Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag älskar den här artikeln. Nästan värd en egen tråd.
Det handlar om Margareta Pålssons förslag att lärare från Lund ska ta över undervisningen i Malmö för att förbättra deras resultat.
"– Jag förstår inte var den här idén kommer ifrån. Skillnaderna mellan Malmö och Lund har inte med lärarna att göra, vi pratar om två kommuner med olika socio-ekonomiska förutsättningar."
http://www.sydsvenskan.se/malmo/larare-skrattar-ut-forslaget
Läser man mellan raderna i citatet så står det ju att invandrarna drar ner resultatet. Det vet vi alla, men säger en lärare samma sak.
Jag hatar verkligen Jan Björklund. Han är äcklig och präktig, men han har rätt i en sak. Skolan behöver mer pengar. Den behöver miljarder i satsning. Det kanske betalar av sig om 10-20 år.
Skatteskolk
Tack för länken till artikeln. Vilken idé-
byt lärare för att lösa Malmös problem.
Någonstans har jag svårt att tro på att landshövdingen faktiskt tror att Malmös lärare är problemet. Men jag blir bekymrad när jag läser om uttalandet.
Problemen beror på en under många år kvantitativt omfattande invandring till Sverige av kategorier som har sämre- de senaste (
och kommande) åren extremt mycket sämre, förutsättningar att klara sig igenom den svenska skolan med godkända betyg. EBO-lagen har styrt flödet av dessa människor till bl.a. Malmö där de lever bidragsförsörjda, i trånga bostäder, torftiga sociala miljöer och isolerade från svenskt språk och samhällsliv. Förmågan till stöd och motivation i skolarbetet hemifrån både praktiskt och ekonomiskt är svag. Det är det problemen beror på. Inte på lärarna i Malmö.
Nog behöver skol- och utbildningssektorn i Sverige pengar. När det gäller situationen och resultaten på mångkulturskolorna i Sverige är det ytterst tveksamt om mer pengar kan vara huvudinriktningen för att lösa situationen. Mångkulturskolor med problem får redan i dagsläget
stora tilläggsbelopp- vilket inte tycks påverka de pedagogiska resultaten särskilt mycket. Några exempel ur en DN-artikel från den 5 mars 2009:
I artikeln står det att i Äppelviksskolan i Bromma får 96 procent av eleverna godkänt i alla ämnen och skolan får 1 600 kronor per elev i tilläggsanslag per år. I Rinkebyskolan får vi veta, får 50 procent av eleverna godkänt i alla ämnen- skolan får 47 900 kronor per elev i tilläggsanslag per år. Gissningsvis är läget antagligen likadant eller värre i Malmö.
I en faktaruta i anslutning till artikeln listas också Stockholmsskolorna som får mest respektive minst pengar per elev:
Mest:
Gullingeskolan 52 806 kronor/år
Bussenhusskolan 52 175 kronor
Bredbyskolan 50 318 kronor
Hjulstaskolan 49 482 kronor
Rågsvedsskolan 49 395 kronor
Minst:
Ekängens skola 1 502 kronor
Äppelviksskolan 1 661 kronor
Smedslättsskolan 1 925 kronor
Höglandsskolan 2 176
Norra Ängby skola 2 221 kronor
Länk till DN-artikeln:
http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar
Folkpartiet har en skolpolitik som i sig inte är så illa- men kombinerad med partiets (och Alliansens) integrations- och invandringspolitik blir den både blind, halt och lytt.