2011-05-14, 16:22
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panky
sitter och funderar lite: vad skulle hända om man lät en planta vilken har blommat klart och är färdig att skörda att stå i sitt färdigblommade tillstånd i en månad extra i jorden? givetvis skall den bara vattnas med vanligt vatten och fortsätta 12/12 ljuscykeln.

Många gör felet att skörda för tidigt. Man går väldigt mycket på hur många veckor frö tillverkaren säger eller hur trichomerna ser ut. Men man skall tydligen låta den stå 1 vecka till efter man själv tycker den ser färdig ut. Den sista veckan växer budsen på sig riktigt ordentligt tydligen.

Men en månad extra tjänar du ingenting på. THCet börjar brytas ner och tillslut finns det inget gott kvar i den
Citera
2011-05-14, 17:37
Medlem
Viktig fråga

Jag skulle nyss gå ut och plantera mina grodda frön men det var för regningt så halvvägs dit fick jag vända.
Hur gör jag best för att förvara dom tills det blir läge att placera ut dom?
Har hört att inte det är bra att låta dom ligga kvar i pappret efter dom har grott.
Citera
2011-05-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Viktig fråga

Jag skulle nyss gå ut och plantera mina grodda frön men det var för regningt så halvvägs dit fick jag vända.
Hur gör jag best för att förvara dom tills det blir läge att placera ut dom?
Har hört att inte det är bra att låta dom ligga kvar i pappret efter dom har grott.
Om möjligt så... Sätt dem i jord och låt dem stå i fönstret.
Citera
2011-05-14, 23:21
Medlem
Hur länge klarar sig fröna från och med att de öppnat sig tills de kommer i jord. ~1 vecka ~2 veckor?

vad dör de av sen om de inte kommer i jord? näringsbrist eller brist på ljus?
Citera
2011-05-15, 00:21
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Hur länge klarar sig fröna från och med att de öppnat sig tills de kommer i jord. ~1 vecka ~2 veckor?

vad dör de av sen om de inte kommer i jord? näringsbrist eller brist på ljus?
Runt någon vecka skulle jag gissa på. En gång glömde jag några frön som legat i pappersmetoden och dessa hade hunnit så pass långt att de börjar bilda första bladparet. De var rätt oväntat om jag får säga de själv.

Brist på ljus har jag svårt att se skulle vara anledningen till att de dör, snarare tvärtom då rötterna inte gillar direkt ljus.

Rätt klurig fråga faktiskt. Cannabis har en stor potential att återhämta sig även från de mest kritiska tillstånden. De värsta är om de händer något i blom. Är de fortfarande i vegg brukar de räcka med att låta de gå ytterligare någon vecka för att få de att återhämta sig.

Får man fråga vad anledningen till din fråga är?
Citera
2011-05-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
...Får man fråga vad anledningen till din fråga är?

Jag har av olika anledningar inte kunnat sätta grodarna i jorden och det kommer nog ta yttligare några dagar innan jag kan få dem i jorden. Så nu börjar man ju bli lite oroligt.
Citera
2011-05-15, 02:38
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Jag har av olika anledningar inte kunnat sätta grodarna i jorden och det kommer nog ta yttligare några dagar innan jag kan få dem i jorden. Så nu börjar man ju bli lite oroligt.
De är bara att testa! De värsta som kan hända är att de inte dyker upp någon knarkplanta och du får köpa nya.
Citera
2011-05-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
.

Sant.

Jag blev mest lite fundersam på hur det ligger till. Näringen i fröet måste ju ta slut någon gång och det borde innebära att grodden dör. Alternativt tappar den kraft när den inte kan "fotosyntesera" pga ljusbrist.
Citera
2011-05-15, 14:15
Medlem
karlpessars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Många gör felet att skörda för tidigt. Man går väldigt mycket på hur många veckor frö tillverkaren säger eller hur trichomerna ser ut. Men man skall tydligen låta den stå 1 vecka till efter man själv tycker den ser färdig ut. Den sista veckan växer budsen på sig riktigt ordentligt tydligen.

Men en månad extra tjänar du ingenting på. THCet börjar brytas ner och tillslut finns det inget gott kvar i den
+ att de kan bli hermafroditer, utveckla pollensäckar och befrukta sig själva. Om tjejerna inte blir befruktade kan de ta saken i egna händer. Då har du också ett gäng feminiserade frön men jag har för mig att de blir rätt instabila.
Citera
2011-05-15, 18:23
Medlem
Fungerar det att hänga budsen utomhus för torkning i en gren under ett stort träd?

Stora kvantiteter, vill verkligen inte ha det hemma.
Citera
2011-05-15, 19:02
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlpessar
+ att de kan bli hermafroditer, utveckla pollensäckar och befrukta sig själva. Om tjejerna inte blir befruktade kan de ta saken i egna händer. Då har du också ett gäng feminiserade frön men jag har för mig att de blir rätt instabila.

Om det nu händer så lär du inte få ut mer än ~10 st frön och påverkar varken skörd eller potens.
Däremot så skall dem bli stabila femmade frön. Har själv lyckats få ca 50 frön varav 38 blev honor och resten var omogna.

Citat:
Ursprungligen postat av doitdude
Fungerar det att hänga budsen utomhus för torkning i en gren under ett stort träd?

Stora kvantiteter, vill verkligen inte ha det hemma.

Det är väl inget att rekommendera då risk för mögel är väldigt stor.
Citera
2011-05-15, 22:22
Medlem
Tjenamors!

Det är så att just nu så håller mina nyplanterade Low Ryders på att växa till sig utomhus . Jag kan ju inte säga annat än att jag är jättespänd! Under tiden nu då så har jag funderat... Det verkar ju inte som att man får ut sådär jättemycket utav Low Ryder'na.. Har satt ner 20st i marken, gissar på att hälften blir hanar och att kanske tre-fyra utav de kvarstående honorna dör. Det innebär ju att jag kanske bara har 6st honor som ger mig 5g vardera. Då (hoppas jag) har jag väl räknat rätt lågt? Skulle ju bara bli ca. 30g.

Min fråga då... Jag sådde dessa frön i mitten av maj, och kommer då alltså skörda dem i mitten av juli. Är det möjligt för mig att så ännu en omgång (utomhus, på samma ställe...) samtidigt som jag skördar? Tänker då på att nästa skörd blir som tidigast i mitten av september (åtta veckor ifrån plantering).
Känner nämligen att 30g inte kommer räcka så länge, då vi är några stycken som delar på detta projekt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in