2016-03-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Det tar runt 100dagar för de flesta strains att bli klara om de går 12/12 från frö.
Med så stora krukor behövs inte underbevattning.
Kör.

Hade tänkt att köra på hps lampa. De färdiga paketen på diverse sidor ligger på 400w på 1m2 tälten men när jag läser lite verkar det mer vara ett minimum, tycker du jag ska köra på 400 eller 600? Går det bra att köra samma lampa genom hela processen när man kör 12/12 från frö, alltså en Blomlampa?
Citera
2016-03-12, 18:53
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPoo
Hade tänkt att köra på hps lampa. De färdiga paketen på diverse sidor ligger på 400w på 1m2 tälten men när jag läser lite verkar det mer vara ett minimum, tycker du jag ska köra på 400 eller 600? Går det bra att köra samma lampa genom hela processen när man kör 12/12 från frö, alltså en Blomlampa?

En dimmbar 600w så får du garanterat inga problem med värme och ja 600w passar 1m2 bättre än 400w.
Ja HPS funkar genom hela processen.
Citera
2016-03-12, 19:55
Medlem
Hej, har byggt mig en liten grow box för odling av en planta åt gången då utrymmet är ytterst begränsat och vill att det ska lukta så lite som möjligt utan att behöva installera kolfilter mm.

Min fråga är om ni tror min belysning kommer fungera? Den består av 3 helt vanliga skrivbordslampor (små lysrör), (kan justera höjden på dem). Min strain som jag ska odla är Big Bang autoflowering och måtten på utrymmet är 48x37x60. Kommer även installera en liten fläkt.

http://imgur.com/a/OWxzO
Citera
2016-03-12, 20:11
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabiw
Hej, har byggt mig en liten grow box för odling av en planta åt gången då utrymmet är ytterst begränsat och vill att det ska lukta så lite som möjligt utan att behöva installera kolfilter mm.

Min fråga är om ni tror min belysning kommer fungera? Den består av 3 helt vanliga skrivbordslampor (små lysrör), (kan justera höjden på dem). Min strain som jag ska odla är Big Bang autoflowering och måtten på utrymmet är 48x37x60. Kommer även installera en liten fläkt.

http://imgur.com/a/OWxzO

Räkna med 50w 30x30cm så hamnar du relativt rätt.
Citera
2016-03-12, 21:00
Medlem
Är ganska säker på att de ligger på 11W vardera med en lumen på 900 styck. Du rekommenderar då att installera ett par stycken till eller?
Citera
2016-03-12, 22:46
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabiw
Är ganska säker på att de ligger på 11W vardera med en lumen på 900 styck. Du rekommenderar då att installera ett par stycken till eller?

Smäll in 3x55wPLL på ena väggen och kör vert.
Ja det är höga w men fördelningen av värmen ljuset är svår att slå och jag tror det går och att det är med goda marginaler åt alla håll.
Få lite fräs i lådan.
Googla PLL grow icmag.
Citera
2016-03-16, 09:30
Medlem
Hur mycket behöver jag oroa mig över temp och luftfuktighet? Det är runt 15 grader i utrymmet som är tänkt att användas.

Har en rätt stor luftavfuktare som används i tvättstuga osv kan man ställa den i samma rum som tältet står i eller måste avfuktare stå i tältet? Att höja luftfuktigheten med att hänga upp blöta handdukar i tältet borde gå väl?

Har någon tips på kombinerade mätare med temp och fuktighet ?

Vad finns det för aktiva forum angående odling förresten? Svenska som engelska spelar ingen roll, icmag kollar jag endel på.
Senast redigerad av iPoo 2016-03-16 kl. 09:34.
Citera
2016-03-16, 14:12
Medlem
Citat:
Hur mycket behöver jag oroa mig över temp och luftfuktighet? Det är runt 15 grader i utrymmet som är tänkt att användas.

Har en rätt stor luftavfuktare som används i tvättstuga osv kan man ställa den i samma rum som tältet står i eller måste avfuktare stå i tältet? Att höja luftfuktigheten med att hänga upp blöta handdukar i tältet borde gå väl?

Har någon tips på kombinerade mätare med temp och fuktighet ?

Vad finns det för aktiva forum angående odling förresten? Svenska som engelska spelar ingen roll, icmag kollar jag endel på.
Känns som att du skjuter dig själv i foten rätt rejält om du ska försöka höja luftfuktigheten + stoppa in en avfuktare..

Mätare finns på Claes Ohlsson, Biltema, Jula m.m, välj efter tycke och smak.

Bra sätt att jämna ut temperaturen är att dela utrymmet och köra 12/12 flip flop, på så vis har du alltid någon sorts värmekälla.
Citera
2016-03-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Känns som att du skjuter dig själv i foten rätt rejält om du ska försöka höja luftfuktigheten + stoppa in en avfuktare..

Mätare finns på Claes Ohlsson, Biltema, Jula m.m, välj efter tycke och smak.

Bra sätt att jämna ut temperaturen är att dela utrymmet och köra 12/12 flip flop, på så vis har du alltid någon sorts värmekälla.
Kanske var otydlig men man vill väl ha en högre luftfuktighet tidigt och sen minska den? Desto senare in i blom ju större chans för mögel om fuktigheten är hög undra därför om man kan ställa en avfuktare i samma rum utan o ha den inne i själva tältet och ändå sänka eller måste den in i själva tältet?
Senast redigerad av iPoo 2016-03-16 kl. 22:40.
Citera
2016-03-17, 09:53
Medlem
Citat:
Kanske var otydlig men man vill väl ha en högre luftfuktighet tidigt och sen minska den? Desto senare in i blom ju större chans för mögel om fuktigheten är hög undra därför om man kan ställa en avfuktare i samma rum utan o ha den inne i själva tältet och ändå sänka eller måste den in i själva tältet?
Den borde logiskt sätt göra betydligt mer nytta i tältet, än utanför. Även om det säkert också går, så tror jag inte det blir lika effektivt.

Min tanke är dock att du kan lugna dig. Jag bryr mig inte märkvärdigt om RH. Skulle det mot förmodan rusa upp i blom, ja, testa släng in avfuktaren.
Citera
2016-03-17, 18:52
Medlem
PippiDrengs avatar
Nu när vi ändå är inne på luftfuktighet.
Använder ni luft(av)fuktare?
Jag har ingetdera men det har fungerat fint ändå, dock något låg RH.
Är det något man bör köpa?
Citera
2016-03-17, 19:21
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Nu när vi ändå är inne på luftfuktighet.
Använder ni luft(av)fuktare?
Jag har ingetdera men det har fungerat fint ändå, dock något låg RH.
Är det något man bör köpa?

Jag anv inget och slarvar med allt som är relativt oviktigt. Rh under 25% ger ofta lite problem men det går ofta lösa utan luftfuktare.
På vintern får man vara lite vaksam på torr luft. Har man inga problem så har man inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in