2010-05-08, 13:19
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Går det att använda vita A4 papper som reflekterande material på väggar? Eller det är bättre med aluminiumfolie i det fallet?

Jag har använt vita a4 och det fungerar, vet dock inte om alu folie reflekterar mer/mindre, bästa skall ju vara att måla vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av BigMfD
Vad går de att odla för sorter i Norrbotten?

Tror nog någon af lär bli smidigast.
Citera
2010-05-08, 13:19
Medlem
Kushemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puji
Hej jag undrar vart jag kan köpa bra låg energi lampor som ska användas till datorchassi. Tänkte ha flera stycken små.

http://www.jordklok.se/?artnr=LUM116&cat_id=59

Dom här verkar va ganska så små med 550 lumens.

Är dom bra, tänkt ha ca 5-6 st

Köp 30w Le lampor på biltema istället:P 3st för typ 89 kr
Citera
2010-05-08, 13:22
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puji
Hej jag undrar vart jag kan köpa bra låg energi lampor som ska användas till datorchassi. Tänkte ha flera stycken små.

http://www.jordklok.se/?artnr=LUM116&cat_id=59

Dom här verkar va ganska så små med 550 lumens.

Är dom bra, tänkt ha ca 5-6 st

Finns rätt små 23-wattare med 1350 lumen hos biltema, för bara 30 kr styck! Har själv använt 6 st av dessa med gott resultat!
Citera
2010-05-08, 13:24
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Du måste inte klippa ner plantan, men i och med att det är en ettårsväxt kommer den ändå snart vissna och dö. Den blommar bara en gång.

Du kan dock få den att leva i flera år om du genom att reglera ljuscykeln hindrar den från att blomma.

Inte helt sant, efter att man skördat en planta kan man klippa av alla buds och sätta plantan i veg igen genom att köra med ljus 24/7, har själv gjort detta. Finns en del som påstår att det finns risk för hermisar när man gör såhär men jag vet ej om detta stämmer.
Citera
2010-05-08, 13:26
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus004
Nu är det såhär att jag är ganska sugen på att sno en liten bud från min planta o testa efter en veckas slit på jobbet =)
Hur viktigt är det att buden är snustorr? ger det ingen effekt om den är lite halvblöt?
(jag kör bong, så rök lär jag få ut på buden om jag eldar o drar in)

så hur funkar det där? tacksam för svar från den som vet!

Beror på hur långt in i blom du är? Har du börjat få trichomes och om en del av dem redan börjat bli mjölk-färgade lär du definitivt känna ngt. Har själv tagit ett tjuvnyp en gång utan att känna något men testade igen en vecka senare och då var det riktigt najs =)
Citera
2010-05-08, 19:36
Medlem
snuskigtsnuss avatar
Behöver ganska snabba svar på detta.

Hur vet jag när mina frön är klara i pappermetoden? Vet att det ska komma fram en svans, mitt papper börjar bli torrt ska jag blöta det igen? Och vilket håll ska jag lägga ner fröet och hur djupt ner i jorden?
Tror ni det är OK utan gödsel? Kör på haga plant jord, står att den är kalkad och gödslad.

Tack för alla svar!
Citera
2010-05-08, 19:57
Medlem
Kushemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskigtsnus
Behöver ganska snabba svar på detta.

Hur vet jag när mina frön är klara i pappermetoden? Vet att det ska komma fram en svans, mitt papper börjar bli torrt ska jag blöta det igen? Och vilket håll ska jag lägga ner fröet och hur djupt ner i jorden?
Tror ni det är OK utan gödsel? Kör på haga plant jord, står att den är kalkad och gödslad.

Tack för alla svar!

Det ska vara fuktigt ändå tills svansen visar sig.
Ca 1cm ner i jorden
Utan gödsel i början skulle jag tro det gör iaf jag
Citera
2010-05-08, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kushemo
Det ska vara fuktigt ändå tills svansen visar sig.
Ca 1cm ner i jorden
Utan gödsel i början skulle jag tro det gör iaf jag

Så svansen ska sticka ut ur jorden? Har samma problem, lagt små bäbisar i blöt. Och mitt kaffefilter börjar torka, bara hälla vatten på skiten igen eller?
Citera
2010-05-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Så svansen ska sticka ut ur jorden? Har samma problem, lagt små bäbisar i blöt. Och mitt kaffefilter börjar torka, bara hälla vatten på skiten igen eller?

nej, ingenting ska sticka upp ur jorden :P svansen ska vara riktad neråt, så räkna från att frö-skalet ska vara ~1cm under jordytan.

spraya vatten lite då och då för att hålla det fuktigt bara.
Citera
2010-05-09, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av markus004
nej, ingenting ska sticka upp ur jorden :P svansen ska vara riktad neråt, så räkna från att frö-skalet ska vara ~1cm under jordytan.

spraya vatten lite då och då för att hålla det fuktigt bara.

Tack, nu har jag planterat 2 frön med svans. Får hoppas på det bästa snart!
Citera
2010-05-09, 14:23
Medlem
Melestors avatar
Har satt 12 frön i plastglas, kör på 17/7 och har hafft igång det i 1 dag nu, grodde dem innan med i typ 3 dagar.

Men frågan är, hur mycket vatten är det dem behöver?

För tillfället får dem ca 2cl vatten per plastglas 2ggr om dagen, är det för mycket?
Citera
2010-05-09, 20:42
Medlem
santanders avatar
shoo alla glada. Funderar på att odla för första gången.
Min plan är att köra utomhus på ngt smart ställe.

Ngn som har tips på en strain som växer fort men som oxå ger en bra skörd?
bor i södra sverige så vad tror ni om att börja om ca 2 veckor?
hur länge bör jag ha plantorna inne innan jag planterar ut dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in