2011-10-04, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Var ju den skolan som stängdes och man slängde ut all personal och nystartade den. Inte hjälpte det.

Var det inte Hermodsdal för ett par år sedan som du tänker på?
Citera
2011-10-04, 08:13
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Hur ska man kunna diskutera när du vid mothugg spelar helt oförstående om tillochmed dina egna argument. Vad gör du på FB då?
Ursäkta?
Citera
2011-10-04, 11:18
Medlem
tryffs avatar
För er som inte förstår vad en "dödspiral" är:

Ta Grekland till exempel. De måste hela tiden låna mer pengar för att bara betala räntorna. Det resulterar ju i att de är än mer skuldsatta och har ännu högre räntor att betala.

När människor här skriver att Malmö är en förlorad stad avser de att Malmö är inne i en "dödspiral".

Alla brott som begås i Malmö får anständiga människor att söka sig till kranskommunerna. Detta gör att andelen kriminella i malmö ökar och med den brottsligheten...och flykten av vanliga människor ökar ännu mer. Detta är en dödspiral.

Men det finns fler dödspiraler. En annan är t.ex. om kvinnor föder för få barn så dör befolkningen ut.
Alla europeiska folk är för övrigt inne i en dödspiral, även svenskarna...och i synnerhet malmöiterna.

Men den mest allvarliga dödspiralen malmö är inne i är andelen socialfall i förhållande till de med arbete. Och det är inte jag som säger det utan kommunordförande Ilmar själv (med stöd av scb).
Folk som arbetar och betalar skatt flyr Malmö. In flyttar socialbidragstagare. Malmö förlorar skatteinkomster och måste försämra den kommunala servicen. Detta får ännu fler av de som faktiskt arbetar och betalar skatt att söka sig bort. Vi är nu inne i en dödspiral som inte går att vända.

De satsningar som görs i malmö är tyvärr inga glädjesatsningar:

bygget av turning torso och västra hamnen var ett desperat försök att försöka vända utvecklingen och få malmö att attrahera folk som faktiskt arbetar och betalar skatt...utan framgång.

Bygget av det nya badhuset blev ju framtvingat pga rasrisken i det gamla. Och det här avslöjar tyvärr skicket på Malmös infrastruktur som inte underhållits på decenier. Det borde få folk att inse vilket skick t.ex. Malmös avlopp är i.
Citera
2011-10-04, 18:33
Medlem
Jag står fast vid att malmö är en underbar stad. Därför vill jag komplettera tråden med att rosengård har invigt en "På Gång-box".

Citat:
På Gång-boxen är ett nytt kreativt sätt att nå ut med information, planer och utmaningar till Malmöborna. Den består av containrar ombyggda till utställnings- och kontorsplatser.
– Det ska bli mycket spännande. Det här ett nytt sätt att visa på den utveckling som sker i Rosengård och ett nytt kapitel i vårt kommunikationsarbete. Detta är vår senaste satsning på hur vi kan nå ut med budskap. En välinformerad medborgare har lättare att vara en aktiv samhällsmedborgare, säger Eva Ahlgren, stadsdelschef i Rosengård.
http://www.malmo.se/Kommun--politik/Om-oss/Stadsdelar/Rosengard/Nyhetsarkiv-Rosengard/Nyhetsarkiv-Rosengard/9-29-2011-Varldens-forsta-Pa-Gang-box-invigd.html
Citera
2011-10-04, 18:36
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Jag står fast vid att malmö är en underbar stad. Därför vill jag komplettera tråden med att rosengård har invigt en "På Gång-box".

Botar På Gång-boxen underskott och kriminalitet?
Citera
2011-10-04, 18:41
Bannlyst
Citat:

Välanvända skattepengar som vanligt! Luktar korruption och mygel som vanligt när det gäller satsningar i Malmö och RG i synnerhet. Förra gången var det visst en staty av lampor man satsat på för att symbolisera att RG är en upplyst framtidsplats. Tror nog visst att det mest gynnade förbipasserade a-lagare att stå och pissa på.

Amen herregud! Sverige i ett nötskal.
Citera
2011-10-04, 18:45
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocalyptor

Troligen inte. Men den är troligen brandsäker och det är det viktiga i sammanhanget.. Det gäller att prioritera rätt när man ska spendera Malmös vikande skatteintäkter.
Citera
2011-10-04, 18:51
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är viktigt att man har ett modernt synsätt där man väljer att se möjligheterna och inte stirra sig blind på problemen. Eftersom att när vi utvecklar möjligheterna löser man ofta problemen också, det är viktigt att vi har en långsiktig planering. En hållbar och ansvarsfull ideologi.

På Gång-boxen är en del utav ett långsiktigt tankesätt där man vill informera invånarna i rosengård om vad som händer i deras stadsdel. Låt oss konstatera att det finns problem i malmö, problemen varierar i storlek och dem storskaliga går inte att lösa med endast en åtgärd. På Gång-boxen är en etapp som ska göra rosengård till en bättre stadsdel.
Citera
2011-10-04, 18:58
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Jag tycker att det är viktigt att man har ett modernt synsätt där man väljer att se möjligheterna och inte stirra sig blind på problemen. Eftersom att när vi utvecklar möjligheterna löser man ofta problemen också, det är viktigt att vi har en långsiktig planering. En hållbar och ansvarsfull ideologi.

På Gång-boxen är en del utav ett långsiktigt tankesätt där man vill informera invånarna i rosengård om vad som händer i deras stadsdel. Låt oss konstatera att det finns problem i malmö, problemen varierar i storlek och dem storskaliga går inte att lösa med endast en åtgärd. På Gång-boxen är en etapp som ska göra rosengård till en bättre stadsdel.

Det återstår att se om detta moderna synsätt löser något, den som lever får se.

Dock så tror jag vi måste leva väldigt länge för att se om Boxen löser något. Händer inget på länge kanske det är På-Gång och då kan vi väl vänta ett tag till.
Ett mer jordnära lösningsmedel kallat rotrenovering som garanterat löser Malmös problem, ända ner till rötterna. Tror du Malmös politiker är positivt inställda till en mer konkret åtgärd?
Citera
2011-10-04, 19:03
Medlem
Citat:
Det återstår att se om detta moderna synsätt löser något, den som lever får se.

Dock så tror jag vi måste leva väldigt länge för att se om Boxen löser något. Händer inget på länge kanske det är På-Gång och då kan vi väl vänta ett tag till.
Ett mer jordnära lösningsmedel kallat rotrenovering som garanterat löser Malmös problem, ända ner till rötterna. Tror du Malmös politiker är positivt inställda till en mer konkret åtgärd?
Och vad skulle dessa "konkreta åtgärder" bestå av?
Citera
2011-10-04, 19:03
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
För er som inte förstår vad en "dödspiral" är:

Ta Grekland till exempel. De måste hela tiden låna mer pengar för att bara betala räntorna. Det resulterar ju i att de är än mer skuldsatta och har ännu högre räntor att betala.

När människor här skriver att Malmö är en förlorad stad avser de att Malmö är inne i en "dödspiral".

Alla brott som begås i Malmö får anständiga människor att söka sig till kranskommunerna. Detta gör att andelen kriminella i malmö ökar och med den brottsligheten...och flykten av vanliga människor ökar ännu mer. Detta är en dödspiral.

Men det finns fler dödspiraler. En annan är t.ex. om kvinnor föder för få barn så dör befolkningen ut.
Alla europeiska folk är för övrigt inne i en dödspiral, även svenskarna...och i synnerhet malmöiterna.

Men den mest allvarliga dödspiralen malmö är inne i är andelen socialfall i förhållande till de med arbete. Och det är inte jag som säger det utan kommunordförande Ilmar själv (med stöd av scb).
Folk som arbetar och betalar skatt flyr Malmö. In flyttar socialbidragstagare. Malmö förlorar skatteinkomster och måste försämra den kommunala servicen. Detta får ännu fler av de som faktiskt arbetar och betalar skatt att söka sig bort. Vi är nu inne i en dödspiral som inte går att vända.

De satsningar som görs i malmö är tyvärr inga glädjesatsningar:

bygget av turning torso och västra hamnen var ett desperat försök att försöka vända utvecklingen och få malmö att attrahera folk som faktiskt arbetar och betalar skatt...utan framgång.

Bygget av det nya badhuset blev ju framtvingat pga rasrisken i det gamla. Och det här avslöjar tyvärr skicket på Malmös infrastruktur som inte underhållits på decenier. Det borde få folk att inse vilket skick t.ex. Malmös avlopp är i.

Mycket bra inlägg precis så är det vilket borde vara uppenbart även för den mest rabiata ordklyvaren härinne Malmö är en förlorad stad för snart kommer den vara ett enda stort ghetto. Är det verkligen så vi vill ha det? Inte jag iaf.
Citera
2011-10-04, 19:06
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Och vad skulle dessa "konkreta åtgärder" bestå av?
Att Sverigedemokraterna får lite mer att säga till om i kommunstyrelsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in