2007-09-21, 23:54
Medlem
Om jag stoppar in en Colaflaska, en i plast och en i glas, i frysen i typ en kvart, så kommer glasflasken vara riktigt kall medan det inte har hänt nästan någonting med plastflaskan.
Detta är iaf vad jag tyckte när jag testade ikväll.
Hur förklarar man detta, rent fysikaliskt? Håller plast värme bättre eller nåt, och i så fall varför?

Tack på förhand
Citera
2007-09-22, 00:42
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Om jag stoppar in en Colaflaska, en i plast och en i glas, i frysen i typ en kvart, så kommer glasflasken vara riktigt kall medan det inte har hänt nästan någonting med plastflaskan.
Detta är iaf vad jag tyckte när jag testade ikväll.
Hur förklarar man detta, rent fysikaliskt? Håller plast värme bättre eller nåt, och i så fall varför?

Tack på förhand
Tvärtom, plast håller värme (och kyla) sämre. Därför värms plasten snabbt upp när du tar i den medan glaset kyler din hand under lång tid.

Jämför:
Att ta i en bit aluminiumfolie som legat i ugnen på 200°C är mycket behagligare än att ta i ugnsplåten. Båda är dock 200°C varma.
Citera
2007-09-22, 00:53
Medlem
West-ens avatar
Det är ju så att förmågan de båda har att stjäla värme från din hand är olika. Plasten tar inte speciellt mycket medans glaset tar värme för att värma sig själv, och handen blir kallare.
Citera
2007-09-26, 22:11
Medlem
swixs avatar
Testa att lägga ena handen på en frigolitbit och den andra på tex diskbänken.
Frigoliten känns varmare pga dålig värmeledning

Lägg sedan en isbit på frigoliten och en på diskbänken och se vilken som smälter först.
Citera
2007-09-27, 09:58
Medlem
Pansarmeyers avatar
Lånar tråden för en besläktad fråga. Hoppas ni ej misstycker.

Om man placerar isbitar i vatten smälter de mkt snabbare än om man placerar isbitar i kolsyrad dryck. Hur kan det komma sig?
Citera
2007-09-27, 16:26
Medlem
Rickenbacker69s avatar
En gissning: bubblorna som bildas leder inte värme lika bra som vätskan, och isolerar alltså isen lite grann.
Citera
2007-09-27, 20:47
Medlem
AlitheSeconds avatar
Ni får inte glömma experimentet med salt på huden och sedan en isbit på saltet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in