2015-12-02, 16:03
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Den fläkten använder jag. Tycker den är hyfsat tyst. Nu är ju ljudet inte mitt problem. Men skulle nog inte vilja ha den om jag odlade i tält i en lägenhet...Då skulle jag ta den dyrare varianten och hoppats på att DYRARE = BÄTTRE ????
Har du något som dämpar ljudet från den?
Då jag bara har ett tält på 60x60 så behöver ju inte fläkten vara på max utan kommer att ställa ned den så jag får lagom temperatur inne i tältet.
Citera
2015-12-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Har du något som dämpar ljudet från den?
Då jag bara har ett tält på 60x60 så behöver ju inte fläkten vara på max utan kommer att ställa ned den så jag får lagom temperatur inne i tältet.

Nej tyvärr så har jag inte det. Tycker nog att det är själva motorn som låter. Men är jävligt osäker där för ljudet är som sagt inte mitt problem.
Citera
2015-12-02, 17:35
Medlem
Vad är det för skillnad på att köra 12/12 från frö och vegga ~20d?
Den blommar ju inte förän den är mogen ändå.

Det jag kan komma på är.
1, plats, man behöver inget separat utrymme för vegg kan köra allt under samma ljuskälla.
2, kostnad, lite billigare att inte ha en ljuskälla för veg igång.
3, storlek, håller plantan mindre eftersom den får mindre ljus.
Framförallt blir det ju enklare att slänga in nya krukor bara när det behövs.

Har jag missat något mer?
Citera
2015-12-02, 19:44
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Intressant jag vill ha en utförlig rapport. Har du något att mäta dB med så vi kan få lite siffror före och efter?
Laddade hem appen "Buller" från Arbetsmiljöverket då den verkade visa mest rätt av dom jag testade.

Innan jag bytte slangar så låg det och pendla mellan 30-31 dB(A) 1 meter från tältet.

Efter jag bytte slangarna så låg den och pendla mellan 24-25 dB(A) 1 meter från tältet.

Kopplade sedan in fläktkontrollen jag köpte och nu ligger det och pendlar mellan 19-20 dB(A) 1 meter från tältet.

Tror inte siffrorna stämmer men fått ett hum om vilken skillnad det vart iaf, nu ska jag hålla koll på hur mycket tempen i tältet höjs när jag sänkt fläkten, legat på ca 23-25c innan då lampan varit tänd och ca 19c då lampan är släkt.

Köpte även en friskluftsfläkt men den lever om riktigt mycket och suger in väldigt mycket luft men med fläktkontrollen så levde den inte om mycket alls så måste beställa en till sådan innan jag kopplar in den.
Senast redigerad av DirtyNorth 2015-12-02 kl. 19:48.
Citera
2015-12-02, 19:47
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Nej tyvärr så har jag inte det. Tycker nog att det är själva motorn som låter. Men är jävligt osäker där för ljudet är som sagt inte mitt problem.
Behöver man inte oroa sig över ljudet är det ju bra
Är du nöjd med den? Testat någon billigare fläkt tidigare också eller?
Typ från hydrogarden.

Fick hem isolerade slangar och fläktkontroll idag så sänkt ljudnivån en hel del med fläkten jag har men ska ändå köpa en ny som är ännu tystare.
Citera
2015-12-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Laddade hem appen "Buller" från Arbetsmiljöverket då den verkade visa mest rätt av dom jag testade.

Innan jag bytte slangar så låg det och pendla mellan 30-31 dB(A) 1 meter från tältet.

Efter jag bytte slangarna så låg den och pendla mellan 24-25 dB(A) 1 meter från tältet.

Kopplade sedan in fläktkontrollen jag köpte och nu ligger det och pendlar mellan 19-20 dB(A) 1 meter från tältet.

Tror inte siffrorna stämmer men fått ett hum om vilken skillnad det vart iaf, nu ska jag hålla koll på hur mycket tempen i tältet höjs när jag sänkt fläkten, legat på ca 23-25c innan då lampan varit tänd och ca 19c då lampan är släkt.

Köpte även en friskluftsfläkt men den lever om riktigt mycket och suger in väldigt mycket luft men med fläktkontrollen så levde den inte om mycket alls så måste beställa en till sådan innan jag kopplar in den.

Fan låter kanonbra!

Ljuddämpare på det där och något som kan ta på sig skulden typ en datorserver eller liknande så är det skapligt stealth!

Kanske en luftrenare med hepafilter och jonisator som står och går i närheten?

Edit: se till så cirkulationsfläkten inte blåser mot insuget och råka blåsa ut ovälkommen lukt i rummet!
Senast redigerad av empman 2015-12-02 kl. 20:39.
Citera
2015-12-02, 20:43
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Fan låter kanonbra!

Ljuddämpare på det där och något som kan ta på sig skulden typ en datorserver eller liknande så är det skapligt stealth!

Kanske en luftrenare med hepafilter och jonisator som står och går i närheten?

Edit: se till så cirkulationsfläkten inte blåser mot insuget och råka blåsa ut ovälkommen lukt i rummet!
Brukar ha igång ventilationen som finns i lägenheten vilket låter betydligt mer än vad tältet gör nu, min oerhört tysta *host* dator överröstar nästan tältet också nu

De ska jag se till att den inte gör, just nu blåser den uppåt mot kolfiltret

Nästa steg nu blir att gömma tältet i lägenheten men på det jag beställt så är leveranstiden 6 veckor så får se till att ingen ser det under tiden
Citera
2015-12-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Flush är att vattna med rent vatten (luftat ofc)

Så duscha dom inte, dom gillar inte klorerat vatten.

Luftat som i stått framme i nån dag eller? Hmm, jag vet inte ens om det är klorerat duschvatten här. Men då kör jag på att vattna dom med enbart vatten sista tiden. Hur länge rekommenderar du att man gör det? Och bara vattna som vanligt när jorden börjar bli torr eller ska man köra mer frekvent under flush?
Citera
2015-12-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Luftat som i stått framme i nån dag eller? Hmm, jag vet inte ens om det är klorerat duschvatten här. Men då kör jag på att vattna dom med enbart vatten sista tiden. Hur länge rekommenderar du att man gör det? Och bara vattna som vanligt när jorden börjar bli torr eller ska man köra mer frekvent under flush?
Jag brukar duscha mina först i cirka 30sek, mitt vatten är inte, har inte mycket klor. Sen vattnar du bara som vanligt fast då bara med vatten.
Citera
2015-12-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booooooooom
Jag brukar duscha mina först i cirka 30sek, mitt vatten är inte, har inte mycket klor. Sen vattnar du bara som vanligt fast då bara med vatten.

Tveksam till om jag har klorerat vatten eller inte. När brukar du börja flusha? Hur brukar trikomerna se ut?
Citera
2015-12-04, 18:29
Medlem
Fattar inte hur ni orkar att flucha och greja. CB är ett ogräs som tål sten tuff hantering.
Största ny börjar felet tror jag är att vattna ihjäl sina plantor. Gör det enkelt plantera om i rätt tid
Stora krukor när det är blommtid kanske en blom pinne som stöd när buddsen börjar bli stora.
Utgår från att ni läst CB guider förut. Om vikten av rätt ljus vid rätt tid. Gör det enkelt och få en fin skör.
Citera
2015-12-04, 22:02
Medlem
När man odlar 12 12 från frö kör man bara bloom näring då eller ska man köra vegnäring första 2-3veckorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in