2007-09-25, 01:06
Bannlyst
Hejsan. Har följande fråga.

När jag bootar upp datorn så skulle jag vilja på något sätt boota från antingen hårddisken eller från ett USB-minne. När jag väl är inne i operativsystemt på USB-minnet ska jag inte på något sätt kunna använda dem andra hårddiskarna.

Det kommer användas på samma dator så installera något boot program är inga problem, inte heller använda något lättare Linux system som Redhat eller dylikt.

Någon som har ett tips?
Citera
2007-09-25, 01:27
Medlem
Von Drakes avatar
Det finns en inställning i Bios på nyare moderkort där man kan ställa in i vilken ordning datorn ska boota. Om du ställer in 1) USB 2)Harddrive kommer datorn att boota upp från usbminnet om det är tillgängligt.
Citera
2007-09-25, 04:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Det finns en inställning i Bios på nyare moderkort där man kan ställa in i vilken ordning datorn ska boota. Om du ställer in 1) USB 2)Harddrive kommer datorn att boota upp från usbminnet om det är tillgängligt.

Okej det hade jag ingen aning om. Tack så mycket! Du har ingen aning om operativsystemet kommer flyta på eller det kommer gå slött? Tänkte inte köra mer än Windows XP, brandvägg, virusskydd och mozilla firefox. Möjligtvis något krypteringsprogram med.
Citera
2007-09-25, 08:30
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallaashi
Okej det hade jag ingen aning om. Tack så mycket! Du har ingen aning om operativsystemet kommer flyta på eller det kommer gå slött? Tänkte inte köra mer än Windows XP, brandvägg, virusskydd och mozilla firefox. Möjligtvis något krypteringsprogram med.

Det hänger nog mycket på vad det är för usbsticka och vilken karakteristik din usb-controller har. Det bästa sättet att kolla det borde vara att plugga i din usbsticka och köra nåt enkelt hårddiskbenchmarkprogram på det. Det intressanta är accesstiden och bandbredden.

HDtune borde göra jobbet: http://www.hdtune.com/

Ibland så är ett par av usbortarna snabbare än de övriga. Testa prestandan på samtliga portar på datorn, det kan vara skillnad.

Har gått i samma tankar själv tidigare, men det finns en liten hake. Flashminne klarar betydligt mycket färre läs/skrivcykler till en och samma yta än hårddiskar. Det händer förvisso en hel del på den fronten men man är inte uppe i samma siffror som vanliga hårddiskar än.
För några år sen var det 100000 cykler ungefär. Inga problem för den ytan du lagrar dina filer, men skulle nog våga påstå att swapfilen är en ganska effektiv flashminnesdödare.

Har läst artiklar om flashbaserade "hårddiskar" man pluggar in på satacontrollern. Vet inte hurpass välutvecklat det är än, men det kanske vore vettigare att spana på om det är prestanda och ljudnivå du är ute efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in