Citat:
Ursprungligen postat av Verderio
Jag är nybörjare inom det här med odling. Har inte odlat något sen jag var en liten grabb och fick i uppgift i biologin att odla trädgårdsgräs. Men nu har tankarna börjat falla mer åt annat gräs. Guds gräs!

Så jag bara funderade lite på vad jag hade tänkt mej.
Kan jag bara odla en planta? Och hur mkt får jag ut på det?
Skulle även vara tacksam ifall folk kunde skriva ett PM angående utrustning jag behöver. Är student och har därmed inte ett helt patrimonium att lägga ut på odlingen men vill ha en kul liten hobby. Vill dessutom påpeka att min sambo inte uppskattar min idé och hon sa: "Du kan göra det, men jag vill inte se det." Och hur fan gör man då?

Vill ju inte bara plantera ute i ingenstans men samtidigt kan jag inte ha en odling mitt i köket
Väldigt tacksam ifall någon kunde kontakta mig via PM med lite råd!
Tack så mycket på förhand!
Undrade även om jag kunde få lite info om industrihampa. THC-värde, växtlighet och om det ens är lönt att ödsla tid på!
Ja du kan "bara" odla en planta om du vill det, jag skulle isf rekomendera att du kör femmade frön så det garanterat blir en hona.
Om du har någorlunda halvseriös utrustning borde du kunna få ut mellan 20 - 40g på en planta... (Att investera i bra lampor är A och O)... men skördestorleken varierar även beroende på vilken strain du kör, om du odlar Lowryder t.ex. som många nybörjare vill p.ga. dess autoblommande egenskaper så kansde du bara kan vänta dig 10g...
Låter som om LE (lågenergi) belysning skulle passa dig, blir billigare och man behöver inte oroa sig för värmeproblem, men det påverkar givetvis skörden negativt. Hur många lampor behöver du? = Mer ljus ger desto större och potentare skörd, men det går att köra t.ex. med bara två 25w LE lampor, dock skulle jag personligen tycka det var lite för tråkigt, då kan m,an likagärna odla ute istället (tycker jag)
En bordsfläkt bör du ha som kan blåsa på plantan vilket stärker stammen väsentligt, samt att det kyler lite... det går bra att köra utan fläkt med men då får du räkna med att plantans stam är väldigt smal = ranglig planta som måste stöttas upp med blompinnar.
När du väl bestämt vad du ska ha som odlingskammare så kan du för att få ut maximalt med ljus t.ex. köpa mylar och klä väggarna med (allra bäst)... på andra plats kommer matt vit färg (kör jag i min garderob), men om inget av det är aktuellt kan du klä väggarna i vanlig folie (matta sidan utåt),
Hade jag varit du hade jag lagt ner lite mer pengar på odlingen ändå, det ger igen sen redan vid första skörden.
Bor ni tillsammans eller? att odla stealth för någon man bor ihop med är inte lätt, jag har aldrig behövt dölja min odling så jag har inga bra råd att komma med... men som ovannämnda skrev så kan du försöka fixa nån liten box kanske?
Nej, industrihampa kan du lägga ner alla planer på, det går inte allst....
Hoppas detta redda ut nått av dina funderingar ^^ annars är det bara att fråga igen
Midnight