2007-09-24, 22:42
Medlem
tyuis avatar
På fredag ska jag eventuellt ha middag här. Tänkte servera fläskfile stekt med syltlök och rökessens (Liquid Smoke) tillsammans med en vitvinsrisotto innehållandes, förutom "det vanliga" (buljong, vitt vin och parmesan), paprika i olika färger.

Jag undrar om ni har tips på förrätt och efterrätt.
Saker som innehåller fikon, melon, mögelost, sparris, tråkig lufttorkad skinka, getost, pepparrot och andra rotfrukter än potatis och morötter går fetbort.
Hade eventuellt tänkt mig en enkel brownie till efterrätt, har ett galet gott recept. Men vill kanske servera något mer... "Dessertigt".
Citera
2007-09-24, 22:52
Medlem
Som dessert så kan du bjuda på päronhalvor med after eight och grädde, det e mumsigt det. Lätt o göra i ordning är det också.
Citera
2007-09-24, 23:41
Medlem
Riddarens avatar
Anthony Bourdains Vichyssoise brukar vara en hit!

Klicka längst upp till höger på ”recipes”:
http://www.anthonybourdain.com/copy.asp?g=2&id=1

I den över prisklassen rekommenderar jag Mathias Dahlgrens “Montadito”, vilket är knaperstekta tunna bröd strykta med gåslevermousse och toppade med lätt brynt oxfilé som baddas med hemgjord tryffelolja och några droppar balsamico. Kanske lite mer av ett tilltugg men funkar absolut som förrätt! Du får PM:a för fullständigt recept!

Sedan har vi ju min favorit, Tigerbiffen. Smörstekt bröd med tunt bankad oxfilé, rödlök, löjrom och äggula. (PM:a)

Till efterrätt slår alltid en Creme Brulee eller Tiramisu. Eller varför inte hemgjord espresso eller hasselnötsglass… Inga konstigheter!
Citera
2007-09-24, 23:43
Medlem
Till efterrätt kan du ju alltid göra en vit chokladmousse som du sedan lägger små "chunks" av brownie i och har lite söta bär och frukter till..
Citera
2007-09-24, 23:43
Medlem
jugges avatar
Kör på päronhalvirna med after eight till förrätt.
Så kan du ju göra toast skagen till förrätt.
allt e enkelt att förbereda och tillaga..
Citera
2007-09-24, 23:54
Medlem
En löksoppa till förrätt och en parfait till efterrätt?

Löksoppa recept: http://www.mat-recept.se/loksoppa.htm

Parfait recept(valfri smaktillsats): http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=45
Citera
2007-09-25, 07:03
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyui
På fredag ska jag eventuellt ha middag här. Tänkte servera fläskfile stekt med syltlök och rökessens (Liquid Smoke) tillsammans med en vitvinsrisotto innehållandes, förutom "det vanliga" (buljong, vitt vin och parmesan), paprika i olika färger.

Jag undrar om ni har tips på förrätt och efterrätt.
Saker som innehåller fikon, melon, mögelost, sparris, tråkig lufttorkad skinka, getost, pepparrot och andra rotfrukter än potatis och morötter går fetbort.
Hade eventuellt tänkt mig en enkel brownie till efterrätt, har ett galet gott recept. Men vill kanske servera något mer... "Dessertigt".

Till efterätt tycker jag du skall servera Gino.Det brukar alltid vara populärt...! Dessutom kan man änvända vilka frukter man vill!!

http://www.tasteline.com/default.ns?...pe&lngRID=6670
Citera
2007-09-25, 12:19
Medlem
mats.nystroms avatar
Som förrätt skulle jag absolut göra en krämig blåmusselsoppa med chili.
Och till dessert skulle jag nog göra något "lättare".
Vet inte riktigt vad, men skulle nog satsa på något inte allt för sött. Snarare syrligt. En kula god vaniljglass med varma hallon och björnbär som du rört samman kanske?

Skulle vilja passa på att tipsa om en side dish till huvudrätten:
Koka ihop en liten pepparglaze att ha till köttet.
Busenkelt, men jävligt schysst till fläskfilén.
Citera
2007-09-25, 14:02
Medlem
tyuis avatar
Tack för tipsen. Dock lutar det åt att vi istället går ut och äter. Men tipsen kan man ju använda sig av senare, om det nu blir så.
Citera
2007-09-25, 14:18
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyui
Tack för tipsen. Dock lutar det åt att vi istället går ut och äter. Men tipsen kan man ju använda sig av senare, om det nu blir så.

Va!
Vad är det för surputte/-ar som inte vill ha en grym hemlagad middag?

Hur som helst - enjoy your meal. Oavsett om det blir hemma eller ute.
Citera
2007-09-25, 19:44
Medlem
tyuis avatar
Det är nog jag som inte vill gå hemifrån till stationen och på så sätt förstöra hår och makeup innan utgången. Nej, jag vill inte beställa taxi för att åka 1,5 km. Åker man in till stan tidigare = skjuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in