2011-06-15, 22:03
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hompaa
Okej, tack=) med andra ord tjänar det ingenting till att lägga de på ps3an/datorn för att få lite extra värme ?

Det skadar inte att testa. Tror inte man tjänar något större utan fröet kläcks när det känner sig redo.

Citat:
Ursprungligen postat av Sglass
Kan nog vara vart att testa, over 20 grader ska det vara.

Jag planterade mina fron igar i 10l hinkar men det ska tydligen bli regn i ca en vecka framat, kommer detta paverka frona? Behover dom sol for att dom ska komma upp?

Direktsådda? Det skall inte vara någon större fara för dina fröna så länge inte hinkar blir överfyllda med vatten så fröna simmar. Sol/ljus behöver dem först när de är ovanför jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av nooneno
Ok en lite dum fråga men kan jag få en större växt om jag använder större krukor?
Nu har jag krukor som är på ca 3 liter, aldrig använt större krukor men jag kanske planterar om dem om det kan få dem till att växa bättre.

Absolut! Många gör fel här och börjar med små krukor där det får stå alldeles för länge.
Planterar du direkt i en stor kruka (6L+) ska du få se på underverk jämfört med om du börjar med en 1L kruka.

Kör du på en 3L kruka har du fyllt hela krukan med rötter på 2-3 veckor.
Citera
2011-06-15, 22:38
Bannlyst
Tack neontomte, är det för sent att plantera om efter 4-5 veckor eller kan man göra det?
Citera
2011-06-16, 00:26
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Tack neontomte, är det för sent att plantera om efter 4-5 veckor eller kan man göra det?

Är det en autoflower sort du håller på med?
Om inte, är plantan fortfarande i vegg?

Är det en autoflower så får du räkna med att den kommer ge mindre avkastning än räknat. Med andra ord, hoppas inte på för mycket.

Är det en vanlig sort i vegg så kan du utan problem plantera om. Dock tycker jag att du får fortsätta någon/några veckor till i vegg för att ha tid och rota sig ordentligt.
Nästan så du kan räkna med att storleken på den ökar med 1/3-2/3 delar på bara en vecka under rätta förhållande.

Är det en vanlig sort som är i blom kan man börja fundera lite.
Citera
2011-06-16, 02:38
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunell
har varit och pissat på dom redan

Hoppas jag verkligen du inte gjort...
Man ska spä ut pisset med tio delar vatten, så har du en deciliter piss ska du spä det med 1l vatten...
Har du nu pissar runt plantorna som du skrev så kan plantorna rent ut sagt börja dö om du har otur, har du tur blir de bara näringsbränna, ja skulle nog vattnat massa där om ja va du, eller försökt skölja ur jorden och stoppa i ny jord å sätta om dem.
Citera
2011-06-16, 09:14
Bannlyst
Hej Neontomte,det är blandat några autoflowering strains och vanliga sorter.
Jo det är sant autoflowering ger lite mindre skörd.
Tack låter dem växa till sig lite innan omplantering.
Rent allmänt stämmer det att autoflowering strains ger sämre produkt än vad riktiga sorter ger?
Amgående kurering anser jag att kvaliten på produkten höjs dramatiskt.
Tycker att det färdiga resultatet blir så mycket bättre om man kurerar länge.
Många verkar dock tycka att det är ok att snabbtorka och använda det direkt, vad anser ni?
Citera
2011-06-16, 09:17
Bannlyst
Angående kurering, när vet man när man skall börja lägga ner budsen i glasburkar?
Mina buds är fortfarane lite fuktiga har hängt i 3 dagar.
Citera
2011-06-16, 10:12
Medlem
Citat:
Angående kurering, när vet man när man skall börja lägga ner budsen i glasburkar?

Kan du bryta av kvistarna är det dags för burk.
Citera
2011-06-16, 10:25
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Hej Neontomte,det är blandat några autoflowering strains och vanliga sorter.
Jo det är sant autoflowering ger lite mindre skörd.
Tack låter dem växa till sig lite innan omplantering.
Rent allmänt stämmer det att autoflowering strains ger sämre produkt än vad riktiga sorter ger?
Amgående kurering anser jag att kvaliten på produkten höjs dramatiskt.
Tycker att det färdiga resultatet blir så mycket bättre om man kurerar länge.
Många verkar dock tycka att det är ok att snabbtorka och använda det direkt, vad anser ni?

Ja visst ger autoflower mindre skörd än en vanlig strain. Men det var inte riktigt så jag mena.
Hade du haft större krukor än vad du har nu med dina auto's så hade avkastningen blivit betydligt större än vad du får nu i små krukor.

Att en AF skulle vara mindre potent än en vanlig strain har jag inget att säga om.
Om man har väntat i ex. antal månader för att få sitt gräs så tror jag nog man orkar lägga ner ett par veckor på kurering också.

Självklart blir det inte samma smak och behagliga känsla att röka ett snabbtorkat gräs mot ett som har fått dra sig i ett par veckor.

Citat:

Folk brukar säga att när det går att knäcka av stammen då det säger "klick" och inte att den bara böjer sig. Då är det dags att fin trimma budsen för att sedan lägga ner dom i burkar.

Läs runt lite på Swecan ang. torkning så får du ett bättre hum!
Citera
2011-06-16, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pez-DJ
Hoppas jag verkligen du inte gjort...
Man ska spä ut pisset med tio delar vatten, så har du en deciliter piss ska du spä det med 1l vatten...
Har du nu pissar runt plantorna som du skrev så kan plantorna rent ut sagt börja dö om du har otur, har du tur blir de bara näringsbränna, ja skulle nog vattnat massa där om ja va du, eller försökt skölja ur jorden och stoppa i ny jord å sätta om dem.

men eftersom det regnar så mycke så tänkte jag att det spär ut sig ?
Citera
2011-06-16, 10:59
Medlem
Mina plantor har växt till sig riktigt bra, men jag kan ännu inte se vad det är för kön på dom. Är något fel? Jag har haft dom utomhus sedan i mitten på maj ungefär och haft dom inomhus sedan slutet på mars. Och plantorna är väl ungefär 40-60 cm.

När kan jag räkna med att se könet och när kan jag räkna med att det börjar blomma?
Citera
2011-06-16, 11:00
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Mina plantor har växt till sig riktigt bra, men jag kan ännu inte se vad det är för kön på dom. Är något fel? Jag har haft dom utomhus sedan i mitten på maj ungefär och haft dom inomhus sedan slutet på mars. Och plantorna är väl ungefär 40-60 cm.

När kan jag räkna med att se könet och när kan jag räkna med att det börjar blomma?

De borde ha visat preflowers med tanke på åldern.
Men är inget ovanligt att dem inte har gjort det.

Vad är det för strain?

Låter som om det är någon "vanlig" sort och ingen AF.
Citera
2011-06-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
De borde ha visat preflowers med tanke på åldern.
Men är inget ovanligt att dem inte har gjort det.

Vad är det för strain?

Låter som om det är någon "vanlig" sort och ingen AF.

Hollands Hope och Northern Light. Nothern Light Är väl lite av en chansning att sätta utomhus, eller?

Har planterat i Stockholms-området kan jag ju tillägga också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in