2010-11-01, 15:27
Medlem
karlpessars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
1. Risken är nog inte särskilt stor. Kolla ett klipp där Arjan från GHS beskriver sin verksamhet och visar en stor låda med massor utav frön liggande i.
Tack för svaren
Har du länk? Kollade igenom deras youtube-kanal men hittade inget.
Citera
2010-11-01, 16:13
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Sagt och gjort, tack.

Fläkten är riggad exakt enligt Head Natures tält-modell, alltså så här:

Har ingen inblås-fläkt nere vid golvet, vet inte om det behövs. Tältet har öppningar där externluft kommer in. Temperaturen inne i tältet ligger på 29-30 grader, har ingen mätare för luftfuktighet men den känns "OK", något fuktigare än en svettig sommardag i Stockholm.

- F.G
Jag tänkte på en fläkt inuti ditt odlingsutrymme som ska få luften att cirkulera bättre. Din temperatur kommer även att sänkas eftersom luft som rör på sig blir kallare.
Citera
2010-11-01, 16:16
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlpessar
Tack för svaren
Har du länk? Kollade igenom deras youtube-kanal men hittade inget.
Har tyvärr ingen länk, vet bara att jag har sätt det någon gång.

http://strainhunters.com har en del intressanta videos.
Citera
2010-11-01, 16:30
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Jag tänkte på en fläkt inuti ditt odlingsutrymme som ska få luften att cirkulera bättre. Din temperatur kommer även att sänkas eftersom luft som rör på sig blir kallare.

Hmm, OK. Jag föreställde mig väl annars att den ganska stadiga utblåsfläkten som sitter med kolfiltret räckte för att skapa rörelse i luften på ett såpass litet utrymme, alltså genom att den drog till sig svalare luft som kommer in genom insläppen längst ned i tältet.

När det gäller fuktigheten, vad ska man sträva efter? Ska det vara riktigt rinnande fuktigt som i ett tropiskt växthus, eller bara lite småfuktigt?
Citera
2010-11-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Man skall alltså "flusha" dom med vatten på ca 6pH. Eller funkar det med vanligt kranvatten som ligger på 8?
Flushning innebär med andra ord att man skall dränka dom med vatten och sedan låta bli att vattna på ett par dagar för att se om det blir bättre?

Hur löser jag problemet med magnesium?

Det stämmer bra det skölj igenom jorden ordentligt...

var det gäller vattnet tror jag inte att ph8 är nått vidare bra det är bättre att ge plantorna optimala förhållanden när dem nu redan är i dåligt skick....

jag tror att det ska finnas näringsmedel som enbart innehåller spårämnena där magnesium ingår.... har för mig jag såg det på blomsterlandet eller plantagen
Citera
2010-11-01, 16:37
Medlem
Citat:
Hmm, OK. Jag föreställde mig väl annars att den ganska stadiga utblåsfläkten som sitter med kolfiltret räckte för att skapa rörelse i luften på ett såpass litet utrymme, alltså genom att den drog till sig svalare luft som kommer in genom insläppen längst ned i tältet.

När det gäller fuktigheten, vad ska man sträva efter? Ska det vara riktigt rinnande fuktigt som i ett tropiskt växthus, eller bara lite småfuktigt?

runt 55% fuktighet är optimalt har jag för mig
Citera
2010-11-01, 16:46
Medlem
Citat:

du behöver en bordsfläkt som blåser på plantorna... det får stammarna att växa sig starkare och håller borta ohyra mycket bättre!!!!!
Citera
2010-11-01, 17:47
Medlem
adamthekings avatar
Haft en tuff arbetsdag, är trött och skulle vilja chilla lite med mitt hemma odlade weed.
Det är dock ca 19 dagar kvar till skörd på den plantan som jag hade i åtanke. (den är autoflower liten söt dvärg).

Jag hade tänkt att hugga en liten budd och röka den, men hur mycket mer kommer den generera om jag väntar dom där 19 dagarna? Kommer den vara redo att rökas nu ändå, alltså ett litet sample.
Om ja, hur ska jag torka den? I ugnen, micron. Eller kommer det bli crap av det... hm?

Riktigt taggad på att röka ett sample så ge svar så snart som möjligt uppskattas.

Här har ni en bild på den: http://img836.imageshack.us/f/myweedx.png/
Citera
2010-11-01, 18:42
Medlem
adamthekings avatar
aja skit samma, högg en mini bud långt nere, Hoppas den är redo bara ^^
Citera
2010-11-02, 14:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
För att följa upp på min tältodling så är det definitivt ett problem med temperaturen, som sista dagarna krupit upp över 30 grader, snarare än under. Har löst detta tillfälligt genom att ha tältet öppet och fixa drag genom hela lägenheten. En bordsfläkt har nu beställts och ansluts nere vid golvnivå om ett par dagar. Plantorna är ännu så små (4-5 cm) att jag tar mig friheten att laborera med miljön vad gäller både ljus och ventilation.

Geschwind som detta 60x60x120 "XS" tält från Head-Nature är, så rekommenderar jag enbart köp av detta om ni inte har plats för större (vilket var fallet för mig). Dvärgstorleken på tältet gör det obekvämt att jobba med upphängningarna, och kanalfläkt + filter är så tajt i inpassningen att det bara blir några centimeter kvar för att dra in luft mellan insuget och tältväggen. I övrigt finns det förstås mängder av fördelar.

- F.G
Citera
2010-11-02, 15:17
Medlem
KVGs avatar
Jag behöver hjälp av en person som kan sin grej! Det jag ska göra är att börja med en odling. Jag har redan
HPS lampa 400watt (gult ljus)
2 datorfläktar och hur ska jag koppla dessa för att dom ska få ström?
lowryder frön
jord och krukor

så det jag behöver hjälp med är att sätta ihop ett kitt så jag får allting att fungera komplett alltså med tält, cooltube, ballaster, ventilation, lampor för jag har förstått att en lampa räcker inte genom hela odling för Vegg och blom. Jag är en nybörjare på att odla så jag behöver en fin setup med allting som kan tänkas behöva gärna det mesta från samma sida jag har en budget på upp till 4000 kronor så snälla fb hjälp mig!
Citera
2010-11-02, 15:39
Medlem
KVGs avatar
skulle detta funka att handla för att därefter bara börja plantera och odla på hela vägen ut?

http://data.fuskbugg.se/dipdip/asdkj.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in