2010-03-31, 16:01
Medlem
Shaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Jag skulle gissa att dvärgplantor behöver lika mkt tid för att blomma klart som normala plantor.

Ok, då väntar jag , mycket tacksam för snabba svar!
Citera
2010-03-31, 21:52
Bannlyst
Odla utomhus

Tjena. Har tröttnat på höga priser och är sugen på att testa på att odla lite själv. Jag har absolut ingen möjlighet att låta plantan växa inomhus så det måste planteras utomhus direkt i skogen.

Är detta möjligt, vilka strains ska jag använda och hur går jag tillväga? Har läst lite om att de behöver 12 timmar ljus om dagen så får väl helt enkelt sätta på plastpåsar på kvällen. Jag vill ha en strain som inte tar så lång tid på sig. Hur mycket röka kan man få ut av 1 frö och hur går det till när man skördar? Tänkte att man kan ju köpa 10 frön och plantera ut på två olika platser om snuten skulle få syn på det.

Swecans guide funkar inte då det står att de ska odlas inomhus en tid.
Citera
2010-04-01, 00:56
Medlem
micke_hs avatar
En fråga till! Tack för övriga snabba svar för övrigt!

Jag tog en liten bud för att provröka. Eftersom plantan är alldeles glittrig och fin så tänkte jag att det kunde vara kul att prova skiten...jag har dessutom så många buds ändå!

Men för att komma till saken! När jag smulade sönder lillbuddset så upptäckte jag små kapslar med vad som såg ut att innehålla mjöl...gulaktigt mjöl...vad innebär det? Det fanns en hane stod brevid min snart färdiga hona. Och ur den läckte det en dag ut pollen på ett ställe....men detta var för många veckor sen och jag har inte sett nån frötillverkning på min hona än..jag har kollat varje dag...

Vad är det som hänt min tjej egentligen? Behöver jag vara oroad för nåt?

Kan tillägga att hanen vart slaktad och rökt samma dag som jag upptäckte nybörjarmisstaget....
Citera
2010-04-01, 02:05
Medlem
sthlmnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Tjena. Har tröttnat på höga priser och är sugen på att testa på att odla lite själv. Jag har absolut ingen möjlighet att låta plantan växa inomhus så det måste planteras utomhus direkt i skogen.

Är detta möjligt, vilka strains ska jag använda och hur går jag tillväga? Har läst lite om att de behöver 12 timmar ljus om dagen så får väl helt enkelt sätta på plastpåsar på kvällen. Jag vill ha en strain som inte tar så lång tid på sig. Hur mycket röka kan man få ut av 1 frö och hur går det till när man skördar? Tänkte att man kan ju köpa 10 frön och plantera ut på två olika platser om snuten skulle få syn på det.

Swecans guide funkar inte då det står att de ska odlas inomhus en tid.

Vill du plantera direkt i jorden utomhus så är nog Thypoon nåt för dig. Då de säljs billigt och gror villigt så kan man kosta på sig några extra (man brukar dessutom få stor bonus när man köper av användaren som säljer på Swecan) Registrera dig på Swecan och kolla köp/sälj forumet. De blommar klart i aug-september beroende på var du bor och du behöver ej plastpåsar eller nåt!
Citat:
Thyphoon er autoblommande. Och snabbt blommande.
(Citat från Tanska på swecan.)

Vet ej hur det är med andra auto/semiblommande strains, men har för mig jag sett DieselRyderfrön sättas direkt i marken utan förvegg. Så kanske fungerar en hel del om man gör det på rätt sätt och är beredd att det tar några veckor extra då man inte förveggar inomhus.
Förslag på autoblommande: Blue Streak, Master Low, Lowryder, Lowryder 2, Mossys Jem, Russian Rocket Fuel, DieselRyder, Auto AK47 och Easy Ryder.

Finns även en del danska seedbanks med bra strains som blommar klart tidigt!
zenseeds.com / zenseeds.dk
http://froebanken.dcfonline.dk/
http://www.topseeds.dk/shop/
Förslag: Libanon 30, Danish Gold, ErdPurt, Nadia, Royal Dane, UK08, Passion nr 1.

Hur mycket du får ut per frö är svårt att säga. Beror på strain, näring, jord, klimat - allt.
Autoblommare kanske 5 - 30 g per planta beroende på strain och omständigheter. Thypoon 30 - 100 g (optimalt skött kanske 2 - 300 g?) . Som nybörjare oftast den lägre siffran ;D

Skördningen och allt annat finns att läsa om. Finns nybörjartrådar och stora utomhustrådar, kanske bättre att fråga där så blir det inte för mycket småtrådar. Lycka till!
Citera
2010-04-01, 07:57
Bannlyst
Thyphoon är inte en AF-strain, utan den blommar bara tidigt!
Citera
2010-04-01, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Thyphoon är inte en AF-strain, utan den blommar bara tidigt!

Ok. AF = Autoblommande?

Tack så mycket för listan Sthlmnight men det vore bättre om du eller någon annan kunnig gav mig tips på en som faktiskt fungerar. Jag ser inga problem i att gräva ett hål och lägga ner matjord även om jag helst slippar det då det kan se lite fundersamt ut. Detta är inte tänkt att göras för försäljning utan mestadels för privat bruk och en och annan kompis som kan få köpa. Får jag hälften av alla frön att bli skördklara och 20g på varje så blir jag mycket nöjd. Du sa 5-30 men vad jag har läst ska det snarare börja runt 20g på Lowryder och den ska ju inte vara speciellt bra vad jag hört.
Citera
2010-04-01, 12:00
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
En fråga till! Tack för övriga snabba svar för övrigt!

Jag tog en liten bud för att provröka. Eftersom plantan är alldeles glittrig och fin så tänkte jag att det kunde vara kul att prova skiten...jag har dessutom så många buds ändå!

Men för att komma till saken! När jag smulade sönder lillbuddset så upptäckte jag små kapslar med vad som såg ut att innehålla mjöl...gulaktigt mjöl...vad innebär det? Det fanns en hane stod brevid min snart färdiga hona. Och ur den läckte det en dag ut pollen på ett ställe....men detta var för många veckor sen och jag har inte sett nån frötillverkning på min hona än..jag har kollat varje dag...

Vad är det som hänt min tjej egentligen? Behöver jag vara oroad för nåt?

Kan tillägga att hanen vart slaktad och rökt samma dag som jag upptäckte nybörjarmisstaget....

Du har troligen en hermis, kan hända att damer får pollensäckar pga dåliga gener/stress.
Citera
2010-04-01, 12:26
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Du har troligen en hermis, kan hända att damer får pollensäckar pga dåliga gener/stress.

Okej...men den är så nära fullständig blommning nu så jag tänkte låta den fortsätta blomma..eller är det ingen ide med det?..kanske lika bra att ta fram saxen på en gång?
Citera
2010-04-01, 12:55
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Okej...men den är så nära fullständig blommning nu så jag tänkte låta den fortsätta blomma..eller är det ingen ide med det?..kanske lika bra att ta fram saxen på en gång?

Jo visst kan du låta den fortsätta blomma, klipp av alla pollensäckar du hittar så kan du slippa frön i dina buds, har själv haft en planta som blev lite stressad och som fick lite pollensäckar, klippte av dem och hittade kanske 4-5 frön i rökat, men det var sjukt potent och jäkla skönt i vilket fall som helst =)
Citera
2010-04-01, 13:06
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Jo visst kan du låta den fortsätta blomma, klipp av alla pollensäckar du hittar så kan du slippa frön i dina buds, har själv haft en planta som blev lite stressad och som fick lite pollensäckar, klippte av dem och hittade kanske 4-5 frön i rökat, men det var sjukt potent och jäkla skönt i vilket fall som helst =)

Okej...jag köpte ett handmikroscop på Chlas olsson igår och kollade trichomerna på den..och dom är genomskinliga..en del börjar bli gula...så det dröjer väl 2-3 veckor till innan det är dags för skörd misstänker jag..men jag har haft problem med odlingen..2 LE lampor som gått sönder så den har väl blivit stressad antar jag....men nu kör jag med en 400w HPS...

Så det låter bra att det finns potential att bli bra röka ändå....sjukt jobbigt att vänta på skörden bara!
Citera
2010-04-01, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Ok. AF = Autoblommande?

Tack så mycket för listan Sthlmnight men det vore bättre om du eller någon annan kunnig gav mig tips på en som faktiskt fungerar. Jag ser inga problem i att gräva ett hål och lägga ner matjord även om jag helst slippar det då det kan se lite fundersamt ut. Detta är inte tänkt att göras för försäljning utan mestadels för privat bruk och en och annan kompis som kan få köpa. Får jag hälften av alla frön att bli skördklara och 20g på varje så blir jag mycket nöjd. Du sa 5-30 men vad jag har läst ska det snarare börja runt 20g på Lowryder och den ska ju inte vara speciellt bra vad jag hört.

AF är engelska och betyder " auto-flowering.

20g x 0,2= 4g.

20g- färskt

4g-torkat

Du kommer alltså få nästan ut en hel femma..

80% av den färska vikten försvinner när du torkar. Kan iförsig variera lite mellan 70-80%.
Citera
2010-04-01, 13:34
Medlem
BilboBus avatar
https://www.flashback.org/t550072

Du kan tacka mig senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem