2015-11-27, 19:35
Medlem
Angående att flusha i slutet av plantornas liv. Räcker det med att bara vattna dom som vanligt med endast vatten sista veckan eller ska man ta in dom i duschen och spola igenom dom ordentligt eller hur ska man göra?
Citera
2015-11-29, 13:47
Medlem
Jag håller på med ett projekt där odlingen sker vertikalt med hydro och helt eko.

Då jag inte kommer att odla cannabis behövs inget kolfilter, kan man då använda en friskluftsfläkt som utsug? Ventilslangen från tält till vägg är 1m eller mindre.

Mvh
Citera
2015-11-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mttima
Jag håller på med ett projekt där odlingen sker vertikalt med hydro och helt eko.

Då jag inte kommer att odla cannabis behövs inget kolfilter, kan man då använda en friskluftsfläkt som utsug? Ventilslangen från tält till vägg är 1m eller mindre.

Mvh

Köp ett kolfilter så du har om du skulle vilja nyttja din vertikala odling till lite mer intressanta växter

Köp en kanalfläkt som orkar hålla nere värmen i utrymmet kör du 600w hps lär du behöva lite fläkt
Citera
2015-11-30, 02:07
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Ljuddämparen är ju som filtret fast den har 2st anslutningar för slang. Du blåser med andra ord luften rakt igenom den precis som på en bil.

Så här skulle jag kopplat ihop det
Kolfilter-Slang-Fläkten-slang-ljuddämparen-ev slang
Ah då förstår jag, kommer garanterat beställa framöver och testa, bara hittills beställt en fläktkontroller och sedan när jag får mer pengar blir det en ny fläkt och ljuddämpare
Citera
2015-11-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Ah då förstår jag, kommer garanterat beställa framöver och testa, bara hittills beställt en fläktkontroller och sedan när jag får mer pengar blir det en ny fläkt och ljuddämpare

Sedan när du har ett basic kit med silent prylar och skramlat ihop ännu mer pengar kan du fundera över en sån här. Det är rätt skönt att automatiskt sänka farten på fläkten om temperaturen tillåter!

http://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/flaktkontroll/smscom-smartkontroll-5a.html
Citera
2015-11-30, 18:26
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Sedan när du har ett basic kit med silent prylar och skramlat ihop ännu mer pengar kan du fundera över en sån här. Det är rätt skönt att automatiskt sänka farten på fläkten om temperaturen tillåter!

http://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/flaktkontroll/smscom-smartkontroll-5a.html
Beställt den här vilket borde komma i veckan och får se hur den funkar:
http://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/flaktkontroll/variispeed-plug-play-flaktkontroll.html

Men hade ju varit bra med den du länkar där det finns temperaturgivare, beställt lite småsaker till tältet som landade på lite mer än 1000kr, men satt mina damer i blom nu så när dom är klar så lär jag ju få lite mer pengar och beställa saker för då jag inte röker själv längre!

Mejlade Hydrogarden och frågade om det funkar med övergångarna dom har funkar om man köper en 125mm ljuddämpare och ska koppla till 100mm kanalfläkt och fick detta svar:"

Du kan köpa till en 125mm ljuddämpare samt övergång och då koppla det precis så som du beskriver. Men, en billigare lösning kan vara att köpa ljudisolerad slang och göra en böj på den. Det dämpar ganska bra det med!

Med vänlig hälsning,

Christopher K
Hydrogarden
"
Så jag har beställt 2m ljudisolerad slang också och ska testa, inte så dyrt då dom bara kostar 99kr metern så får väl se vad det blir för skillnad
Citera
2015-12-01, 17:06
Medlem
Citat:
Beställt den här vilket borde komma i veckan och får se hur den funkar:
http://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/flaktkontroll/variispeed-plug-play-flaktkontroll.html

Men hade ju varit bra med den du länkar där det finns temperaturgivare, beställt lite småsaker till tältet som landade på lite mer än 1000kr, men satt mina damer i blom nu så när dom är klar så lär jag ju få lite mer pengar och beställa saker för då jag inte röker själv längre!

Mejlade Hydrogarden och frågade om det funkar med övergångarna dom har funkar om man köper en 125mm ljuddämpare och ska koppla till 100mm kanalfläkt och fick detta svar:"

Du kan köpa till en 125mm ljuddämpare samt övergång och då koppla det precis så som du beskriver. Men, en billigare lösning kan vara att köpa ljudisolerad slang och göra en böj på den. Det dämpar ganska bra det med!

Med vänlig hälsning,

Christopher K
Hydrogarden
"
Så jag har beställt 2m ljudisolerad slang också och ska testa, inte så dyrt då dom bara kostar 99kr metern så får väl se vad det blir för skillnad

Intressant jag vill ha en utförlig rapport. Har du något att mäta dB med så vi kan få lite siffror före och efter?
Citera
2015-12-01, 17:30
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Intressant jag vill ha en utförlig rapport. Har du något att mäta dB med så vi kan få lite siffror före och efter?
Borde komma till veckan så då får du rapport
Ne det har jag inte men ska kolla om det inte finns någon app att ladda ned till telefonen som kan mäta
Citera
2015-12-01, 18:15
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Angående att flusha i slutet av plantornas liv. Räcker det med att bara vattna dom som vanligt med endast vatten sista veckan eller ska man ta in dom i duschen och spola igenom dom ordentligt eller hur ska man göra?

Flush är att vattna med rent vatten (luftat ofc)

Så duscha dom inte, dom gillar inte klorerat vatten.
Citera
2015-12-01, 18:19
Medlem
akvifers avatar
Citat:

Ny fläkt? Ja då ska du titta närmare på nya TD serien från S&P
Exempel:
http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-350-125-Silent/36-5300

Finns i mindre modell, dock inte på CO.

Dessutom skulle jag minimera/likvidera slangen mellan fläkt och kolfilter. Inte så effektivt att suga genom mjuka slangar.

Och vid mätning med telefon, så kommer du absolut inte få riktiga värden. Men har du koll på alla bakgrundsljud (att de är lika) så kan du iaf få ett litet hum om skillnaden mellan lösningarna.
Citera
2015-12-01, 22:36
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Ny fläkt? Ja då ska du titta närmare på nya TD serien från S&P
Exempel:
http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-350-125-Silent/36-5300

Finns i mindre modell, dock inte på CO.

Dessutom skulle jag minimera/likvidera slangen mellan fläkt och kolfilter. Inte så effektivt att suga genom mjuka slangar.

Och vid mätning med telefon, så kommer du absolut inte få riktiga värden. Men har du koll på alla bakgrundsljud (att de är lika) så kan du iaf få ett litet hum om skillnaden mellan lösningarna.
Funderar på köpa den här: http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-160-100-N-SILENT/32-3122

Alltså en slang som är isolerad?

Förstår att det inte kommer bli exakta värden men som du sa får man ett litet hum om hur det är innan och efter.
Citera
2015-12-02, 12:23
Medlem
Citat:
Funderar på köpa den här: http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-160-100-N-SILENT/32-3122

Alltså en slang som är isolerad?

Förstår att det inte kommer bli exakta värden men som du sa får man ett litet hum om hur det är innan och efter.

Den fläkten använder jag. Tycker den är hyfsat tyst. Nu är ju ljudet inte mitt problem. Men skulle nog inte vilja ha den om jag odlade i tält i en lägenhet...Då skulle jag ta den dyrare varianten och hoppats på att DYRARE = BÄTTRE ????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in