2009-01-07, 16:15
Medlem
Är det inte så att plantan utnyttjar mer ljus från det röda spektrumet än från det blåa i blomfasen? Vore det därför inte mer idealiskt att använda sig utav en IR-lampa av nåt slag för att få fler/större buds kombinerat med t.ex. en HPS?
Citera
2009-01-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy_Ice
Är det inte så att plantan utnyttjar mer ljus från det röda spektrumet än från det blåa i blomfasen? Vore det därför inte mer idealiskt att använda sig utav en IR-lampa av nåt slag för att få fler/större buds kombinerat med t.ex. en HPS?

Fast då ska man ju använda blåa "led`isar" i veggfasen som komplement till sin hps istället för röda till blomfasen? (då hps mest strålar rött).
Citera
2009-01-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Fast då ska man ju använda blåa "led`isar" i veggfasen som komplement till sin hps istället för röda till blomfasen? (då hps mest strålar rött).
Ja, det låter som en bra idé. Jag tänkte att IR-lampor nästan bara strålar rött och borde därför vara ett bra tillägg, då plantan slukar mycket rött ljus under blom och ju mer desto bättre. Det är min tanke.
Citera
2009-01-07, 19:06
Medlem
WhiteSpeeds avatar
nu blir jag seriöst galen.. äntligen har mitt paket från nordic grow kommit.. om detta var en bra eller dålig sak vettefan.. jag har suttit 6 timmar med min utsugs-fläkt och easy rolls.. och är desperat efter hjälp!!!!

1: Min utsugsfläkt verkar inte funka speciellt bra jag har vritit och väntit på den men trots detta suger den ut väldigt observera väldigt lite luft och när jag nu stänger garderoben blir det en bit över 30 graders-sträcket :S det är en rkv 125 jag har och vettefan vad jag gjort fel alltså.. kan ta bilder om det behövs.

2: Fäste easy rollsen i lampan sen i taket.. ena av dom verkar funka bra medans den andra bara åker upp hela tiden hur än jag vrider och skruvar på mitten grejen.. det sluta med att jag fick göra en provisorisk knut :/ observera att det är bara ena ev de två som verkar wacko :S

jag blir helt seriöst galen på detta nu och skulle älska den som kan fixa något av mina problem..
Citera
2009-01-07, 19:56
Medlem
Cajunalts avatar
Odlingshjälp

Då var det dags för min första odling, och jag är en riktig noob, så ha överseende med min frågor så är ni snälla.

Yta:

En garderob med måtten 60x60x200cm, lite knappt. Det känns som att jag inte får plats med mer än en planta, rätt eller fel?

Strain:

Funderade på Skunk, någon som har ett tips på något bättre, eller erfarenhet av det nämnda? Är det lagligt att beställa frön?

Utrustning:

Min plan är att montera en HPS-lampa på 400w, måla garderoben helvit invändigt, täta alla springor och byta ut dörren mot en spånskiva som man fäster smidigt med magneter. Sätta upp folie i taket för att reflektera ljuset bättre kanske?

När det gäller ventilationen tänkte jag använda mig av en vanlig bordsfläkt nertill, och en annan vägghängd upptill för att få till en bra cirkulation. Vad säger panelen om det? Ska man göra ett hål upptill och ett nertill som man täcker för när det ska vara mörkt, eller hur gör ni? Och hur installerar man ett kolfilter, och vart finns dessa att köpa?

Säkerligen har jag missat en hel del, och ställer troligen dumma frågor, men orkar inte plöja igenom varenda guide som finns tillgänglig. Hursomhelst, räcker detta för en enkel hemmaodling och ungefär vad kan det inbringa i gram?

Vet att den sista frågan är väldigt svår att svara på, men på ett ungefär.

Alla svar uppskattas!
Citera
2009-01-08, 11:20
Medlem
Ehmyls avatar
Då ingen svarat mig än, får jag väl posta igen.
Finns det någon strain som inte blir över 70cm?
Citera
2009-01-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehmyl
Då ingen svarat mig än, får jag väl posta igen.
Finns det någon strain som inte blir över 70cm?
Lowryder och Duckfoot kan bli runt 70cm, men oftast 40-50cm beroende på hur du sköter den

Nu till min fråga
Tyckte att den passade bra här för ni har erfarenhet med HPS lampor

Kan man koppla in 3 stycken 200-watt lampor i EN 600-watt ballast utan problem?
Citera
2009-01-08, 14:54
Medlem
Har en liten fråga angående planthöjder, om tex en seedbank skriver att plantan blir 100-150 cm är det innan eller efter blom? Vill ju inte ha ett 2 meters monster i garderoben (antar att det är sen man va liten man är rädd för stora monster i garderoben)
Citera
2009-01-10, 02:26
Medlem
MorbrorStuarts avatar
När är det säsong för utomhusodling och hur lång tid tar det när jag väl planterat?
Citera
2009-01-10, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart
När är det säsong för utomhusodling och hur lång tid tar det när jag väl planterat?

Beror väll på hur vädret är? Och lite vad du ska olda?
Citera
2009-01-10, 19:09
Medlem
MorbrorStuarts avatar
Vill ha bara ha bra weed att röka, ska man sätta fröna till våren eller?
Citera
2009-01-10, 19:40
Medlem
yo

om man använder torv briketter, ska man ta bort dem senare då eller ska man låta den sitta kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in