonat? Om man låter drycken stå i 3-4 dygn i rumstemperatur och sedan silar av äppelbitarna. Sockrar lite grand och låter flaskorna stå i ytterligare något dygn i rumstemperatur?

Jag har smakat på den. Det blev jättegott . Lite lätt kolsyrat. Lite grummligt?
Den är väl alkoholfri?

Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Nej, absolut inte.
Men äppelris är gott, har du smakat det?

Tack så mycket för receptet.
Citera
2008-09-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattmarie
Vad händer om man gör så där fast struntar i citronsyran och natrumbensonat? Om man låter drycken stå i 3-4 dygn i rumstemperatur och sedan silar av äppelbitarna. Sockrar lite grand och låter flaskorna stå i ytterligare något dygn i rumstemperatur?

Jag har smakat på den. Det blev jättegott . Lite lätt kolsyrat. Lite grummligt?
Den är väl alkoholfri?
Säkert ingen alkohol, men hållbarheten blir inte så lång om du utesluter natriumbensonatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in