2007-09-26, 10:28
Medlem
Tänkte ta detta här eftersom jag inte fått några vettiga svar i drogforumet.

Om man testas positivt på ett drogtest på jobbet och slutar där, får mina arbetsgivare lov att vidarebefodra dessa test till polisen ?

Själv misstänker jag att det ligger till så att dom inte får lov, men att dom kan tipsa polisen om att det inte står rätt till så att polisen kommer på besök.

Spelar de någon som helst roll att man jobbar inom transportbranchen?

Tänkte sedan på en fråga inom sekretessen hos företaget.

Låt säga att ett par "kollegor" får reda på att jag lämnat positiva prover och sedan berättar detta vidare, även till utomstående, borde man inte kunna ta upp detta med ledningen och hur ska man ta sig an det isf?

Är MYCKET tacksam för svar.
Citera
2007-09-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metone
Tänkte ta detta här eftersom jag inte fått några vettiga svar i drogforumet.

Om man testas positivt på ett drogtest på jobbet och slutar där, får mina arbetsgivare lov att vidarebefodra dessa test till polisen ?

Själv misstänker jag att det ligger till så att dom inte får lov, men att dom kan tipsa polisen om att det inte står rätt till så att polisen kommer på besök.

Spelar de någon som helst roll att man jobbar inom transportbranchen?

Tänkte sedan på en fråga inom sekretessen hos företaget.

Låt säga att ett par "kollegor" får reda på att jag lämnat positiva prover och sedan berättar detta vidare, även till utomstående, borde man inte kunna ta upp detta med ledningen och hur ska man ta sig an det isf?

Är MYCKET tacksam för svar.

Har inget svar men är nyfiken vad som händer med jobbet om man pinkar positivt blir man av med jobbet eller erbjuds man vård eller vad händer vet du det?
Citera
2007-09-26, 18:22
Medlem
Pellles avatar
Arbetsgivaren har inte skyldighet till att ordna rehab för drogmissbrukare, dock är det skyldiga att göra detta vid alkoholism då detta är klassat som sjukdom...
Sen är det så att brott kan alltid anmälas till Polisen och att använda narkotika är brottsligt.
Citera
2007-09-26, 20:09
Medlem
Ja företaget lär ju inte stå under någon sorts sekretesslagstiftning så det bör vara att bara lämna iväg till polisen. Dock inte till dina grannar, för att utmåla någon som en smutsig knarkare är ju förtal.
Citera
2007-09-26, 20:37
Medlem
wildhorsess avatar
Ett positivt svar på en drogtest kan som konsekvens rendera en disciplinär åtgärd av en arbetsgivare, t.ex. omplacering med andra arbetsuppgifter. Betydligt allvarligare är bruk av alkohol eller narkotika på arbetsplatsen under arbetstid. Arbetsgivare har stöd genom lagens tillämpning att säga upp anställningen pga personliga skäl.
Citera
2007-09-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ja företaget lär ju inte stå under någon sorts sekretesslagstiftning så det bör vara att bara lämna iväg till polisen. Dock inte till dina grannar, för att utmåla någon som en smutsig knarkare är ju förtal.

Men är proven som jag lämnat till min arbetsgivare giltiga hos polisen eller dom kommer att ta nya?
Verkar ju jävligt konstigt om företagets provtagningar kan vara giltiga hos polisen.

Tacksam för svar.
Citera
2007-09-26, 21:53
Medlem
Vi har fri bevisvärdering här i sverige, så länge proven är äkta och det inte verkar vara något skumt med dom kommer en domstol inte tveka att döma dig för ditt smutsiga missbruk bara för att din f.d. arbetsgivare har tagit proverna.
Citera
2007-09-26, 22:17
Medlem
Citat:
Vi har fri bevisvärdering här i sverige, så länge proven är äkta och det inte verkar vara något skumt med dom kommer en domstol inte tveka att döma dig för ditt smutsiga missbruk bara för att din f.d. arbetsgivare har tagit proverna.

Vem har sagt att det handlar om en domstol?
Du verkar inte ha så bra koll på vad du pratar om.
Mitt jobb kan väl knappast betraktas som en myndighet som har rätt till det?

Om det är som du säger så skulle jag kunna ta ett prov på dig och "förväxla" det med någon knarkares prov och lämna över detta till en domstol så du blir dömd på falska grunder?

Låter lite väl osannolikt inte sant?
Citera
2007-09-26, 23:36
Medlem
När vi lämnade pissprov för att få vårat jobb så var det sekretessskyddat, ch man var tvungen att skriva på en lapp för att vårdcentralen skulel kunna lämna vidare svaret till polisen. Sen så kan du anmäla dina arbetskompisar för förtal.
Citera
2007-09-27, 12:28
Moderator
Nospheratus avatar
Nu har jag inget svar som är vettigare än de andras i tråden. Rent juridiskt skulle jag tro att företaget får kontakta polisen, precis som de får kontakta polisen i vilket ärende som helst. T ex om de misstänker att du förskingrar företagets pengar eller att du misshandlar en kollega på arbetstid. T om din granne har rätt att kontakta polisen om han misstänker att du knarkar.

Vad polisen sedan gör med en anmälan kan man väl bara spekulera i. Om vi tar ett extremt långsökt exempel så skulle du kunnat ha varit i Amsterdam och rökt på, kommer hem och pissar positivt på THC. Då har du egentligen inte begått något brott vad jag förstår. Polisen skulle kunna göra en husrannsakan om de har riktigt tråkigt. Men om de inte hittar något så kan de knappast fälla dig för att du rökt på helt lagligt i ett annat land. Så ett positivt pissprov i sig borde inte kunna bevisa att ett brott har begåtts. Någon mer insatt kanske kan rätta mig på den punkten.

Sen det här med arbetsgivaren...Det gör ju inte drogtester för att leka poliser och sätta dit folk. Man kan väl tycka att folk får göra vad de vill på sin fritid, leka doktor, samla på fimärken eller skjuta heroin. Men det kan ju faktiskt bli riktigt farligt med vissa arbetsuppgifter om folk är påverkade. Det är ju inte helt bra om en flygkapten eller kranskötare inte riktigt är med i matchen och gör något fel som inte skulle ha inträffat om de vore nyktra. Det är ju därför företag har infört drogtester för att kunna se problem i tid innan det inträffar en olycka.

Jag är därför rätt säker på att de inte tänker blanda in polisen. Inte för att arbetsgivaren vill vara "schysst" utan för att han helt enkelt inte har något att vinna på det. Arbetsgivaren måste inte rehabilitera någon med narkotikamissbruk. Det skulle antagligen kunna sparka alla som gör ett positivt drogtest. Men varför det liksom? De flesta företags målsättning är att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att leka moraltant och smälla folk på fingrarna. Om arbetsgivaren är nöjd med dig som anställd så lär han ta upp ditt drogmissbruk med dig och undra vad du tänker göra, och vad de kan göra för att hjälpa dig. Om du jobbar som hjärnkirurg lär du nog få andra arbetsuppgifter fram tills du pissar negativt igen men det är nog få företag som sparkar missbrukare av ren princip oavsett den anställdes prestation.
Ett taxibolag t ex, kanske måste agera på det sättet. Där kan man antagligen inte omplacera en missbrukande chaufför. Han kanske kan stå i garaget och tvätta bilarna förstås.

Å andra sidan, är du en jobbig jävel som ständigt ligger på chefens shitlist så lär de kasta ut dig snabbare än du hinner säga fackförening.

Min poäng är i alla fall att drogtest är ett sätt för företag att hitta problem innan de blir till olyckor som sabbar företagets rykte. De är egentligen inte ute efter att sabba folks liv genom att skicka dem i fängelse. Det är inte så sannolikt att de skulle skicka dina provsvar till polisen om du inte har legat med chefens fru eller något liknande.
Citera
2007-09-27, 12:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Säkert. Men har ju t om slutat på företaget. Vad fan skulle de ha för intresse i att skicka hans pissprov till polisen för? De skiter väl i hur mycket han knarkar nuförtiden.
Citera
2007-11-05, 20:31
Medlem
hur tar dom pisseprov på jobbet? skickar dom iväg en till sjukhuset så dom tar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in