2012-09-16, 16:18
Medlem
Babyface.theorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Lite skoj...
Den basketplan som byggdes på parkeringen vid Özen är numera för knarklangare
"Efter sommaren har narkotikaförsäljarna flyttat sina aktiviteter till en nyanlagd basketplan, där kommunens förebyggarsektion håller organiserade aktiviteter på dag- och kvällstid."

Ang överfallet som nämnt ovan säger stadsdelschefen följande;
"Den bild medier förmedlar av Seved är inte rättvis, har Anders Malmquist ofta hävdat. Den uppfattningen står han trots tisdagens händelser fast vid.
– Det är viktigt att ha en nyanserad bild av området, inte minst av respekt för den majoritet boende som är vanliga, skötsamma, engagerade människor. Jag skulle inte ha problem med att bo där själv."

Polisen säger följande om Seved:
"När polisen förra året lät göra en trygghetsmätning i Malmö, stack Seved ut på ett oroväckande sätt.

"Det sämsta trygghetsvärde som någonsin har uppmätts på någon plats i Sverige", skrev polisintendent Henrik Stiernblad i en analys."
http://www.sydsvenskan.se/malmo/-ett-dussintal-bakom-problemen-

Så var bor Anders Malmquist?
Citera
2012-09-16, 17:02
Medlem
Chokladpralinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Konstigt att man inte följer Sarneckis enkla råd om bränderna i Malmö. Då hade allt varit lugnt.

Jobb och sysselsättning till alla, ja det är ju både en fin och hållbar tanke.

Nu är det emellertid så att sveriges flyktingmottagande inte alls grundar sig i sysselsättningspolitik utan det handlar bara om mottagande och förvaltning.
De ska liksom vara glada att de får komma hit och leva på bidrag, snip snap slut så var den fina sagan slut.

Dessvärre fungerar det inte i praktiken, människor utan meningsfull sysselsättning hittar på hyss och då talar vi inte om simpla inbrott eller pallning av äpplen. Då hade det kanske inte varit hela världen.

Hur fan tänkte våra beslutsfattare? Jag vill verkligen veta det, hur löd planen?

Nu står vi med skit upp till knäna, loppet är kört men att dra i nödbromsen verkar ingen ha i åtanke.
Vi har inga bostäder, bara den lilla detaljen skapar kårar - det-finns-inga-bostäder.
Hur ska bara den lilla biten lösas? Ska singelhushåll förbjudas? Det måste vara minst en folkbokförd/rum/adress?
För de pengar som idag saknas för att bygga ikapp bostadsbristen kommer aldrig dyka upp, så illa är det.

På jobbet har tre timanställda, svenska 23-24 år, flyttat ihop kollektivt. Av den enkla anledningen:
1. det finns inga hyresbostäder
2. ingen av dem har mer än 50% inkomst
3. ingen av dem har en partner att flytta ihop med och ingen av dem vill bo kvar hemma
Är detta framtidens melodi?
Citera
2012-09-17, 01:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyface.theory
Så var bor Anders Malmquist?

På lagom avstånd från Seved. Amiralsgatan 62. Ligger mellan Karlskrona plan och korsningen Nobelvägen/Amiralsgatan.
Citera
2012-09-17, 02:45
Medlem
rex144s avatar
värst är väl Seved eftersom det ligger mitt i stan, det är strategiskt bra läge när man vill ge sig ut och råna, där bor en massa zigenare och liknande...

Hermodsdal å andra sidan ligger avsides, man mår illa av att bara se de slitna husen där, mitt i ingenstans, ett riktigt getto

hela Malmö är snart ett getto, och skåningarna, bönderna är skräpfolk de oxå, haha
de förtjänar all den berikning de får av zigenare, araber, somalier, albaner, etc.

ingen gillar skåningar och speciellt de från landet, fråga svenskarna...
Citera
2012-09-17, 02:54
Medlem
kofotleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
värst är väl Seved eftersom det ligger mitt i stan, det är strategiskt bra läge när man vill ge sig ut och råna, där bor en massa zigenare och liknande...

Hermodsdal å andra sidan ligger avsides, man mår illa av att bara se de slitna husen där, mitt i ingenstans, ett riktigt getto

hela Malmö är snart ett getto, och skåningarna, bönderna är skräpfolk de oxå, haha
de förtjänar all den berikning de får av zigenare, araber, somalier, albaner, etc.

Det roliga är att det är i Stockholm makten sitter. Snart kommer helvetet till resten av sverige också, var så säker på det, och då kommer du inte skratta åt oss skåningar för det helvete resterande sverige har skapat för oss.
Citera
2012-09-17, 14:31
Medlem
Halsbandsrånare åtalade i Malmö

Citat:
Rabiah Abdallah, Forat Alroubaije och Manuel Sokolski har åtalats för att den 31 juli i år ha slutit guldkedjor av sju personer i Malmö. Samtliga offer var etniska svenskar i åldrarna 50 till 70 år gamla.

http://www.realisten.se/2012/09/17/halsbandsranare-atalade-i-malmo/

Senast redigerad av ascheberg 2012-09-17 kl. 14:34.
Citera
2012-09-17, 18:19
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag älskar den här artikeln. Nästan värd en egen tråd.

Det handlar om Margareta Pålssons förslag att lärare från Lund ska ta över undervisningen i Malmö för att förbättra deras resultat.

"– Jag förstår inte var den här idén kommer ifrån. Skillnaderna mellan Malmö och Lund har inte med lärarna att göra, vi pratar om två kommuner med olika socio-ekonomiska förutsättningar."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/larare-skrattar-ut-forslaget

Läser man mellan raderna i citatet så står det ju att invandrarna drar ner resultatet. Det vet vi alla, men säger en lärare samma sak.

Jag hatar verkligen Jan Björklund. Han är äcklig och präktig, men han har rätt i en sak. Skolan behöver mer pengar. Den behöver miljarder i satsning. Det kanske betalar av sig om 10-20 år.

Skatteskolk
Citera
2012-09-17, 23:35
Medlem
Babyface.theorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
På lagom avstånd från Seved. Amiralsgatan 62. Ligger mellan Karlskrona plan och korsningen Nobelvägen/Amiralsgatan.
fast det där var närmre än jag trodde......känner inte till området så långt upp på amiralitetsgatan.området
Citera
2012-09-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Det är väldigt illa. Jag har bott här i snart tjugo år och märker skillnad för varje år som går. Det blir inte ett dugg bättre av att de flesta man går i skolan med har konspirationsteorier om att bilden av stan som farlig bara har kavlats ut ur en nationell propagandamaskin som vill svartmåla invandrare.

Fyfan vad jag hatar detta folk.
Citera
2012-09-18, 11:21
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag älskar den här artikeln. Nästan värd en egen tråd.

Det handlar om Margareta Pålssons förslag att lärare från Lund ska ta över undervisningen i Malmö för att förbättra deras resultat.

"– Jag förstår inte var den här idén kommer ifrån. Skillnaderna mellan Malmö och Lund har inte med lärarna att göra, vi pratar om två kommuner med olika socio-ekonomiska förutsättningar."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/larare-skrattar-ut-forslaget

Läser man mellan raderna i citatet så står det ju att invandrarna drar ner resultatet. Det vet vi alla, men säger en lärare samma sak.

Jag hatar verkligen Jan Björklund. Han är äcklig och präktig, men han har rätt i en sak. Skolan behöver mer pengar. Den behöver miljarder i satsning. Det kanske betalar av sig om 10-20 år.

Skatteskolk

Tack för länken till artikeln. Vilken idé- byt lärare för att lösa Malmös problem.

Någonstans har jag svårt att tro på att landshövdingen faktiskt tror att Malmös lärare är problemet. Men jag blir bekymrad när jag läser om uttalandet.

Problemen beror på en under många år kvantitativt omfattande invandring till Sverige av kategorier som har sämre- de senaste (och kommande) åren extremt mycket sämre, förutsättningar att klara sig igenom den svenska skolan med godkända betyg. EBO-lagen har styrt flödet av dessa människor till bl.a. Malmö där de lever bidragsförsörjda, i trånga bostäder, torftiga sociala miljöer och isolerade från svenskt språk och samhällsliv. Förmågan till stöd och motivation i skolarbetet hemifrån både praktiskt och ekonomiskt är svag. Det är det problemen beror på. Inte på lärarna i Malmö.

Nog behöver skol- och utbildningssektorn i Sverige pengar. När det gäller situationen och resultaten på mångkulturskolorna i Sverige är det ytterst tveksamt om mer pengar kan vara huvudinriktningen för att lösa situationen. Mångkulturskolor med problem får redan i dagsläget stora tilläggsbelopp- vilket inte tycks påverka de pedagogiska resultaten särskilt mycket. Några exempel ur en DN-artikel från den 5 mars 2009:

I artikeln står det att i Äppelviksskolan i Bromma får 96 procent av eleverna godkänt i alla ämnen och skolan får 1 600 kronor per elev i tilläggsanslag per år. I Rinkebyskolan får vi veta, får 50 procent av eleverna godkänt i alla ämnen- skolan får 47 900 kronor per elev i tilläggsanslag per år. Gissningsvis är läget antagligen likadant eller värre i Malmö.

I en faktaruta i anslutning till artikeln listas också Stockholmsskolorna som får mest respektive minst pengar per elev:

Mest:
Gullingeskolan 52 806 kronor/år
Bussenhusskolan 52 175 kronor
Bredbyskolan 50 318 kronor
Hjulstaskolan 49 482 kronor
Rågsvedsskolan 49 395 kronor

Minst:
Ekängens skola 1 502 kronor
Äppelviksskolan 1 661 kronor
Smedslättsskolan 1 925 kronor
Höglandsskolan 2 176
Norra Ängby skola 2 221 kronor

Länk till DN-artikeln:

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar

Folkpartiet har en skolpolitik som i sig inte är så illa- men kombinerad med partiets (och Alliansens) integrations- och invandringspolitik blir den både blind, halt och lytt.
Senast redigerad av NSO 2012-09-18 kl. 11:32.
Citera
2012-09-18, 12:10
Medlem
TheRestrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Det finns 7 053 polacker i Malmö (fjärde största invandrargruppen) enligt Wikipedia.

Varför åker de inte tillbaka till paradiset i Polen?
Citera
2012-09-18, 14:23
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRestrainer
Det finns 7 053 polacker i Malmö (fjärde största invandrargruppen) enligt Wikipedia.

Varför åker de inte tillbaka till paradiset i Polen?

Därför att löneläget för flera yrkesgrupper är högre i Sverige än i Polen och för att ekonomin i vissa delar av Polen är trög. Ganska stora grupper har arbetskraftsutvandrat från Polen till andra EU-länder sedan landet gick med i EU 2007- framförallt till Storbritannien. Hursomhelst är polackerna en relativt oproblematisk invandrargrupp (läskunniga och arbetande) relativt de grupper som den svenska staten med sådan entusiasm tar emot numera. Polackerna kommer dessutom från ett grannland invid Östersjön. EU-medborgares möjligheter att få ta del av bidrag och olika sociala insatser i andra medlemsstater är för övrigt noga reglerade och begränsade. Som EU-medborgare innebär det att du i princip tvungen att arbeta såvida du inte är student eller här på semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in