2007-09-25, 17:36
Medlem
dettoxs avatar
Har precis beställt hem en liten bänkdiskmaskin som jag hade tänkt ha under diskbänken i köket. Någon som har några tips om man ska installera den själv. Eller någon som vet hur man gör som kan skriva en "check-lista" eller en lätt walkthrough?

Är teknisk annars men har aldrig lallat med vattenrör, diskmaskiner eller el som dras nära vatten förut.

Jag hoppas så klart på att det ska vara
-"hej här är din diskamskin"
-Tack,
så kopplar jag in vatten röret där det passar under diskbänken å el-sladden i närmsta eluttag...

Men gissar att det inte är så lätt
Citera
2007-09-26, 01:27
Medlem
tro mig, installationsmanualen kommer att informera dig tillräckligt om det lilla arbete som krävs för denna procedur

problemen uppstår då din diskmaskins kopplingar inte passar på den befintliga anläggningen, dvs dina vattenrör under bänken.
Citera
2007-09-26, 02:55
Medlem
tjaboooos avatar
Tänk på att om du klantar till de så kan de bli riktigt dyrt.
Exempelvis gäller inga försäkringar för vattenskador om du bor i villa.

www.byggahus.se
Citera
2007-09-26, 09:32
Medlem
Absolut Torrs avatar
Den jag hade var busenkel att installera och använda, eller sättet jag använde den på är kanske mera korrekt att säga.

Man satte bara ett munstycke på kranen, varje gång man skulle diska med maskinen så var ju kranen obrukbar men det var inte hela världen. Sedan la jag slangen med vatten som rann ut när man diskade i diskhon.

Det största problemet var att man vred upp kranen på max när man skulle diska med maskinen, vilket man sedan hade glömt när man slet loss slangen när maskinen var klar, ofta blev man ganska blöt.

Har eller får man bara ett munstycke som passar kranen så tycker jag att de funkar fint att ha de på detta sätt. På med munstycket på kranen, sedan är de bara att diska på.

Blev lite rörigt, hoppas att något hjälpte dig.
Citera
2007-09-26, 10:15
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettox
Har precis beställt hem en liten bänkdiskmaskin,Någon som har några tips

Jo i Bostad, hem, djur och trädgård
Citera
2007-09-26, 16:59
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jo i Bostad, hem, djur och trädgård

Övrigt >>>> Bostad och hem.

// Mod
Citera
2007-09-26, 18:20
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolut Torr
Den jag hade var busenkel att installera och använda, eller sättet jag använde den på är kanske mera korrekt att säga.

Man satte bara ett munstycke på kranen, varje gång man skulle diska med maskinen så var ju kranen obrukbar men det var inte hela världen. Sedan la jag slangen med vatten som rann ut när man diskade i diskhon.

Det största problemet var att man vred upp kranen på max när man skulle diska med maskinen, vilket man sedan hade glömt när man slet loss slangen när maskinen var klar, ofta blev man ganska blöt.

Har eller får man bara ett munstycke som passar kranen så tycker jag att de funkar fint att ha de på detta sätt. På med munstycket på kranen, sedan är de bara att diska på.

Så kör jag också min. Däremot har jag avråtts från den metoden flera gånger av folk i branchen och andra som tror sig veta, eftersom det lär slita på packningarna och dylikt.
För mig har det dock fungerat bra.

Så länge som du kan stänga av vattnet själv (och inte behöver gnata med hyresvärd eller liknande om det) är det väl bara att montera dit en sådan där diskmaskinsvinkel (eller vad det heter) på blandaren, tror inte att det ska vara så svårt men det beror kanske på vilken blandare du har.
Citera
2007-09-26, 18:23
Medlem
CashBlows avatar
Det är skitenkelt att installera en diskmaskin. Du behöver en ny blanadare med ett tredje rör undertill där du monterar tillflödet av vatten till diskmaskinen. Vidare behöver du en ytterligare pip, som man skär av för avloppsvatten på avloppsröret under vasken, vilket du sannolikt redan har.

Några klämkopplingar och du är klar för ett handdiskfritt liv...
Citera
2007-09-26, 19:14
Moderator
Tystnads avatar
Du skall ha den under diskbänken säger du.

*Vattnet:anslut slangen till diskmaskinsuttaget som sitter under diskbänken (under blandaren) Har du inget sådant eller en gammal jävla kran ,så rekommenderar jag starkt att byta blandare mot en sådan med diskmaskinsuttag.Att koppla slangen direkt till pipen och liknande leder bara till tråkigheter såsom översvämningar ,slangbrott osv .Tro mig det är värt dem kronorna att få det säkert med vatten anslutningen.

*Avloppet: Ansluter du till diskmaskins avloppspipen på befinligt avloppsrör, oftast får man såga av toppen på "pipen" om den ej använts till diskmaskin tidigare.Viktigt : dra slangen i en båge likt ett upp och nervänt "U" där toppen på Uét skall vara så långt upp under diskmaskinens hoen som det bara går, annars kan vattnet rinna bakvägen in i maskinen då du tappar ut ur diskhon.
finns där ingen "pip" på befinligt avloppsrör = byt avloppsrör mot modernt dito.

*Elen : oftast sitter där ett eluttag under diskhon i skåpet om lägenhetern är förberedd för diskmaskin, om inte ta dit en elektriker pga kravet på jordfelsbrytare för uttag till diskmaskiner.
Citera
2007-09-26, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Absolut Torr

Så har jag också haft det, funkade bra.
Tycker också att Tystnad sammanfattar det hela på ett bra sätt.
Citera
2007-09-26, 19:33
Bannlyst
Bänkmaskin kopplars på blandarens utgång för bänkdiskmaskin, finne det inte byt blandare.
Avloppet sätts fast i diskhon med ett klipps som följer med maskinen.
Elen ska kopplas i ett vanligt jordat uttag.

Alle handa konstiga kopplingar på kranen så har du inget försäkrings skydd att tala om längre, kan bli dyrt om olyckan är framme.
Citera
2007-09-28, 15:56
Medlem
dettoxs avatar
Ok det låter som om det hade varit lätt om jag vetat vad allt var som ni pratar om. Men jag förstår säkert bättre när jag fått diskmaskinen.

Det första jag ska kolla efter jag skrivit detta är iag om det finns ett eluttag under diskbänken... Annars blir det lite jobbigare.

Tack för all hjälp, återkommer säkert snart igen med mer precisa frågor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in