2009-12-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekolla
Tjena! Satt och pratade med en polare för ett tag sen om att jag läst att om man pollinerar plantan vid rätt tid punkt så krämar den fram mer thc. Han sa förövrigt att det inte är så. Jag är ganska säker att jag läst det någonstans men nu hittar jag inget förutom lite här på flashback men det vissa säger här och där katterna skiter stoppar jag i samma låda. Någon som kan va vänlig och bekräfta det här ? Kanske lite yrt inlägg jag vet inte. Kommer av mej då det är något om the beatles på tv hehe, tack på förhand , Hej !

Är inte helt 100, men

om du har en honplanta (den som ger godis) och pollinerar den så kommer du att få en hanplanta (ger frön och inget godis) vilket man inte är ute efter om det är buds man vill ha!

Har jag fel? Rätta mig gärna!
Citera
2009-12-30, 22:21
Medlem
thechosenones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peshii
Är inte helt 100, men

om du har en honplanta (den som ger godis) och pollinerar den så kommer du att få en hanplanta (ger frön och inget godis) vilket man inte är ute efter om det är buds man vill ha!

Borde inte honor ge frön? Vet inte om det är olika här men det borde vara troligast i alla fall.
Citera
2009-12-30, 22:44
Medlem
Citat:
Tjena! Satt och pratade med en polare för ett tag sen om att jag läst att om man pollinerar plantan vid rätt tid punkt så krämar den fram mer thc. Han sa förövrigt att det inte är så. Jag är ganska säker att jag läst det någonstans men nu hittar jag inget förutom lite här på flashback men det vissa säger här och där katterna skiter stoppar jag i samma låda. Någon som kan va vänlig och bekräfta det här ? Kanske lite yrt inlägg jag vet inte. Kommer av mej då det är något om the beatles på tv hehe, tack på förhand , Hej !

Det stämmer utmärkt som du säger, att någon här har sagt att honan producerar med thc om man pollinerar honan några dagar innan skörden.
Har inga bevis för någonting, utan jag bekräftar bara att det faktiskt är någon här som har sagt det.

Och, nej, en honplanta blir inte en hane om man pollinerar den. (Om det var så du menade)

Har du en hane och en hona, och tar pollen från hanen och ger till honan, så kommer honan att producera frön + halvkasst röka.
Jag skulle personligen endast rekommendera att pollinera en hona om du måste flytta eller nåt, så du har lite gratisfrön att odla upp nånstans. Och bara en planta isåfall. Det blir rätt många frön tror jag.

Btw, så går det alldeles utmärkt att röka pollensäckar från hanplantor. Jag har en rökrapport om det. "Rekordhög på pollensäckar" heter den. Sök.

Har en egen n00b-fråga till den som vet (förmodligen alla utom jag)
Har sök på både google, swecan och fb utan större resultat...
Ska kolfiltret sitta på utsugsfläktens utblås eller insug?

Tack!
Citera
2009-12-30, 22:46
Medlem
Mattej00s avatar
Citat:

den finns mest spekulationer angående det, inga direkta fakta. Det påstås att om man pollinerar strax före skörd så ska det bli mera thc men jag har inte sett några bevis för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av peshii
Är inte helt 100, men

Nej en planta byter inte kön för att den blir pollinerad. Menar du att en mänsklig hona blir en man när hon blir gravid?
En hane producerar pollen i sina ståndare. När pollenet frigörs och fastnar på honans klibbiga pistill så drar hon in pistillen in i calyxen där ett frö blir till.

edit: fu, Nongi hann före.
Citera
2009-12-30, 22:48
Medlem
Mattej00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nongi
Har en egen n00b-fråga till den som vet (förmodligen alla utom jag)
Har sök på både google, swecan och fb utan större resultat...
Ska kolfiltret sitta på utsugsfläktens utblås eller insug?

Tack!

Du vill ju att plantornas doft ska åka igenom kolfiltret, så att det aktiva kolet plockar upp doften. så därför har man det på utsugsfläkten, samt att kolfiltret ska vara i lådan så att utsugsfläkten suger igenom luft istället för att blåsa igenom.
Citera
2009-12-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nongi

Och, nej, en honplanta blir inte en hane om man pollinerar den. (Om det var så du menade)

Har du en hane och en hona, och tar pollen från hanen och ger till honan, så kommer honan att producera frön + halvkasst röka.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattej00

Nej en planta byter inte kön för att den blir pollinerad. Menar du att en mänsklig hona blir en man när hon blir gravid?
En hane producerar pollen i sina ståndare. När pollenet frigörs och fastnar på honans klibbiga pistill så drar hon in pistillen in i calyxen där ett frö blir till.

jag trodde att när pollinersing skedde så fick man bara frön ifrån sin honplanta och att plantan bytte kön

bra att ni förklarde det för mig!
Tack!
Citera
2009-12-30, 23:21
Medlem
Big Bres avatar
Cannabis hanplanta

Tjenare.

Jag läser lite om CB odling och har en fråga.

Om man upptäcker en hanplanta i sin odling och tar bort den, vad gör man med den? Gör man hasch på den, eller slänger man den bara?

Jag förutsätter då att man inte kan/vill hålla den levande för befruktning.

Tack för hjälp
Citera
2009-12-30, 23:22
Medlem
cdxz11s avatar
Låter man plantan stå ett tag kommer den utveckla lite smått med trichomes på bladen så möjligt att få ut lite smått med hash om man har många plantor, men slaktar man den tidigt kommer man nog inte få ut något alls, och om man får ut något kommer det nog inte vara värt att röka.
Citera
2009-12-30, 23:26
Medlem
Pekollas avatar
Tack för svar grabbar Kan jag släppa det där nu känns det som. Tycker det blir bra röka som det är bara man odlar på ett schysst sätt.

Tänkte kasta in en till fråga angående min planta som är ungefär 3é veckan i blom och längst ner på plantan har vissa av bladen blivit väldigt ljus gröna nästan gula. Vad kan det bero på ? Och vad kan jag göra för att den ska må bättre ?
Citera
2009-12-30, 23:32
Medlem
Big Bres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Låter man plantan stå ett tag kommer den utveckla lite smått med trichomes på bladen så möjligt att få ut lite smått med hash om man har många plantor, men slaktar man den tidigt kommer man nog inte få ut något alls, och om man får ut något kommer det nog inte vara värt att röka.

Ah, men jag antar att man ser kristallerna när det är i närheten av redo för hasch?

Anar du hur lång tid det skulle ta för t.ex en autoblommande?
Citera
2009-12-30, 23:33
Medlem
Citat:
Tack för svar grabbar Kan jag släppa det där nu känns det som. Tycker det blir bra röka som det är bara man odlar på ett schysst sätt.

Tänkte kasta in en till fråga angående min planta som är ungefär 3é veckan i blom och längst ner på plantan har vissa av bladen blivit väldigt ljus gröna nästan gula. Vad kan det bero på ? Och vad kan jag göra för att den ska må bättre ?

Det brukar bli så. Mina 5 mammor ser ut så hela tiden, och jag bara plockar bort bladen och tänker inte mycket mer på det. De gör ju fler blad hela tiden.

Det har inte med näring att göra iallafall.
Citera
2009-12-30, 23:34
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Bre
Ah, men jag antar att man ser kristallerna när det är i närheten av redo för hasch?

Anar du hur lång tid det skulle ta för t.ex en autoblommande?

Jadå man kommer kunna se trichomsen, se bara till att spana in dem med mikroskåp/lupp så du ser när de är redo. Kommer nog ta ett tag innan de är redo, länge nog för att de skall släppa en del pollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in