Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Nu sitter jag här och är fast besluten att jag vill börja min mesiga odling snarast möjligt.
Eftersom jag har ett väldigt litet odlingsutrymme och är allmänt töntig tänker jag köpa ett endaste frö.
Vad tycker ni?
White widdow, Powerplant eller Mazar?
Alla är femmade.
Tips är väl att du kan ju ha oturen att få ett frö som inte groddar. Man ska väl räkna med att 8 av 10 frön groddar eller så. Sen så är det ju 50/50 risk här att det blir en hane. Sen finns det en viss risk att även om den groddar och så, så växer den inte alls så mycket som den borde.
Läste en bra "uträkning" på det här förut men har inte en aning om vart, troligen på FB. Där blev slutsattsen i alla fall att det var typ 3-4st av 10st frön som blev honor som mådde bra. (Det var typ att först så groddar bara 8 av 10, sen så är det 2 av 8 som inte växer som de ska och då är det 6st kvar och 50% "blir" hanar. Detta är ju dock bara teoretiskt).
EDIT:
Hm, smart jag är då, de var ju femmade så hanar blir det inte. men fortfarande så är det ju enligt "hans" (den som nu skrev den där uträkningen) 40% risk att det inte blir något och 60% att det kommer bli bra.
Men lycka till i alla fall