• 6
  • 7
2011-08-06, 18:50
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legato2
Jag får inte ut någon provision de 6 första månaderna. Mitt "problem" är det att jag säljer bra, men får ut 7000kr/mån oavsett mina resultat. Jag kan sälja för 0kr/månaden och fortfarande få ut 7000kr, dock, ifall jag inte blivit sparkad p.g.a det =)

Run like the wind!

Det är en scam, stor stor varningssignal att du inte får provis under provanställningen.
Förmodligen får du gå strax innan anställningen övergår i fast anställning varpå de lurar någon annan att ta vid på samma taskiga villkor.

Gennerellt ska du passa dig för:

* Säljjob helt utan provision eller med löjligt små provisioner
* Säljjobb med bara provision
Citera
2011-08-06, 20:21
Medlem
bratemos avatar
Förbannat kasst jobb.

Jag skulle få ut över 15000 efter skatt om jag jobbade heltid (ca 172 timmar) på mitt nya arbete.

300 sökande, varav en handfull (ca 10) kom till intervjun. Svar om jag får jobbet på måndag eller tisdag.

Är redan nu timanställd på två nattklubbar, ett svartjobb som auktionsarbetare, och ska nu ta över ett heltidsjobb.

Hade fått mer än 15000;- om inte jobbet hade gått via ett bemanningsföretag..
Citera
2011-09-28, 15:26
Medlem
Fil0sofias avatar
Nu var iofs den här tråden gammal som gatan, men jag vet ju knappt om jag ska skratta eller gråta när jag läser det här.

Jag jobbade som annonssäljare i ungefär en månad, sen gav jag upp skiten. Tråkigaste och mest värdelösa jobbet jag någonsin hört talas om.
I alla fall. Där jag jobbade började man med endast provision första månaden, sen fick man förhandla sig till grundlön och sånt. Provisionen låg på 20% vilket är bra om man nu är bra på att luras. Nu är det ju självklart olika på olika blufföretag, men ändå.
Jag måste bara säga att om man säljer på 2500 kr om dagen så räknas man inte som en bra säljare. Säljer du för 20000 om dagen är du en bra säljare. Där jag jobbade hade vi en budget på 50000 kr per dag, och det var vad typ fyra säljare skulle skrapa ihop.
De duktiga säljarna kunde dra in typ 30 lax på en dag, medan de oerfarna kämpade för att försöka få in några ynka tusenlappar. Så ja.. En bra säljare drar inte in 2500 kr om dagen.

Alltså är egentligen 7000 kr i grundlön helt okej om man nu bara säljer för 2500 kr om dagen. Faktiskt. Om vi nu säger att det var jag på mitt gamla jobb som sålde för 2500 kr per dag hade jag fått ut 20% av vinstmarginalen på det. Alltså kanske 20% av 45000, dvs 9000 kr i månaden.
Jag hade hellre valt 7000 kr garanterat än 9000 kr om jag nu lyckas sälja lite. Om man tänker så känns 7000 ganska trevligt faktiskt. Endast provision suger mer än endast garantilön.
Citera
2011-10-20, 11:36
Medlem
Vad är det där för ställe TS, jag jobbar också som säljare och skulle aldrig acceptera en sådan lön.
Citera
2012-01-17, 16:23
Medlem
krommees avatar
21 000 brutto inkomst förra månaden 155 timmars arbete för att sitta på en stol och ringa, tackar!
Citera
2012-01-17, 16:26
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NullNova
underligt att du inte får provition. Min arbetssägare säger att det bara är fuskföretag som inte ger provition

HAhAhahahh are u for real? Lär dig svenska förfan
Citera
2012-09-20, 10:03
Medlem
niiickees avatar
Hade nyss själv en lön på 41000 innan skatt. Jobbar också som telefonförsäljare, 8h om dagen 5 dagar i veckan. Har 15000 i garantilön oavsett vad. + 20% provision på allt över 40000 reggad försäljning. Med andra ord, 7k i fastlön är inte mkt att hurra för.
Är 20 år nu, jobbat här i 13månader och trivs riktigt bra! Schysta kollegor och chefer. Roliga tävlingar också med allt ifrån hörlurar till tv till surfplattor.
Citera
2012-09-20, 11:18
Medlem
General__Lees avatar
Jävligt bra att det sätts dåliga vilkor på telefonförsäljaryrke så det skickar ut signaler till desperata ungdomar att man faktiskt bara bli utnyttjad. telefonförsäljaryrket är enligt min mening typexemplaret av hur kapitalism ser ut. Är ingen motståndare av kapitalism, men eftersom inte desperata tonåringar förstår detta så får man väl iaf påpeka det.

Låg lön med ev. provision såsmåning om säger väl allt eller? ffa när topparna i företaget tjänar miljoner. Det är ju annat i ett företag där topparna tjänar storkovan men där även nyanställda ges goda förutsättningar.
Citera
2017-09-19, 21:38
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General__Lee
Jävligt bra att det sätts dåliga vilkor på telefonförsäljaryrke så det skickar ut signaler till desperata ungdomar att man faktiskt bara bli utnyttjad. telefonförsäljaryrket är enligt min mening typexemplaret av hur kapitalism ser ut. Är ingen motståndare av kapitalism, men eftersom inte desperata tonåringar förstår detta så får man väl iaf påpeka det.

Låg lön med ev. provision såsmåning om säger väl allt eller? ffa när topparna i företaget tjänar miljoner. Det är ju annat i ett företag där topparna tjänar storkovan men där även nyanställda ges goda förutsättningar.
Nja fast det skiljer sig nog ganska mycket åt.

Jag har 25.000 KR i garantilön som telefonförsäljare. Och under mina första 5-6 månader så gick företaget absolut med förlust på mig.

De har dock lagt mycket tid på att låta mig utvecklas och nu börjar jag ge resultat.

Att jag har en garantilön får mig att låta som en trygg person som gör en "undersökning" istället för en desperat säljare som jagar provision.

Min samlade ringtid per dag är ungefär 90 minuter i telefon på en normal arbetsdag, med betalda raster.

Jobbar iofs inom B2B och ringer inte till privatpersoner. Antar att det spelar in. Betydligt lägre löner på privat.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in