2007-09-21, 23:22
Medlem
Igår kväll så skulle jag vnc'a men en polare, vi har gjort det förr men det har krånglat det senaste så det har blivit bluescreen o reboot, så tänkte vi testa igen med ny uppdatering på vnc, men samma igen. Så då sket jag i det o skulle sova så när windows loginruta kommit fram så stängde jag av burken med powerknappen eftersom det tar sån tid att starta upp windows.

Men så på morgonen när jag startade datorn så startar inte windows. Det står då ungefär att filer i C:/Windows/system32/****/system fattas och att jag ska reparera med windowsskivan.

gjorde det men samma meddelande. Testade då att bränna ut nyaste xp sp2 juli och formaterade, windows filerna kopierades över men så fort jag skulle installera så kom samma meddelande upp igen. Jag har formaterat förr på den datorn så vet att det ska gå.

Någon som har tips på hur jag får det att funka igen? För jag har aldrig hört talas om detta problem förr.
Citera
2007-09-21, 23:33
Medlem
Eh? Kan vi vara lite tydligare med vokabulären här, tack?

Du skriver att du har formaterat (=redoställt en lagringsenhet för visst filsystem, varvid tidigare normalt sopas bort för den oinvigde) och är samtidigt förvånad över att filerna saknas?

Eller pratar du möjligen om en installation/ominstallation av ett operativsystem på ett befintligt eller ej tidigare befintligt filsystem?
Citera
2007-09-21, 23:59
Medlem
Pluviuss avatar
Citat:
Noll

Alltid lika trevligt när folk ska göra sitt bästa för att inte förstå vad trådskaparen menar och ifrågasätta allt samt göra det med fina ord och korrekta termer.
Visst, frågan skulle kunnas formuleras på ett mer adekvat sätt, men vafan, du fattar väl vad han är ute efter?

Citat:
Wolfieboy

Hade möjligen underlättat om du kunde precisera filen/filerna som saknas, men jag förstår fortfarande vad du syftar på.
Har haft liknande problem, men det hjälpte när jag formaterade och installerade windows på nytt (kommer inte ihåg om det var samma eller en annan version).
Hoppas någon annan kan hjälpa dig!
Lycka till!
Citera
2007-09-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluvius
men vafan, du fattar väl vad han är ute efter?

I ett hjälpdiskussions-forum som till mångt och mycket frekventeras av underåriga, troll, pseudo-wannabees, idioter, sabotörer, n00bs, name it, så är det av extra vikt att man vet vad man pratar om när man ställer en fråga och att någon försöker rikta tillbaka när någon har hamnat snett i sin okunskap.

Vad fan har ett skapande av ett filsysytem på en lagringsenhet att göra med en ominstallation av ett operativsystem, Pluvius?

Förklara gärna för TS. Antar att du själv slänger dig med samma vårdslösa termer i grundskolan du går i.

Som man frågar får man svar, och attacker mot de som försöker jämka tillbaka frågeställningarna mot fakta ska fan utrotas!
Citera
2007-09-22, 01:04
Medlem
Ondkvists avatar
Var glad att du inte jobbar på någon IT-helpdesk på stort företag, Nollan!

Efter att ha avsatt mer tid än lönsamt på någon användare som behöver hjälp med att formatera en enhet (SIC), varefter det visar sig att det är en ominstallation av operativsystemet vederbörande sitter och pillar med i sitt oförstånd, så är man ganska morrig i truten även när "normala" användare därefter behöver support.

Håller med fullt och fast: Behöver man hjälp i ett forum, så underlättar det avsevärt om man först kollar upp lite av terminologin så att det inte blir fel svar på fel frågor (eller hur man nu ska uttrycka det).

Att formatera en enhet är definitivt inte samma sak som att installera ett operativsystem.

Dåså.

Då behöver vi inte tjafsa om den saken något mer här i forumet.
Citera
2007-09-22, 11:14
Medlem
Sorry om jag uttryckte mig falaktigt, vet vad skillnaden är.

Alltså filen saknades så jag har nu formaterat med nyaste windows xp sp2 (hade ett ca halvårs äldre verision förut) så formaterade jag med den skivan. Filerna kopieras sedan över till disken står det, men så fort windows installation ska börja (när själva grafiken kommer fram och man får välja mellan olika val i windows o ställa in datum o sånt)
ja då kommer en svart ruta fram att filen \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in