Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-23, 11:47
Medlem
akksel2s avatar
Tjenare, jag har under natten tankar hem en versiton av leopard som sägs funka! den kommer hem som en .dmg fil och ett fönster öppnas där man ska klicka på omstart för att sedan fortsätta installationen, men datorn startas om som vanligt o inget händer, förutom att ett fönster med dom diskarna som är i visas, måste jag göra om .dmg filen till en skiva på något sätt eller?? någon som vet???
Citera
2007-09-23, 11:53
Medlem
Akademikerns avatar
Jag är inte säker. men jag tror du bör bränna ut dewn istället för att montera den. så datorn kan boota från dvd'n
Citera
2007-09-23, 12:03
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Självklart måste du bränna ut den på en DVD. När du monterar en .dmg så är den ju monterad som en virtuell disk i ditt OS och kräver alltså att du kör ditt OS för att kunna läsa .dmgn. Så när du stänger av ditt OS så försvinner även .dmgn.
Citera
2007-09-23, 12:18
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Självklart måste du bränna ut den på en DVD. När du monterar en .dmg så är den ju monterad som en virtuell disk i ditt OS och kräver alltså att du kör ditt OS för att kunna läsa .dmgn. Så när du stänger av ditt OS så försvinner även .dmgn.

Kan ja bränna ut den ifrån en pc? ja har nämligen Dvd läsare, men bara cd brännare!???
Citera
2007-09-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Kan ja bränna ut den ifrån en pc? ja har nämligen Dvd läsare, men bara cd brännare!???

Ja, det ska inte spela nån roll.
Citera
2007-09-23, 12:40
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Ja, det ska inte spela nån roll.

Ah, okey fan va bra!
Citera
2007-09-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Ah, okey fan va bra!

ur gick det? Är leopard cool?
Citera
2007-09-24, 15:55
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
ur gick det? Är leopard cool?

Näe , asså ja har inte fått det att funka. eftersom ja måste bränna den på en dvd, vilket jag inte vet hur man gör.. ja måste göra det från en pc då min mac
inte har dvd brännare,bara läsare..

så om någon har tips på hur man bränner en mac bootbar skiva från min pc..
Asså ja har .dmg filen på min pc. men vill bränna den så ja kan boota från den, på macen !

*stavning*
Citera
2007-09-24, 22:27
Medlem
Virgils avatar
Du kanske kan använda dmg2img för att göra en imagefil som du sen bränner på din PC. Har inte testat det själv.
http://vu1tur.eu.org/tools/
Citera
2007-09-24, 22:52
Medlem
TrialByErrors avatar
Du kan konvertera dmg filen till en iso genom att använda hdutil som finns i MacOS, starta terminalen och skriv

hdiutil convert /sökväg/filnamn.dmg -format UDTO -o /sökväg/sparadfil.iso
Sedan är det bara att vänta tills konverteringen är färdig
Citera
2007-09-24, 22:52
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil
Du kanske kan använda dmg2img för att göra en imagefil som du sen bränner på din PC. Har inte testat det själv.
http://vu1tur.eu.org/tools/

Tack för förslaget, men det programmet verkar inte funka på min dator, det flashar bara till i skärmen sen stängs programmet ner ...
Citera
2007-09-24, 23:03
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Du kan konvertera dmg filen till en iso genom att använda hdutil som finns i MacOS, starta terminalen och skriv

hdiutil convert /sökväg/filnamn.dmg -format UDTO -o /sökväg/sparadfil.iso
Sedan är det bara att vänta tills konverteringen är färdig

Det verkar inte funka, jag skriver in Dokument/leopard_client_9a527.dmg blablalba.../Dokument/leopard.iso

men det står bara Det finns ingen sådan fil eller katalog :/ va gör jag för fel?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in