Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-26, 21:27
Medlem
shitmeisters avatar
Jaha, flickvännen har fått en ny bärbar dator. Det är värstig från Sony där Vista blev operativsystemet. Problemet nu är att Vista är världens sämsta OS, i alla fall i mina ögon. INGENTING går att pilla på, och gör man det så återställt allt vid nästa omstart. Man kan inte installera drivrutiner till t ex några skolprogram som hon använder, vilket gör hennes dator ganska oanvändbar. Det är rätt mycket småproblem till men det skippar vi. Det hela känns som en stor betaversion där ingenting funderar som det ska.
Nu till problemet, efter ett försök med en formatering så blev jag helt ställd. Bootar från en XPskiva och försöker formatera men datorn påstår att det inte finns någon hårddisk och därför så går det heller inte att starta formateringen. Jag har kollat lite i BIOS men är man en amatör som jag är så vågar man inte pilla på något. Någon som stött på samma problem och vill berätta hur man löst detta?

MVH
Citera
2007-09-26, 22:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Du måste ha drivrutiner till s-ata hårddisken på xp skivan eller annat media du kan läsa vid uppstart...
Citera
2007-09-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitmeister
är man en amatör som jag är så vågar man inte pilla på något.

Är man en amatör som du så vågar man radera hela hårddisken utan att tänka två gånger för att man misslyckas med något som uppenbarligen inte en amatör klarar (att installera program)?

Som Kimdah2002 säger - du behöver drivrutiner, åtminstone för att läsa SATA-disken som sitter i men antagligen också för ljudkort, grafikkort samt andra komponenter som inte är standard. Har du tur finns de att ladda hem i en XP-version på Sony's hemsida, har du otur finns de bara för vista - och inte publikt tillgängliga för nedladdning. Så även om du lyckas lösa själva installationen finns en risk att din flickvän tvingas dras med en dator där hårdvaran fungerar halvdant om du nu ska tvinga in XP i den...
Citera
2007-09-27, 09:19
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Är man en amatör som du så vågar man radera hela hårddisken utan att tänka två gånger för att man misslyckas med något som uppenbarligen inte en amatör klarar (att installera program)?
.

Läs igen.. rätta mig om jag har fel, men ursprungsinlägget säger att han inte kunde genomföra denna formatering eftersom diskarna inte kunde hittas..
Eller?
Citera
2007-09-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Läs igen.. rätta mig om jag har fel, men ursprungsinlägget säger att han inte kunde genomföra denna formatering eftersom diskarna inte kunde hittas..
Eller?

Det är nog du som får läsa mitt inlägg igen. Han klarade inte att installera vissa program och formaterade därför om - jag hänvisar till kimdah2002's inlägg ang. SATA-diskarna o varnar även för att andra problem kan komma att uppstå även om han löser SATA-problemet.
Citera
2007-09-27, 20:12
Medlem
The Sidewinders avatar
Elakt folk här, Att vista är kasst har väl inget med att vara amatör att göra.

Just satadiskar är ju väldigt speciellt i Xp, ibland måste man tillochmed ha en diskett med speciella drivrutiner för att det ska fungera. Att lösa det på en dator utan diskettenhet blir inte lätt. Vet inte om det finns speciella xp-skivor som kan ha dem med utan att behöva en diskett, men det är ju värt att kolla upp.
Citera
2007-09-28, 07:31
Medlem
har du disketstation kan du ju välja att lägga in drivrutinerna på disket.. Sen trycka F6 under installationen av windows.. Det står i början av installationen. Du bör inte missa det.
Drivrutinen hittar du på Tillverkarens hemsida..För hårdisken vill säga.

har du inte disket station kan du ju göra på detta sättet.
Du kan modifiera din Xp installtionsskiva med programet nLite.. Då intergrerar du bara drivrutinerna för hårddisken i Xp skivan.. vilken i slutändan leder till när installationen drar igång hittar windows installtionsprogram Disken för att den har drivrutiner för den.
nLite finns att ladda ner gratis på "http://www.nliteos.com/" där finns även en guide hur du går till väga.
Mvh andreas
Citera
2007-09-28, 11:38
Medlem
nxstys avatar
Hårdisken i datorn använder antagligen AHCI som XP inte stöder. Det finns två saker du kan göra.

Möjligtvis går det att ändra i BIOSen så att hårdisken körs i kompatiblitetsläge med IDE, då kommer XP att hitta den men du förlorar fördelarna med AHCI.

Den bästa lösningen är dock att ta reda på vad det är för chipset i datorn, gå till tillverkarens hemsida (intel?), söka upp drivrutinen och använda nlite för att integrera den på XP-skivan. Passa på att integrera lite andra drivrutiner, service packs eller hotfixes också.
Citera
2007-10-04, 17:48
Medlem
shitmeisters avatar
Tack Hanic och nxsty.

Jag ska ge det en chans till och prova detta.
Off topic, vad är fördelarna med AHCI? Jag ser bara en stor nackdel med den, och det är att den inte är NTFS...
Citera
2007-10-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitmeister
Tack Hanic och nxsty.

Jag ska ge det en chans till och prova detta.
Off topic, vad är fördelarna med AHCI? Jag ser bara en stor nackdel med den, och det är att den inte är NTFS...

AHCI (http://en.wikipedia.org/wiki/AHCI) har inget att göra med NTFS eftersom det inte är ett filsystem. NTFS är f.ö. inte så lysande och skulle egentligen blivit utbytt i Vista men det hann de inte med...
Citera
2007-10-15, 01:50
Medlem
shitmeisters avatar
Det är fixat nu i alla fall. I ett "varför-inte-testa"-försök så lyckades vi fixa allt, eller det mesta. Körde in Vistaskivan, startade om, bootade från skivan, installerade över det gamla, fungerar utmärkt! Tack för all hjälp i alla fall.
Citera
2007-10-22, 21:40
Bannlyst
Tar upp denna tråden igen, kunde av någon anledning inte skapa en ny tråd..

Har en fråga. Vill formatera min Dell laptop och som jag gjort det tidigare stoppar jag bara in skivan vid uppstart och trycker på valfri knapp, hur gör jag nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in