2009-10-29, 10:17
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyStar
okey då vet jag beställde precis en Varvtalsregulator nu, så det är fixat

Bara så du vet, varvtalsregulatorerna hos NG och CO skapar missljus med rätt många fläktar. Även hört att det förkortar fläktens livslängd.
Citera
2009-10-29, 12:05
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Bara så du vet, varvtalsregulatorerna hos NG och CO skapar missljus med rätt många fläktar. Även hört att det förkortar fläktens livslängd.

Det var mer än jag visste. Tråkigt att höra.
Citera
2009-10-29, 12:34
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Det var mer än jag visste. Tråkigt att höra.

Jepp, för er som undrar så är varvtalsregulatorerna hos CO och NG i stort sätt identiska, det enda som inte är likadant är plastkåpan på framsidan och hjulet man snurrar på, men själva komponenten som sitter i är likadan i båda.

Så ni som nu vill köra med en sådan här varvtalsregulator köp lika gärna den hos CO så sparar ni 200 kr.

Dock bör man undvika dessa varvtalsregulatorer om man vill varvtalsregulera sin fläkt, man bör hålla sig till transformatorer av olika slag då dessa inte bryter sinuskurvan, och dessutom matar de fläkten med en konstant mängd stöm vilken varvtalsreggarna inte gör, de slår på och av fläkten hela tiden för att regulera varvtalet vilket leder till missljud och att fläkten kör aningen varmare än annars.
Citera
2009-10-29, 16:48
Medlem
JohnnyStars avatar
Citat:
Jepp, för er som undrar så är varvtalsregulatorerna hos CO och NG i stort sätt identiska, det enda som inte är likadant är plastkåpan på framsidan och hjulet man snurrar på, men själva komponenten som sitter i är likadan i båda.

Så ni som nu vill köra med en sådan här varvtalsregulator köp lika gärna den hos CO så sparar ni 200 kr.

Dock bör man undvika dessa varvtalsregulatorer om man vill varvtalsregulera sin fläkt, man bör hålla sig till transformatorer av olika slag då dessa inte bryter sinuskurvan, och dessutom matar de fläkten med en konstant mängd stöm vilken varvtalsreggarna inte gör, de slår på och av fläkten hela tiden för att regulera varvtalet vilket leder till missljud och att fläkten kör aningen varmare än annars.

ajdå det låter inte bra :/ vad tycker du jag ska köra med istället?
Citera
2009-10-29, 17:41
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
ajdå det låter inte bra :/ vad tycker du jag ska köra med istället?

Det bästa alternativet för varvtalsreglering är en trafo, dessa brukar ha 5 steg, och ibland bara 1 steg. Finns en 1-stegs trafo hos CO som är till för att koppla in usa-prylar på 110 volt i 220 volts uttag, denna kan användas för att sänka fläkthastigheten med dryga 50%, denna kostar endast 150 kr så en bra deal.

Finns även bättre trafos med 5 steg hos diverse fläkt-företag av olika slag, dessa kan dock kosta en del, allt mellan 500-2000 kr för en ok, de brukar ha 5 steg man kan köra dem på så man kan ändra varvtalet en del.
Citera
2009-10-29, 18:25
Medlem
Behöver akut hjälp!!!!

min och min väns cannabis odling börjar gå åt helvete. Kan inte länka bild förtillfället.

Plantorna är ca 10 cm långa och har 4 blad var, fler blad är påväg. Men nu över natten har bladen börjat hänga och ser ut som att plantorna håller på att dö.

Hur gör vi för att rädda dem?

Vi har skött temp, vattning, koldioxiden, ljus osv.
Citera
2009-10-29, 20:05
Medlem
JohnnyStars avatar
Citat:
Det bästa alternativet för varvtalsreglering är en trafo, dessa brukar ha 5 steg, och ibland bara 1 steg. Finns en 1-stegs trafo hos CO som är till för att koppla in usa-prylar på 110 volt i 220 volts uttag, denna kan användas för att sänka fläkthastigheten med dryga 50%, denna kostar endast 150 kr så en bra deal.

Finns även bättre trafos med 5 steg hos diverse fläkt-företag av olika slag, dessa kan dock kosta en del, allt mellan 500-2000 kr för en ok, de brukar ha 5 steg man kan köra dem på så man kan ändra varvtalet en del.

Hittar ingen produkt med namnet "trafo". det råkar inte vara en dimmer du menar? skulle annars en dimmer funka?
Senast redigerad av JohnnyStar 2009-10-29 kl. 20:10.
Citera
2009-10-29, 20:22
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _sk8ordie__
min och min väns cannabis odling börjar gå åt helvete. Kan inte länka bild förtillfället.

Plantorna är ca 10 cm långa och har 4 blad var, fler blad är påväg. Men nu över natten har bladen börjat hänga och ser ut som att plantorna håller på att dö.

Hur ofta har ni vattnat?
Citera
2009-10-29, 20:29
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Hittar ingen produkt med namnet "trafo". det råkar inte vara en dimmer du menar? skulle annars en dimmer funka?

Trafo är en förkortning för transformator, dimmer är helt värdelöst, dessa är t.om sämre än varvtalsregulatorer då dessa då de bryter sinuskurvan. Sök lite efter trafo på swecan, finns några trådar där folk länkar till företag som säljer trafos.

Citat:

Skulle gissa på att ni vattnar för mkt eller för lite. Se till att låta jorden börja torka innan ni vattnar igen, men jorden skall inte bli helt snustorr innan ni vattnar. Man skall låta jorden torka ut lite smått mellan vattningarna så rötterna inte får det för fuktigt.
Citera
2009-10-29, 23:19
Medlem
Citat:
Hur ofta har ni vattnat?

en gång om dygnet
Citera
2009-10-30, 00:14
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
en gång om dygnet

Det är för mycket. Jag vattnar mina små var annan eller var 3e dag beroende på hur stora krukorna är. Notera också att jag har nästan 50% perlit i min jord så jag måste vattna dem lite oftare. Hade jag inte haft perlit i så hade det kanske varit aktuellt att vattna var 3e eller var 4e dag. Ni måste låta jorden torka ut mellan vattningarna så att rötterna får en chans att utvecklas.

Hur stora krukor har ni dem i?
Citera
2009-10-30, 05:05
Medlem
Citat:
Det är för mycket. Jag vattnar mina små var annan eller var 3e dag beroende på hur stora krukorna är. Notera också att jag har nästan 50% perlit i min jord så jag måste vattna dem lite oftare. Hade jag inte haft perlit i så hade det kanske varit aktuellt att vattna var 3e eller var 4e dag. Ni måste låta jorden torka ut mellan vattningarna så att rötterna får en chans att utvecklas.

Hur stora krukor har ni dem i?

Okej.

Just nu är de i ca 10 cm djupa och typ diameter på 10 cm typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in