Finns någon här på FB som vet något nytt om mordet på Staffan Arnström i augusti iår? Eller snarare om den häktade påstådde gärningsmannen. Vet från säker källa att det är en gammal vän som är misstänkt, undrade om någon här är insatt och kan berätta hur det ser ut för honom. Skicka gärna ett PM till mig isåfall, har inte haft kontakt med honom på några år nu tyvärr, men det känns ändå väldigt tråkigt alltihop. Är inte ute efter skvaller, och vill inte starta någon etisk el moralisk diskkussion här på forumet.
De båda skall enligt tv4 häktas senast på fredag - i morgon???
Två män mistänkta för mord anhållna
Publicerad 22 jan 2009 06:02
Uppdaterad Thu Jan 22 07:49:47 CET 2009
Det var den 27 augusti som 54-åringen hittades död efter en brand i den handelsträdgård som han drev i gullänget. Obduktionen visade att mannen blivit mördad.
Två gripna
Polisen har gjort ett genombrott i utredningen om mordet på en 54-årig . De två misstänkta har gripits i Mellansverige och förts till Örnsköldsvik. Förhören med dem fortsätter under torsdagen.
Häktning senast fredag
En åklagare har att ta ställning till om de ska begäras häktade, något som måste ske senast på fredag. TT
De båda skall enligt tv4 häktas senast på fredag - i morgon???
Citat:
En åklagare har att ta ställning till om de ska begäras häktade, något som måste ske senast på fredag. TT
Det är en sak att begära någon häktad, och en annan att rätten bifaller/avslår åklagarens önskan. Ofta sker det förstnämnda ena dagen och det nästnämnda följande dag. Lämnas begäran in i morgon beror det på när häkrningsförhandlingen äger rum, antingen senare under fredagen eller på lördag.
Bröderna misstänks ha försökt dölja brottet genom att sätta eld på butik
Mordet på en blomsterhandlare i Örnsköldsvik har gäckat såväl Riksmordkommissionen som lokalpolis sedan hösten 2007. Idag begärs två tonåriga bröder från Västerås häktade för dådet.
Bröderna, 16 respektive 19 år, hämtades till förhör hos Västeråspolisen i måndags. I samband med förhöret anhölls de som skäligen misstänkta för mordet på en blomsterhandlare den 27 augusti 2007.
– Det var polisen i Västernorrland som var nere och skötte det här. Efter anhållandet transporterades de upp hit i tisdags, säger Leif Sundin, utredningschef för polisen i Örnsköldsvik. Bröderna ska vara kända av polisen och 19-åringen har tidigare dömts för misshandel. De ska ha varit intressanta i utredningen under en tid. Leif Sundin vill inte berätta om vad som motiverade anhållandena. Mordet har varit omskrivet och stora resurser har kopplats in för att lösa det.
– Vi har haft hjälp i utredningen av Rikskriminalen och Riksmordkommissionen i omgångar, just nu är de inte här. Och det är klart att det varit ett stort intresse när det sker ett sådant här mord i Örnsköldsvik. Det var branden som förvandlades till mordutredning. När polisen kom till Bloméas handelsträdgård, strax utanför Örnsköldsvik, den 27 augusti 2007 var kontorsdelen helt utbränd.
– Vid brandplatsen hittades en död man. Mannen visade sig vara Bloméas ägare, och det visade sig snart att det inte var branden som var dödsorsaken.
– Vid undersökningen av kroppen så hittade man skador från yttre våld. Obduktionen ska även ha avslöjat att det inte fanns rök i den avlidnes lungor. Enligt uppgifter i Örnsköldsviks Allehanda ska kassaapparaten ha saknats från handelsträdgården, det ska även ha hittats en blodig handduk en bit från mordplatsen. Leif Sundin vill inte svara på om bröderna har knutits till platsen genom DNA. Vid morgondagens häktningsförhandlingar ska åklagare Peter Salzberg presentera bevisen mot bröderna.
– Jag kan bara bekräfta att jag gjort en häktningsframställan mot två personer.
Hur lång tid har bröderna varit intressanta i utredningen?
– Det vågar inte jag svara på, jag har känt till dem i en tid i alla fall.
Har de gjort några medgivanden i förhören?
– Jag kan inte kommentera det.
Rolf Levin, advokat till 16-åringen, har belagts med yppandeförbud av Peter Salzberg. Han blev informerad om anhållandet i måndags och har befunnit sig i Örnsköldsvik sedan onsdagsmorgonen.
– Jag kan säga att min klient nekar till påståendena.
Hur mår din klient?
– Fysiskt mår han bra.
16-åringens häktningsförhandling äger rum klockan elva på förmiddagen idag i Ångermanlands tingsrätt. Häktningsförhandlingen för19 åringen hålls vid halv två på eftermiddagen.
– Det är för att de inte ska kunna prata med varandra och veta vad den andre har sagt. De får inte tala med någon. De hörs ju mot varandra, var de har varit och vad de har gjort, säger Rolf Levin.
Enligt Örnsköldsviks Allehanda har tingsrätten avslagit häktningsframställan för den yngre av pojkarna, 16-åringen. Åklagaren valde då att dra tillbaka framställan mot 19-åringen, för vilken häktningsförhandling skulle ha hållits kl 14.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!