2010-05-06, 21:26
Medlem
AnotherNoOnes avatar
fick mitt andra ep-anfall förra helgen då lyrica var inblandat. har fått en gång innan pga massivt drogintag. denna gången tog jag väl ungefär 1,5g lyrica, 15-20mg xanor, 50mg ikto, 50mg valium, en karta tradolan, 20mg morfin, 2 folköl, nått gram gräs och 100-200mg stilnoct. kan glömt nåt men då till min fråga, är det lyrican som kan beskyllas för anfallet eller vad tror ni?
Citera
2010-05-06, 23:49
Medlem
Bara för att en medicin används för att kontrollera epilepsi innebär det inte att den inte kan framkalla krampanfall.

En epileptiker som medicineras med fel sorts medicin, eller på fel dos, får ett ökat antal anfall, även fast medicinen riktar sig mot EP.

Nu verkar inte Lyrica vara speciellt vanligt hos just epileptiker, utan används mot "diverse" där man tidigare nyttjat andra EP-mediciner med hyfsat resultat, tex neurogen smärta. På samma vis används Lyrica i samma gränssnitt som Lamotrigin, dvs för sina ångestdämpande/utjämnande egenskaper.

Att gå efter informationen att "någon annan ätit XXXmg" är helt värdelöst eftersom all medicin som påverkar hjärnan verkar extremt individuellt.

Toleransen är individuell, nödvändig dos är individuell, biverkningsfloran är individuell, det teraputiska värdet är individuellt.

Således kan en person som äter 700 mg ha likvärdigt resultat som en annan som äter 75mg.
Lyrica är också en väldigt ny medicin som ännu inte utvärderats färdigt vad gäller konsekvenser på samma sätt som äldre preparat.

Oavsett vilket så är den här typen av medicin extremt omlämpligt att punda på, just för att gränsdragningen är så svår att göra, och konsekvenserna omfattande.

TS, som nu haft två dokumenterade EP-anfall, är tex en person som inte längre ska inneha körkort, bara för att nämna nått konkret för er som skiter i om ni får hjärnskador eller inte.
Citera
2010-05-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherNoOne
fick mitt andra ep-anfall förra helgen då lyrica var inblandat. har fått en gång innan pga massivt drogintag. denna gången tog jag väl ungefär 1,5g lyrica, 15-20mg xanor, 50mg ikto, 50mg valium, en karta tradolan, 20mg morfin, 2 folköl, nått gram gräs och 100-200mg stilnoct. kan glömt nåt men då till min fråga, är det lyrican som kan beskyllas för anfallet eller vad tror ni?

nej du fick krampanfall för att du är oslug
Citera
2010-11-10, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Är inte LYRICA ett anti EP?

LYRICA
Pfizer
Kapsel, hård 300 mg

Antiepileptika

Aktiv substans Pregabalin

Det är ju med av en a biverkningar, och man kan få självmordstankar av antid osv

Man kan säga att jag har haft tur eller vad man ska säga har aldrig haft Ep anfall men varit med 4 gånger när polare har fått det, dom brukar bli aggresiva efter anfallet så man har fått en höger någon gång. Det var skit läskigt första gången en polare fick det..
Citera
2011-06-29, 21:38
Bannlyst
Hur vanligt är det egentligen med ep-anfall på lyrican?
Var lite sugen på att testa och har nu fixat hem ett par 56-paket 50mgare som jag fick billigt av en kompis, men nu är man ju inte så värst sugen längre

Är de här ep-anfallen farliga? Risk för hjärnskador eller tom död?

Lutar nog mot att jag sparar dessa till opiodavtändningar, då jag hört att det hjälper lite mot absen.
Citera
2011-12-18, 18:00
Medlem
hag har självt fått ep anfall av lyrica, hade sån sjuk ångest och hade släkt middag, o kunde helt enkelt inte gå.. så jag proppade i mig närmare 2000mg. början av middagen var allt som vanligt men efter vi beställts blir allt svart, vaknar 3 sekunder står min mor o syster o håller om mig, jag fattar ingenting alls så jag börjar fråga vad fan de e som pågår o då har jag tydligen helt plötsligt böjar skrika o sen börjar jag krampa. närvi talat klart kommer en ambulans som skulle ta mig till akut mottgning
ambulansendrar mig genom restaurang.. inte lite pinsamt

hur som helst var de den absolut pinsammaste knark -minne

men ja man ska ta de försiktigt med höga doser iaf..
Citera
2012-05-24, 15:18
Medlem
bieberfevers avatar
När jag tog 10x150 så fick jag ett anfall, mitt på dansgolvet.
Vaknade upp av att mina vänner grät, musiken var avstängd och alla stod i en cirkel runt om mig.
Någon ringde en ambulans men jag hann springa därifrån, hade ingen koll på vad jag höll på med men tog en Taxi och satt mig på mcdonalds några timmar och åkte sedan hem.
Hade inte tagit på typ 1-2 veckor och hade antagligen sänkt min tolerans rejält, så var väl ganska dumt att ta en sådan stor dos.
Citera
2012-09-03, 15:23
Medlem
Hej alla älskare av lyrica
Min kompis son dog i dag av att ha navänt lyrica, ge fan i det.
Vi är i sorg nu av att grabben använde den drog ni tycker är bra.
Vi ska begrava grabben om några veckor, lyrica är inte så coolt.
GE FAN I DROGEN LYRICA, ni gör bara era nära illa.
Håll er till nåt jordnära som haschis eller nåt annat bättre.
Jag hoppas med detta att jag får er som tänker använda detta Lyrica att tänka efter, vi måste begrava en sjysst kille som bara blev 19 år om ett tag, föräldrarna är uppslitna m.m. vi saknar honom oerhört.
Ge fan i lyrica !!!!!
Citera
2014-08-28, 19:26
Medlem
qleks avatar
Min flickvän krampade på lyrica eller trad igårkväll, hon hade käkat runt 300-450mg trad och 1,2g lyrica. De började med att hon fick helt konstiga spasmer typ så hon tappade allt hon hade i händerna och ryckte som fan osv och detta fortsatte i flera timmar hon krampade och ryckte i ca 3-4timmar innan de riktiga anfallet, vi låg i sägen hon hade inte fått nått ryck på länge, och vi hade tänkt att ha de mys och ligga lite, hon skulle sätta sig över mig, och då ramlar hon ihop slår sitt huvud i mitt och jag fattade inte riktigt vad som hände men sen började hon krampa och rycka i hela kroppen jag fick panik och rullade ner henne i sängen, efter ca 5min slutade hon krampa men var ändå medvetslös och okontaktbar, kollade puls osv hela tiden och efter ca 5min till hade hon inte vaknat, googlade lite och så stog de att man kunde väcka medvetslösa genom att slå dem i revbenen så gav henne 2 rejäla smällar på revbenen och visst vaknade hon, vi somnade och idag har hon inte nått ont i kroppen eller några slags efterdyningar.
Otäck upplevelse
Citera
2015-03-16, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Heroin
Som rubriken lyder, har någon fått EP anfall på lyrica?

Anledningen till att jag frågar är att min fru fick ringa ambulans nu för andra gången. Jag åkte in på SÖS och fick stanna i två nätter. Jag hadde tagit 3 st 300 mg tabl. Men enligt FAS så är Lyrica MOT EP anfall så det låter välldigt konstigt!

Jag fick träffa en psykiater på SÖS. Jag borde igentligen ha sagt att jag tagit Lyrica men jag gjorde inte det. Dom på sös trode att det berodde på att jag äter 45 mg Remeron och dom sa att man kan få EP anfall på alla SSRI/antideppresiva mediciner. Dom tyckte att jag skulle gå ner till 30 mg men jag har nu lagt ner Remeron helt och hållet. Jag tycker att alla jävla antidepressiva mediciner är överreklamerat!

Första gången jag fick EP anfall var i augusti. Jag hadde då precis börjat käka efexor, en annan antidepressiv medicin och jag blev jävligt dålig på den. Helt skakig i hela kroppen! Jag tycker då att Lyrica är riktigt bra mot ångest. Min brorsa trycker i sig hur mycket Lyrica som hellst och då han får slut på medicinen så kan han kliva av den helt och hållet utan att få några abstinenser. På så sätt tycker jag att den verkar bra. Ni får gärna dela med er av era erfarenheter från Lyrica.

Mvh
HH

Jag med kan inte äta lyrica alls ep anfall fyra ggr innan jag fatta det var dessa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in