Citat:
Ursprungligen postat av
spoiler
"Trots att hans barn har bott tre år i Sverige kan de fortfarande ingen svenska. De får inte det stöd som de behöver i skolan, menar S. Aoudi. Något som beror på att han är invandrare och skolan därför inte tar honom på allvar, menar han.
/.../
Anders Rubin (S), skolkommunalråd i Malmö, tycker att tre år låter som en lång tid, men medger att det inte är ett unikt fall."
http://www.lokaltidningen.se/hans-barn-kan-inte-svenska-efter-tre-ar-i-sverige-/20171103/artikler/311039997/1465
Jag läste artikeln och där dök upp ett par frågetecken.
Citat:
– Det handlar bara om en invandrarbakgrund. Jag har levt här i 34 år.
Citat:
För tre år sedan flyttade hans barn till Sverige.
Ok, ingen omöjlighet, han kan ha skaffat barn utomlands under tiden han bodde i Sverige. Men lite konstigt att de först växer upp utomlands för att sedan komma hit och börja i skolan. Nu står det inte vilka åldrar eller hur många barn, bara underförstått att det är mer än ett, det är frågan om. Men det är inte särskilt juste mot barnen att ta hit dem och sätta dem i skolan utan att de kan svenska överhuvudtaget.
Citat:
Jag har levt här i 34 år. Myndigheter och personer i ledande ställning skyller ofta på att man måste ha missförstått vad de har sagt för att ens svenska inte är tillräckligt bra. Därför spelar jag in alla sådana samtal nu.
Mannen har alltså levt här 34 år utan att lära sig förstå svenska i tillräcklig omfattning för att klara sig själv. Hans barn har varit här i tre år utan att lära sig svenska och han skyller på skolan. Nu till det personliga ansvaret, det är inte så att någon kan sitta och mata in ett språk i en utan det måste man jobba med själv. Det han kan göra är att prata svenska med barnen hemma i så stor omfattning som möjligt. Nu vet man inte åldern på dem men ta med dem till föreningsaktiviteter de gillar så att de får umgås med barn som pratar svenska.
Citat:
Anders Rubin understryker att han inte kan uttala sig om det här specifika fallet. Utländsk bakgrund i sig är ingen avgörande faktor, menar han, utan det är istället socioekonomiska faktorer som familjebakgrund, föräldrarnas utbildningsnivå och så vidare som påverkar.
För att lära sig svenska behöver man dessutom befinna sig i en miljö där det talas svenska.
– Om man inte gör det har man en större uppförsbacke. Vi jobbar ganska intensivt på att få igång att människor med utländsk bakgrund rör sig från sina områden och välja skolor i andra områden, men det är en utmaning, säger Anders Rubin.
Har svårt att se att man bara kan sätta sig med armarna i kors och skylla på att inte skolan lär ens barn svenska.