2010-09-27, 10:56
Medlem
DigGaNs avatar
Ämnen sammanfogade, nya ämnet hittar ni här: Inlägg #7896

Ännu ett par post sammanfogade, ni hittar dem här: Inlägg #7896

/Mod
Senast redigerad av DigGaN 2010-09-27 kl. 13:21.
Citera
2010-09-27, 15:21
Medlem
defeatists avatar
Jag har en fråga angående kolfilter. Den garderob jag planerar att odla i, kommer vara helt sluten och kan därför inte köra en ordentlig ventilation.
Kommer jag kunna köra ett kolfiltersystem inne i garderoben enbart för att eliminera lukten?

Sen har jag lite diffusa frågor vilket kanske blir svårt att svara på. Börjar med att förklara dimensionerna på garderoben, som är cirka 0,55mx0,66mx2,7m. Tror ni att garderoben kommer klara värmeutvecklingen som kommer ifrån en 250w CLF lampa? Vill såklart ha optimala förhållande för odlingen och vill inte att värmen ska sticka iväg allt för mycket.
Då jag inte har erfarenhet av dessa lampor vet jag inte riktigt hur mycket värme de utvecklar och söker efter någon som har lite mer erfarenhet än vad jag själv har.

Tack på förhand
Citera
2010-09-27, 19:57
Medlem
Neontomtes avatar
Ibland bara ÄLSKAR jag mig själv ibland!! NOT!!

Har kört med en vanlig hammarslagen reflektor med en 250W LE lampa.
Som vissa vet är den kass då konstruktionen inte är tillräckligt bra för en sådan stor lampa, den hänger alltså ner i framkant.

Lätt som man vill göra för sig så tog man ett snöre runt ena röret på lampan och sedan upp i reflektorn för att få lampan så rak som möjligt.

Idag skulle jag byta reflektorn till en modell värre, skall börja skruva loss lampan och märker att det går trögt. Bryr mig inte om det då jag vet att sockeln är skit och jag har haft problem med den innan.
Fortsätter och drar och BAAM....! Så spricker ena röret på lampan!
Då klickar det till i skallen! Ja just det jag band ju fast ena röret i reflektorn...

Va trött jag blir!
Citera
2010-09-27, 21:54
Medlem
Batteridriven odling?

Jag ska börja odla en eller två cannabisplantor för att det verkar som en kul grej och vill gärna se hur det går att odla själv, men på grund utav några anledningar kan jag inte odla inomhus och kommer därför inte ha någon tillgång till el från vägguttagen. Kommer däremot att förvara plantorna i en isolerad "box", så att miljön är som om det vore inomhus.
Undrar därför om det på något sätt går att koppla en eller två lågenergilampa på 12v samt två datorfläktar till ett batteri, och som gärna klarar sig ett par dagar utan att behöva laddas och heller inte kostar en förmögenhet.
Om det är någon som har en idé är jag tacksam för hjälp
Citera
2010-09-27, 22:05
Medlem
cdxz11s avatar
Är inte någon speciellt bra lösning eftersom batterien kommer bli slutkörda rätt fort om de laddas ut allt för många ggr, dessutom kommer du möjligen behöva uppvärmning av boxen nu under vinterhalvåret vilket ytterligare ökar elförbrukningen.
Citera
2010-09-27, 22:29
Medlem
DigGaNs avatar
Ämnen sammanfogade

/Mod
Citera
2010-09-28, 11:50
Bannlyst
I mitten av juli satte jag 3st frön (strain; unknown) inomhus (hade dem inne i 3v ca, under 15w LE) och planterade sedan ut dessa i västsverige i mitten/slutet av Juli. Har inte kollat till dom sedan dom var på ett ungefär 5-10cm höga. Hur stor chans är det att jag får något ut av dessa plantor, ska nämligen till stället igen nu om 2v.

Har dom dött eller kan jag fortsättas att hoppas på en liten yield?
Vet att ni inte kan svara på mängd osv, men har dom ens överlevt är väll snarare min fråga
Citera
2010-09-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyskedii
Vet att ni inte kan svara på mängd osv, men har dom ens överlevt är väll snarare min fråga

Och hur ska någon veta om dina plantor har överlevt eller inte?
Citera
2010-09-28, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av markus004
Och hur ska någon veta om dina plantor har överlevt eller inte?

Tja, kanske ifall någon har gjort samma sak som mig innan? Det e ju snorkallt ute nu och jag underade således ifall det finns någon temperatur-gräns där plantorna börjar dö.
Svara inte ifall du inte har något vettigt att tillföra, rätt okej regel att ha i åtanke
Citera
2010-09-28, 12:20
Medlem
adamthekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Ibland bara ÄLSKAR jag mig själv ibland!! NOT!!

Har kört med en vanlig hammarslagen reflektor med en 250W LE lampa.
Som vissa vet är den kass då konstruktionen inte är tillräckligt bra för en sådan stor lampa, den hänger alltså ner i framkant.

Lätt som man vill göra för sig så tog man ett snöre runt ena röret på lampan och sedan upp i reflektorn för att få lampan så rak som möjligt.

Idag skulle jag byta reflektorn till en modell värre, skall börja skruva loss lampan och märker att det går trögt. Bryr mig inte om det då jag vet att sockeln är skit och jag har haft problem med den innan.
Fortsätter och drar och BAAM....! Så spricker ena röret på lampan!
Då klickar det till i skallen! Ja just det jag band ju fast ena röret i reflektorn...

Va trött jag blir!

Fyfan, jobbig sits. Bara o köpa nytt
Citera
2010-09-28, 12:53
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defeatist
Jag har en fråga angående kolfilter. Den garderob jag planerar att odla i, kommer vara helt sluten och kan därför inte köra en ordentlig ventilation.
Kommer jag kunna köra ett kolfiltersystem inne i garderoben enbart för att eliminera lukten?

Sen har jag lite diffusa frågor vilket kanske blir svårt att svara på. Börjar med att förklara dimensionerna på garderoben, som är cirka 0,55mx0,66mx2,7m. Tror ni att garderoben kommer klara värmeutvecklingen som kommer ifrån en 250w CLF lampa? Vill såklart ha optimala förhållande för odlingen och vill inte att värmen ska sticka iväg allt för mycket.
Då jag inte har erfarenhet av dessa lampor vet jag inte riktigt hur mycket värme de utvecklar och söker efter någon som har lite mer erfarenhet än vad jag själv har.

Tack på förhand
Du kan köra ett kolfilter men du behöver ett utblås där luften åker ut igenom. Då blir det till att ta fram bygghandskarna om det nu är en redan helt sluten garderob.

längd x bredd x höjd

Ja, du kommer klara värmeutvecklingen utav en 250W. Till och med ännu bättre med en kanalfläkt om du nu fixar kolfilter.
Citat:
Ursprungligen postat av Tyskedii
Tja, kanske ifall någon har gjort samma sak som mig innan? Det e ju snorkallt ute nu och jag underade således ifall det finns någon temperatur-gräns där plantorna börjar dö.
Svara inte ifall du inte har något vettigt att tillföra, rätt okej regel att ha i åtanke
Du borde åka dit och kolla. Det har varit mögel i år.
Citera
2010-09-28, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Du borde åka dit och kolla. Det har varit mögel i år.
Hade mycket gärna gjort det, men bor i utlandet så det är tyvärr uteslutet... Har inte fått nått direkt svar ännu; någon som vet när en cb-planta dör pga kylan (ifall det nu finns nått magic number som man kan förhålla sig till)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in