2014-05-27, 07:17
Medlem
Har börjat experimentera lite med frön från nåt billigt gräs jag kom över. Total nybörjare men det växer som intresse. Spännande med (god)saker som växer

Ett av mina experiment ser ut så här efter 5-6 dagar i krukan. Är den lite tanig?
Ingen aning vad det är för jord och soltimmarna varierar eftersom regnsäsongen är här(Centralamerika). Gissar att den fått någonstans kring åtta timmars direkt solljus om dagen i genomsnitt. Luftfuktigheten är hög, kring 70% på dagen och uppemot 90% på natten. Temperaturen på natten är runt tjugo grader, på dagen drar det iväg mot trettio i skuggan.

Den har stått i lä fram tills idag då jag flyttade den till ett mer vindutsatt ställe. Insåg att lite fläktande(sällan mer än 5-8 m/s) borde hjälpa till att biffa upp stammen. Bra idé eller meningslöst?

Kommentarer uppskattas

Förtydligande: det är alltså min tumnagel på bilden.
Senast redigerad av trappkungen 2014-05-27 kl. 07:21. Anledning: Tillägg
Citera
2014-05-27, 14:35
Medlem
Kan man/ska man använda spåringsnr som kod när man ska hämta ut paket från nordenseeds?
Citera
2014-05-27, 17:43
Medlem
Mr_Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trappkungen
Har börjat experimentera lite med frön från nåt billigt gräs jag kom över. Total nybörjare men det växer som intresse. Spännande med (god)saker som växer

Ett av mina experiment ser ut så här efter 5-6 dagar i krukan. Är den lite tanig?
Ingen aning vad det är för jord och soltimmarna varierar eftersom regnsäsongen är här(Centralamerika). Gissar att den fått någonstans kring åtta timmars direkt solljus om dagen i genomsnitt. Luftfuktigheten är hög, kring 70% på dagen och uppemot 90% på natten. Temperaturen på natten är runt tjugo grader, på dagen drar det iväg mot trettio i skuggan.

Den har stått i lä fram tills idag då jag flyttade den till ett mer vindutsatt ställe. Insåg att lite fläktande(sällan mer än 5-8 m/s) borde hjälpa till att biffa upp stammen. Bra idé eller meningslöst?

Kommentarer uppskattas

Förtydligande: det är alltså min tumnagel på bilden.

Den är inte så värst tanig. Denna kommer att biffa till sig som du skrev, speciellt nu med lite fläktande vind på den. var försiktig bara så den inte bryts..
Om 1 vecka så kan du försiktigt sätta ner en small bambu pinne som den kan få stötta sig emot.

Luftfuktigheten är helt OK, under vegg stadie så är runt 70-80 bra.. du får passa dig sen när den börjar blomma dock, då är hög luftfuktigheten=blom/stam svamp.

En planta måste inte ha direkt solljus för att växa om du har möjlighet så bygg ett litet växthus till henne, det skyddar mot regnet och HET sol (25-29 grader är optimalt.) Så länge soltimmarna är 16 timmar så kommer hon fortsätta vegga. men centralamerika borde ju har ca samma ljustimmar som marrocko...?!
isf så är det bäst att fixa en liten blåspekrad (6400kelvin) lampa till henne som får lysa för att dryga ut timmarna.

Keep on Growin!
Citera
2014-05-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Smoke
Den är inte så värst tanig. Denna kommer att biffa till sig som du skrev, speciellt nu med lite fläktande vind på den. var försiktig bara så den inte bryts..
Om 1 vecka så kan du försiktigt sätta ner en small bambu pinne som den kan få stötta sig emot.

Luftfuktigheten är helt OK, under vegg stadie så är runt 70-80 bra.. du får passa dig sen när den börjar blomma dock, då är hög luftfuktigheten=blom/stam svamp.

En planta måste inte ha direkt solljus för att växa om du har möjlighet så bygg ett litet växthus till henne, det skyddar mot regnet och HET sol (25-29 grader är optimalt.) Så länge soltimmarna är 16 timmar så kommer hon fortsätta vegga. men centralamerika borde ju har ca samma ljustimmar som marrocko...?!
isf så är det bäst att fixa en liten blåspekrad (6400kelvin) lampa till henne som får lysa för att dryga ut timmarna.

Keep on Growin!
Jag räknade in molnighet i soltimmarna. Rent tekniskt så är dagarna knappa tretton timmar långa, över en timme kortare än i Marocko. Jag antar att detta gör att plantan kommer att blomma alldeles för tidigt..? Jag har inga planer på att använda lampor eftersom el är en lyxvara och kostar skjortan.
Citera
2014-05-27, 21:36
Medlem
Helt ny på det här området!

Vad menas med Veggtid? Och hur länge pågår den normalt sett? Hur lång tid ska cannabisen vara i blom?

Tack på förhand.
Citera
2014-05-28, 23:13
Medlem
Okej, jag har ett par frågor till som jag skulle vilja reda ut. Tacksam för svar.

1. Jag kommer vara tvungen att lämna mina experiment ensamma i fem dygn. Vad bör jag tänka på? Pga risken för mycket kraftigt regn någon timme per dag så funderar jag på om det är bäst att ställa dem under tak och därmed förlora ett antal timmar sol. Fördelen som jag ser det är att jorden inte blir för blöt samt att det inte riskerar att bli alldeles för mycket genomflöde i jorden så att rötterna får panik. Fram till nu har jag flyttat krukorna för att undvika problem med regn(som tur är verkar det bli en relativt torr regnsäsong enligt meteorologerna) och för att få så mycket sol och vind som möjligt.

2. När tror ni att det går att identifiera om detta är indica eller sativa? https://cdn.anonfiles.com/1401311467564.jpg
Citera
2014-05-30, 18:28
Medlem
AgustSeris avatar
Har dålig koll på vad som man menar med zoner när man odlar ute är det såhär det funkar?
http://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner

Vilken zon ska man föredra att bo i?
Citera
2014-05-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgustSeri
Har dålig koll på vad som man menar med zoner när man odlar ute är det såhär det funkar?
http://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner

Vilken zon ska man föredra att bo i?
1 är att föredra
Citera
2014-05-31, 14:48
Medlem
AgustSeris avatar
Funkar denna??

http://www.professionalgrow.se/sv/dark-street-ii-90-paket-cooltube-400w-hps-mh
Citera
2014-06-01, 16:13
Medlem
AgustSeris avatar
Bra?

1st Dark Street II 90. 90 x 90 x 160cm odlingstält.
1st Cooltube armatur 125mm 49cm
1st GIB 400w ballast.
1st GIB 400w HPS lampa.
1st Kabel till ballast och reflektor
1st Fläkt TT125 220-280m3/h (2 stegs fläkt)
1st Kolfilter 125mm upp till 480 m³/h
1st Timer 3,2 omirex.
2st Ventilationsslang 1 meter.
1st Easy Rolls.
Citera
2014-06-01, 18:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgustSeri
Bra?

1st Dark Street II 90. 90 x 90 x 160cm odlingstält.
1st Cooltube armatur 125mm 49cm
1st GIB 400w ballast.
1st GIB 400w HPS lampa.
1st Kabel till ballast och reflektor
1st Fläkt TT125 220-280m3/h (2 stegs fläkt)
1st Kolfilter 125mm upp till 480 m³/h
1st Timer 3,2 omirex.
2st Ventilationsslang 1 meter.
1st Easy Rolls.
Byt ut GIB ballasten mot en dimmbar elektronisk. Då kommer du aldrig få värmeproblem, och det är värt mycket.
Byt även till ljuddämpad slang.
Citera
2014-06-02, 11:30
Medlem
DonkerNinjas avatar
Vilka "vanliga" affärer kan jag hitta kanalfläktar i förutom Clas Ohlsson? Gärna under tusingen, och gärna fysiska butiker.

Edit: inget med dB över 22 är intressant.
Senast redigerad av DonkerNinja 2014-06-02 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in