Citat:
Ursprungligen postat av
trappkungen
Har börjat experimentera lite med frön från nåt billigt gräs jag kom över. Total nybörjare men det växer som intresse. Spännande med (god)saker som växer
Ett av mina experiment ser ut
så här efter 5-6 dagar i krukan. Är den lite tanig?
Ingen aning vad det är för jord och soltimmarna varierar eftersom regnsäsongen är här(Centralamerika). Gissar att den fått någonstans kring åtta timmars direkt solljus om dagen i genomsnitt. Luftfuktigheten är hög, kring 70% på dagen och uppemot 90% på natten. Temperaturen på natten är runt tjugo grader, på dagen drar det iväg mot trettio i skuggan.
Den har stått i lä fram tills idag då jag flyttade den till ett mer vindutsatt ställe. Insåg att lite fläktande(sällan mer än 5-8 m/s) borde hjälpa till att biffa upp stammen. Bra idé eller meningslöst?
Kommentarer uppskattas
Förtydligande: det är alltså min tumnagel på bilden.
Den är inte så värst tanig. Denna kommer att biffa till sig som du skrev, speciellt nu med lite fläktande vind på den. var försiktig bara så den inte bryts..
Om 1 vecka så kan du försiktigt sätta ner en small bambu pinne som den kan få stötta sig emot.
Luftfuktigheten är helt OK, under vegg stadie så är runt 70-80 bra.. du får passa dig sen när den börjar blomma dock, då är hög luftfuktigheten=blom/stam svamp.
En planta måste inte ha direkt solljus för att växa om du har möjlighet så bygg ett litet växthus till henne, det skyddar mot regnet och HET sol (25-29 grader är optimalt.) Så länge soltimmarna är 16 timmar så kommer hon fortsätta vegga. men centralamerika borde ju har ca samma ljustimmar som marrocko...?!
isf så är det bäst att fixa en liten blåspekrad (6400kelvin) lampa till henne som får lysa för att dryga ut timmarna.
Keep on Growin!