Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
lite kriminalitet får man väl tåla i en 300.000 stad som Malmö,
många blir kåta på brottslighet, ska det vara noll brottslighet?
då får man flytta in i en Amishby
jag tycker att brottsligheten i Malmö är ganska låg med tanke på antalet arbetslösa invandrare och svenskar + det stora antalet ungdommar som bor i Malmö,
all statistik visar att kriminaliteten är högst i åldrarna 16-22
Tja, det beror på vad man jämför med, men jämföra med Amishby är efterblivet. Kriminaliteten är alltid en aning högre per capita i större städer. Dock är antalet skottlossningar per capita i Malmö tre gånger så många som i New York City. Senast jag jämförde sprängningar och kastade handgranater i Malmö med New York City, så skulle NYC behöva ha närmare ett par sprängningar varje dag, året runt, för att det skulle vara lika många per capita som i Malmö. Jag hittade ingen statistik om hur det ser ut i New York City, men jag misstänker att man inte kastar handgranater omrking sig där varendaste dag.
Så för att summera: Malmö är mångfaldigt värre än New York City när det gäller skottlossningar och sprängningar, trots att kriminaliteten borde vara lägre i Malmö redan för att det är en avsevärt mindre stad. Det begås även generellt fler brott per capita i Sverige än i USA. Jag kollade inte mordstatistiken, men skulle gissa att den fortfarande är högre per capita i NYC än i Malmö.
Däremot lär Malmö framstå som relativt lugnt jämfört med de värsta ställena på jorden, som t.ex. Ciudad Juárez och en del andra städer i Mexiko, Honduras, Venezuela och Colombia.