Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Tjena. Har tröttnat på höga priser och är sugen på att testa på att odla lite själv. Jag har absolut ingen möjlighet att låta plantan växa inomhus så det måste planteras utomhus direkt i skogen.
Är detta möjligt, vilka strains ska jag använda och hur går jag tillväga? Har läst lite om att de behöver 12 timmar ljus om dagen så får väl helt enkelt sätta på plastpåsar på kvällen. Jag vill ha en strain som inte tar så lång tid på sig. Hur mycket röka kan man få ut av 1 frö och hur går det till när man skördar? Tänkte att man kan ju köpa 10 frön och plantera ut på två olika platser om snuten skulle få syn på det.
Swecans guide funkar inte då det står att de ska odlas inomhus en tid.
Vill du plantera direkt i jorden utomhus så är nog Thypoon nåt för dig. Då de säljs billigt och gror villigt så kan man kosta på sig några extra (man brukar dessutom få stor bonus när man köper av användaren som säljer på Swecan) Registrera dig på Swecan och kolla köp/sälj forumet. De blommar klart i aug-september beroende på var du bor och du behöver ej plastpåsar eller nåt!
Citat:
Thyphoon er autoblommande. Och snabbt blommande.
(Citat från Tanska på swecan.)
Vet ej hur det är med andra auto/semiblommande strains, men har för mig jag sett DieselRyderfrön sättas direkt i marken utan förvegg. Så kanske fungerar en hel del om man gör det på rätt sätt och är beredd att det tar några veckor extra då man inte förveggar inomhus.
Förslag på autoblommande: Blue Streak, Master Low, Lowryder, Lowryder 2, Mossys Jem, Russian Rocket Fuel, DieselRyder, Auto AK47 och Easy Ryder.
Finns även en del danska seedbanks med bra strains som blommar klart tidigt!
zenseeds.com / zenseeds.dk
http://froebanken.dcfonline.dk/
http://www.topseeds.dk/shop/
Förslag: Libanon 30, Danish Gold, ErdPurt, Nadia, Royal Dane, UK08, Passion nr 1.
Hur mycket du får ut per frö är svårt att säga. Beror på strain, näring, jord, klimat - allt.
Autoblommare kanske 5 - 30 g per planta beroende på strain och omständigheter. Thypoon 30 - 100 g (optimalt skött kanske 2 - 300 g?) . Som nybörjare oftast den lägre siffran ;D
Skördningen och allt annat finns att läsa om. Finns nybörjartrådar och stora utomhustrådar, kanske bättre att fråga där så blir det inte för mycket småtrådar. Lycka till!