Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-23, 22:10
Medlem
MrOranges avatar
Förra veckan så trodde jag att jag hade drabbats av ett virus, formaterade om och allt. Fungerade bra i några dagar, sedan när jag spelade ett spel så märkte jag att alla texturer inte "hängde med", det blev stora glipor. Därefter blev det lite alla möjliga problem i Windows. Datorn kunde helt utan förvarning gå in och ut ur sleep-mode och vid start av datorn var det en massa dollartecken innan Windows laddats.

Formaterade och installerade om Windows om två gånger till, vilket var ett satans trassel eftersom det knappt gick att läsa vad det stod under installationen (pga alla dollartecken).

Allting fungerade bra och jag struntade i att installera spelet som jag trodde var orsaken. Sedan började samma problem efter ungefär en timmes tittande på filmer i flashformat på internet.

Efter omstart fick jag upp en användarbar ruta i Windows där det stod att problemet antagligen berodde på felaktiga drivrutiner eller trasigt grafikkort så då laddade jag helt enkelt ned de rätta och sedan dess har det fungerat bra (det här var förra tisdagen).

Men nu, efter att ha suttit någon timme i Photoshop började det igen. Skärmen blev svart av och till. Lite random gula pixlar bredvid musen dök upp (det ser ut som gula streck på höger sida av muspekaren) och återigen... dollartecken vid start av datorn. Nu nöjde jag mig med att installera om drivrutinerna och det verkar funka, men att inte kunna använda Photoshop eller nåt mera krävande är ju inget som fungerar i längden.

Har lyckats konstatera att det helt klart orsakas av när datorn får jobba hårt med något grafiskt.

Jag kör Windows XP Home Edition, nVidia 6600gt grafikkort, Philips 190s bildskärm...

Vet inte vad mer info som kan tänkas behövas?

Nån som har nån idé om vad som ligger bakom problemet? Innan allt det här började har det fungerat i åtminstone ett år...
Citera
2007-09-23, 23:21
Medlem
D_Devils avatar
Dra ur internet-kabeln och formatera sedan om burken, sätt INTE in den förän du fixat virusskydd/firewall.

Om du har en backup som du gärna sparar, flytta över den till en extern HDD/Flashminne etc. Flytta INTE tillbaka något innan du är hundra procent klar med formateringen och ominstallationen.

Har stora problem att tro att du skulle bli invaderad av dollartecken bara för att datorn inte hänger med. Det grafiska du beskrev i början köper man, men som sagt inte $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$.
Citera
2007-09-23, 23:52
Medlem
MrOranges avatar
Det är faktiskt precis så jag gjort. Fört över allt jag ville spara till en extern (som jag fortfarande inte kopplat in igen), formaterat om C där Windows låg och även D.

Efter formatering och ominstallation av Windows har jag installerat Norton... och Norton hittar inget virus. Sökte igenom alla filer jag hade innan jag började med allt det här förresten, ingenting hittades då heller. Då körde jag visserligen NOD32 men efter att ha läst lite negativt om det programmet kör jag nu Norton...

En annan sak som talar mot virus är väl att det dyker upp (dollartecknen) innan Windows ens börjat laddas. Jag är inget vidare på sånt här, men när jag frågade andra om det så sa de så. Dollartecknena dyker förresten inte upp i själva Windows, bara när datorn precis slagit på. Allt det andra är dock i själva Windows.

Nu märker jag att det blir värre och värre igen. Inte bara när jag jobbar med grafik, så fort jag har många Firefox-fönster öppna och datorn tvingas tänka lite blir skärmen svart i några sekunder. Tittar jag te.x. på YouTube är det alldeles förjävligt vad det krånglar.
Citera
2007-09-24, 00:19
Medlem
Ondkvists avatar
Låter mer som något hårdvarurelaterat, till exempel glappande grafikkort. Öppna burken och tryck till graffakortet ordentligt i sockeln och se om det blir någon bättring. Kan också vara klokt att pröva med något gammalt överblivet grafikkort, i händelse av att det befintliga helt enkelt håller på att ingå i Nirvana.
Citera
2007-09-24, 01:48
Medlem
MrOranges avatar
Öppnade och kollade, det verkade sitta som det ska. Tryckte till det lite iallafall och kollade att ingen sladd eller något glappade.

Det här skrivs från felsäkert läge... Varför?
Jo, nu går den inte igång alls i vanligt läge. Nu är det inte en massa dollartecken vid start, men något i stil med det. En massa obegripliga tecken precis vid start, sedan laddas en Fujitsu/Siemens-logga, där är bakgrunden helt konstig med prickiga röda streck. När sedan Windows börjar laddas är loggan med mindre färger och pixligare än den ska vara, efter att den laddat ett tag stannar den och en blåskärm är synlig i en halv sekund (har inte en chans att hinna läsa vad som står). Sedan startar datorn om sig själv...

Nu i felsäkert läge verkar jag inte kunna ändra något grafikrelaterat överhuvudtaget, under Bildskärm>Inställningar står det (Standardbildskärm på: ) utan grafikkortets namn.

Tilläggas kanske skall att när jag öppnade datorn så var grafikkortet väldigt varmt, så jag stängde av allt ett tag och lät det kyla ner sig lite. Sedan fungerade det helt perfekt i en tjugo-trettio minuter, men sen började det igen och nu går inte ens Windows igång som vanligt.

Sover på saken nu och hoppas att tiden gör att datorn funkar imorgon bitti (konstigare saker har hänt) så att jag kommer in i Windows som jag ska och kan se över inställningarna bättre.

Tror att jag har ett riktigt gammalt grafikkort som ligger i en gammal dator någonstans, ska prova att sätta in det imorgon och se om det gör någon skillnad på om det funkar överhuvudtaget.

Provade förresten en systemåterställning till tidigaste möjliga datum (vilket inte var så länge sen med tanke på alla ominstallationer).

Det konstiga är ju att det helt klart funkar bra precis när allt är ominstallerat för att sedan dra igång helt plötsligt. Vore det fel på grafikkortet borde det väl alltid vara fel, inte något som kommer efter att datorn har fungerat bra ett tag. Och vore det ett virus borde det ju hittas av Norton, eller också försvinna vid en total formatering och ominstallation av hela Windows.

Varför kan jag aldrig råka ut för nåt normalt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in