Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-21, 21:20
  #1
Medlem
tacts avatar
det har dykit upp en mapp som heter windows på c: anledningen till att jag skriver dyker upp är det att jag brukar ha den dold, men när jag ska öppna en låt med winamp så syns den.. inte om jag går in i C: via den här datorn.

tog högerklick och kollade hur stor den var.. stod att den var ca3,10gb

kollade igen och då var den över 5gb stor och det bara på någon minut.

nån som vart med om samma fel? el har en bra lösning på problemet..
Citera
2007-09-21, 21:40
  #2
Medlem
Ondkvists avatar
Kolla vad som lägger sig i C:\Windows\Temp och radera samtliga filer där som inte används för stunden.
Citera
2007-09-21, 21:48
  #3
Medlem
tacts avatar
den var inte större än 50mb.
Citera
2007-09-21, 21:49
  #4
Medlem
NabillionaZs avatar
Pröva med att starta om datorn, det brukar hjälpa oftast.
Citera
2007-09-21, 21:51
  #5
Medlem
Ondkvists avatar
Högerklicka på C:\Windows och pröva Sök med storleksparametrar, till exempel alla filer större än 30 MB, och se om du hittar någon trend på vad som egentligen försiggår samt i vilken eventuell undermapp.
Citera
2007-09-21, 21:55
  #6
Medlem
Phass avatar
3,35GB är det ovanligt stort eller?
Citera
2007-09-21, 22:04
  #7
Medlem
tacts avatar
hittade inget onormalt stort..

själva windows mappen är ca 8.6gb
Citera
2007-09-21, 22:10
  #8
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tact
det har dykit upp en mapp som heter windows på c: anledningen till att jag skriver dyker upp är det att jag brukar ha den dold, men när jag ska öppna en låt med winamp så syns den.. inte om jag går in i C: via den här datorn.

tog högerklick och kollade hur stor den var.. stod att den var ca3,10gb

kollade igen och då var den över 5gb stor och det bara på någon minut.

nån som vart med om samma fel? el har en bra lösning på problemet..


Windowskatalogen är proppad med småfiler, så det kan ta en stund för datorn att räkna ut den sammanlagda storleken. Förmodligen är det så att du kollat på egenskaperna innan den hunnit räkna färdigt, och sen kollat igen när den när den blivit klar eller åtminstone kommit en bit längre.
Citera
2007-09-21, 22:10
  #9
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tact
själva windows mappen är ca 8.6gb

De filer som hör hemma där (förutsatt att det är XP vi diskuterar) borde inte ens uppta hälften av det utrymmet.

Gäller det Vista så är det dessvärre fullt normalt att hamna däromkring och betydligt över.
Citera
2007-09-21, 22:19
  #10
Medlem
tacts avatar
oki.. det är vista det handlar om..

känns ändå skummt att windows mappen helt plötsligt syns, men endast om man ska öppna en låt i winamp och inte via den här datorn
Citera
2007-09-21, 22:23
  #11
Medlem
Ondkvists avatar
Är säkert något UAC-beroende. Har ärligt talat inte orkat engagera mig i Vista mer än nödvändigt, min egen miljö har periferikomponenter som gör att jag får hålla mig kvar i gamla hjulspår tills någon SP eller fungerande drivisar dyker upp.
Citera
2007-09-22, 00:06
  #12
Medlem
tacts avatar
swooch. helt plötsligt så har man 6gb till på hdd.. =/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback