2007-09-23, 14:57
Medlem
Hur kombinerar man funktionerna MAX och FÖRSKJUTNING?

Jag har en tabell där jag vill ta fram maxvärdet för kolumn F och sedan som svar visa ett namn som står på samma rad i kolumn A. Tabellen består av 40 rader.

Att få fram en formel som tar fram maxvärdet är inga problem men jag lyckas inte med att använda det som står i en annan cell på samma rad som svar.

Om F5 är max vill jag med andra ord ha A5 som svar
Citera
2007-09-23, 20:01
Medlem
jallaballas avatar
Jag vet inte vad du ska ha förskjutning till i det här fallet, men om du vill hitta max-värdet i kolumn F och returnera värdet som står på samma rad i kolumn A kan du använda en kombination av INDEX() och MATCH() och MAX() som de heter på engelska.

Om du har du har följande situation:
Kod:
    A        B    C    D    F
1  Pelle                    3
2  Jocke                    6
.   .                       .
39 Ringo                    87
40 Lam                      40

där 87 är största värdet i kolumn F kommer följande funktion
Kod:
INDEX(A1:A40;MATCH(MAX(F1:F40);F1:F40;0))
att returnera Ringo.

Dvs, INDEX() returnerar det som står i det relativa radnummret x, och det relativa kolumnnummret y bland A1:A40 där x ges av MATCH() som talar om på vilket radnummer ett valt värde står på bland F1:F40, nollan säger att det ska vara exakt det värdet. Värdet som är valt är det största värdet i F1:F40 och fås av MAX(). y behövs inte eftersom A1:A40 bara är en kolumn.

Vad motsvarande funktioner heter på svenska får du ta reda på själv.
Citera
2007-09-23, 20:30
Medlem
En bekant hjälpte mig och jag fick till det med en kombination av FÖRSKJUTNING och PASSA (om detta är de svenska motsvarigheterna till de ovan nämnda engelska varianterna vet jag inte. FÖRSKJUTNING motsvaras av OFFSET tror jag). Det finns nog flera sätt att lösa det på.

Tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Edit: Borde kanske posta formeln jag använde också (med vissa ändringar för att hänvisa till ett annat blad): =FÖRSKJUTNING(Blad1!A1;PASSA(MAX(Blad1!F2:F30);Bla d1!F2:F30;0);0 Den ser ju rätt lika ut.

Edit2: minus smileyn då
Citera
2007-09-23, 22:01
Medlem
darkmarcs avatar
Är det inte VLOOKUP man vill använda för detta ändamål? Har ingen aning om vad det kan heta i svenska Excel iofs...

///DM
Citera
2007-09-23, 23:33
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Är det inte VLOOKUP man vill använda för detta ändamål? Har ingen aning om vad det kan heta i svenska Excel iofs...

///DM
Det hade också fungerat om det man tittar på ligger i en cell till vänster om det man vill få ut. Men så var det inte i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in