2007-09-22, 12:04
Medlem
Hej
Jag har haft Vista installerat, men formaterade nu om och installerade XP istllet. Men nu nr jag startar datorn mste jag vlja vilket operativ jag vill starta med. Hur fr jag bort detta? Jag vill att XP ska starta direkt.

Jag har allts formaterat den partition dr vista lg och installerat XP p just den partitionen.
boot.ini filen ser ut s hr:
----------------------
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
---------------------------

I "start och terstllning" r Xp angivet som standard.

Help please...

// Martin
Citera
2007-09-22, 12:14
Medlem
gandihellfishs avatar
Stoppa i en windows skiva o starta om o vlj recovery console.
skriv bara in fixmbr
Citera
2007-09-22, 13:22
Medlem
Supranoos avatar
Det kanske ska vara partition(1) istllet fr 2. S r det fr mig.

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
Citera
2007-09-22, 13:42
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Det kanske ska vara partition(1) istllet fr 2. S r det fr mig.

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
Han kan ju boota, han vill ha XP som primr alt. f bort vista om jag uppfattat det korrekt rtt.
Hr r min boot.ini fr vrigt:
[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Window s
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="1ST TRY THIS seleccione esto primero" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows="2ND TRY THIS essayez ceci en deuzieme" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\Windows="3RD TRY THIS wahlen Sie diesen Third" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\Windows="4TH TRY THIS selezioni questo fourth" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows="5TH TRY THIS selecione este fifth" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\Windows="6TH TRY THIS seleccione este sexto" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\Windows="7TH TRY THIS essayez ceci en septieme" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\Windows="8TH TRY THIS wahlen Sie dieses achte" /fastdetect
C:\="9TH TRY THIS selezioni questo nono"
D:\="10TH TRY THIS selecione este decimo"

D det r nr 2 som funkar o jag kan inte redigera den av ngn anledning, fr den bootas frn skiva, inte frn hdd.
Citera
2007-09-22, 14:08
Bannlyst
Jag lnar denna trden, och undrar hur jag ndrar countdown-tiden i bootloadern nr endast Windows Vista Enterprise krs som operativsystem. Som default r den tydligen instlld p 30 sek, men jag vill ndra detta till 0. Nr jag kikar i roten p C s hittar jag ingen boot.ini-fil, vilket har gjort mig lite konfunderad...

Var ndrar jag dessa instllningarna i Vista?

Tacksam fr svar!
Citera
2007-09-22, 14:13
Medlem
gandihellfishs avatar
Det finns ingen boot.ini i vista, jag kommer inte ihg exakt vad den heter nu eftersom jag tutar XP atm. men hgerklicka p datorn o vlj egenskaper -> avancerat s ska fortfarnade startup finnas med. Tid r det nda man kan ndra i vista...
Citera
2007-09-22, 14:30
Medlem
LKCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Jag lnar denna trden, och undrar hur jag ndrar countdown-tiden i bootloadern nr endast Windows Vista Enterprise krs som operativsystem. Som default r den tydligen instlld p 30 sek, men jag vill ndra detta till 0. Nr jag kikar i roten p C s hittar jag ingen boot.ini-fil, vilket har gjort mig lite konfunderad...

Var ndrar jag dessa instllningarna i Vista?

Tacksam fr svar!

Shr gr du.

Den hr datorn > egenskaper > avancerade systeminstllningar > avancerat > klicka p instllningar under start och terstllning > ndra tiden p "visa listan ver operativsystem i: "....
Citera
2007-09-22, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKC
Shr gr du.

Den hr datorn > egenskaper > avancerade systeminstllningar > avancerat > klicka p instllningar under start och terstllning > ndra tiden p "visa listan ver operativsystem i: "....

Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in