Citat:
Ursprungligen postat av
powerking
Jag bor i en stad i norra Sverige, och även om inflödet ökat betydligt sista åren så låter det fridfullt jämfört med den bild man får om man läser denna tråd.
Jag undrar hur sittuationen på ett mer vardagligt plan ser ut i Malmö generellt undantaget "utsatta områden", typ hur det ser ut när man tar bussen till jobbet, besöker vanliga affärer/köpcentrum. Vad är ration MENA/Svenskar?
På eftermiddagarna är MENA i stor majoritet överallt i Malmö utom kanske i centrum. Var och en av de tio stadsdelarna har större invandring än rikets genomsnitt. Dessutom har Malmö inga naturliga barriärer, stadsdelarna har närmare kontakt med varandra än i särskilt Stockholm. Det är dessutom så blandat att lugnaste området ligger 100 meter från en särskilt utsatt no-go zon, och ett förfallet gammalt ödehus med hål i väggarna står intill en helt nybyggd villa i ett av de konstiga villaområden som är insprängda ganska centralt i stan, bredvid halvt nedlagda gamla industriområden. Märklig stadsplanering.
10 år gammal statistik jag hittade nu, så MENA lär vara i majoritet redan idag (Malmö har bara 330 000 invånare):
70 590 eller 26% av hela kommunens befolkning var 2006 födda utomlands. Samma år hade 99 236 personer eller 35,9% utländsk bakgrund, det vill säga var själva födda utomlands eller hade utomlands födda föräldrar, bland barn upp till 17 år var andelen 42,8 %.[11] År 2007 hade 48 % av Malmös förskolebarn under fem års ålder ett annat modersmål än svensk
Malmö kommun säger i år att 32% är födda utomlands och 12% födda här av utländska föräldrar. Så
44% officiellt kommunalt 2017. Jag tror att östeuropéer är överrepresenterade i Malmö av geografiska skäl.