Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag bor i Lund. Vi har också många invandrare och staden ligger nära Malmö, men vi har inte samma problem här. Skillnaden är att Lund inte är lika segregerat. Till skillnad från Malmö så finns det ingen skola i Lund där alla utom en eller två är invandrare. Däremot finns det klasser där hälften har invandrarbakgrund.
I Malmö är problemen störst i vissa områden. Om man som svensk går en runda på stan i Malmö är man nog inte utsatt för särskilt mycket större risk än om man går en runda på stan i Stockholm. En judisk man med kippa är nog utsatt för högre risk i Malmö, men inte från svenskar.
Anledningen till att problemen inte är lika stora i Lund beror på universitetet. Många gästforskare kommer med familjer där barnen sätts i lokala skolor. Dessa utländska barn är av ett
helt annat material än de som du hittar i tex Rosengård eller Burlöv.
Jag har stor erfarenhet av Malmö då jag är född där och bott många år i staden. Det Malmö som jag växte upp i har ersatts av en närmast apokalyptiskt samhälle.
På dagarna är Malmö förvillande lik vilken annan större stad som helst. Visst det inte att undslippa att Malmö tagit emot massvis med invandrare, men på det stora hela fungerar det hyfsat över hela Malmö, tom i Rosengård, Seved och Burlöv.
När mörkret fall byter staden helt och hållet karatär; då vaknar Malmös alla bidragsberoende kritter upp, vilka är väldigt många, för att börja med sina 'alternativa' sysslor. Den kriminella verksamheten tillåts att florera fritt av de få dialogpoliser som blivit snörpta av en politisk korrekt ledning.
Om nätterna finns det få säkra ställen i Malmö. Men märkligt nog så normaliseras 'farorna' ganska snabbt och man lär sig att leva med dem. Det är därför man inte ser mer uppståndelse från den tynande ursprungsbefolkningen i Malmö.
Utflyttningsbeslut från Malmö sker oftast i samband med att folk får barn eller barnen skall börja skolan. Det är först då steget tas ut från Malmö.
Därför kostar en lägenhet mindre i Malmö än i Stockholm.
Jag är född i Slottstaden men har varit bosatt i flera olika stadsdelar i Malmö. Numera bor jag inte i Malmö. Jag vet med säkerhet att jag aldrig mer kommer bo i Malmö.
Det Malmö som jag växte upp existerar inte idag. Värre än så, Malmö är enligt min mening tyvärr bortom all räddning.