2007-09-21, 18:51
Medlem
När jag öppnar en mapp Downloads-klar i min utforskare, så slutar utforskaren att fungera. Felmeddelande kommer upp och utforskaren startar om..
När jag har lyckats tömma mappen och sen raderat den, så skapar jag en ny med samma namn.. börjar ladda hem lite filer,, efter ett tag då jag ska gå in i mappen så sker samma problem. Jag hinner se en liten glimt av innehållet i mappen innan utforskaren stänger ner mappen,
Det jag har upptäck är att det finns en mapp i mappen som heter Installerade program. Detta är en mapp som jag inte har skapat.. Denna mapp kommer tillbaka varje gång jag raderar den gamla Downloads-lar mappen och ersätter den med en ny!!

Konstigt,, eller är det jag som har gjort något konstigt??
Citera
2007-09-21, 21:51
Medlem
NabillionaZs avatar
Konstigt, jag tror inte du gjort något, har du startat om datorn?

Om inte det fungerar borde du lämna in datorn på lagning om du inte crackade din version av Vista.
Citera
2007-09-21, 22:14
Medlem
Ursäkta, men är väl knappast något konstigt med att diverse problem uppstår med Vista. Fullt av bekymmer, och kommer säkerligen vara så ett bra tag framöver. Ska du köra någon Windows överhuvudtaget, är det nog bäst med XP. Det verkar hyffsat stabilt nu för tiden. Ja, om man nu kan påstå att Windows är stabilt överhuvudtaget. Men det där kan man ha en lång diskussion om, så jag lägger ner nu.
Citera
2007-09-22, 00:55
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan34
När jag öppnar en mapp Downloads-klar i min utforskare, så slutar utforskaren att fungera. Felmeddelande kommer upp och utforskaren startar om..
När jag har lyckats tömma mappen och sen raderat den, så skapar jag en ny med samma namn.. börjar ladda hem lite filer,, efter ett tag då jag ska gå in i mappen så sker samma problem. Jag hinner se en liten glimt av innehållet i mappen innan utforskaren stänger ner mappen,
Det jag har upptäck är att det finns en mapp i mappen som heter Installerade program. Detta är en mapp som jag inte har skapat.. Denna mapp kommer tillbaka varje gång jag raderar den gamla Downloads-lar mappen och ersätter den med en ny!!

Konstigt,, eller är det jag som har gjort något konstigt??
Några frågor:
Är det videofiler i mappen? Får du något felmeddelande när explorer startar om? Vad finns det i mappen Installerade program? Du kan använde kommandoprompten för gå dit om explorer inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Ursäkta, men är väl knappast något konstigt med att diverse problem uppstår med Vista. Fullt av bekymmer, och kommer säkerligen vara så ett bra tag framöver. Ska du köra någon Windows överhuvudtaget, är det nog bäst med XP. Det verkar hyffsat stabilt nu för tiden. Ja, om man nu kan påstå att Windows är stabilt överhuvudtaget. Men det där kan man ha en lång diskussion om, så jag lägger ner nu.
Standardsvaret om någon frågar något om Vista tycks vara "Äh, skyll dig själv, vem skulle vilja använda det? Det är ju inte klart, Vista suxx !!". Sluta trolla.
Citera
2007-09-22, 11:36
Medlem
Japp jag har försökt starta om datorn,,, ingen skillnad..
Japp det finns diverse filer i mappen mp3, filmer m.m..
När jag testade öppna mappen sent i går kväll, så var det inga problem helt plötsligt!! Nu är mappen helt tom, får vänta och se hur den reagerar sen när jag laddat hem något!

Funderade på att byta till XP,, Vet dock inte om denna dator är kompatibel med XP! Köpte den helt ny med Vista. Har hört att vissa nya datorer inte går att byta ner sig till XP av någon anledning...
Citera
2007-09-22, 11:53
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan34
Funderade på att byta till XP,, Vet dock inte om denna dator är kompatibel med XP! Köpte den helt ny med Vista. Har hört att vissa nya datorer inte går att byta ner sig till XP av någon anledning...
Då har du med allra största säkerhet hört fel.
Citera
2007-09-22, 14:31
Medlem
Germanias avatar
det är sannolik samma problem som fanns i xp där förhandsvisning med minatyrbilder av filmer med vissa codecs fick explorer.exe att krascha, således är förslaget att lämna in datorn på lagning rent idiotiskt.
Citera
2007-09-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Då har du med allra största säkerhet hört fel.

Inte alls, att byta OS kan innebära problem med drivrutiner, framförallt om man har en bärbar som ofta har specialkomponenter. Hursomhelst gäller bara supporten (och om man har otur även garantin) med original-OS så att byta ner sig till XP är inget som man bör göra bara lite hursomhelst. Oftast kanske det går bra, men att det fungerade för din kompis behöver inte betyda att det gör det för alla!
Citera
2007-09-22, 16:45
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Inte alls, att byta OS kan innebära problem med drivrutiner, framförallt om man har en bärbar som ofta har specialkomponenter. Hursomhelst gäller bara supporten (och om man har otur även garantin) med original-OS så att byta ner sig till XP är inget som man bör göra bara lite hursomhelst. Oftast kanske det går bra, men att det fungerade för din kompis behöver inte betyda att det gör det för alla!

Bara för att man inte får innebär det inte att det inte går. Jag kan inte komma på någon komponent till en bärbar dator som inte skulle kunna fungera i XP om den funkar i Vista. Vista har än så länge en alltför liten marknadsandel för att företag skulle göra komponenter vars drivrutiner bara funkar till Vista. Men visst skulle det påverka rätten till support.
Citera
2007-09-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Bara för att man inte får innebär det inte att det inte går. Jag kan inte komma på någon komponent till en bärbar dator som inte skulle kunna fungera i XP om den funkar i Vista. Vista har än så länge en alltför liten marknadsandel för att företag skulle göra komponenter vars drivrutiner bara funkar till Vista. Men visst skulle det påverka rätten till support.

Jag tror du måste skilja på drivrutiner och hårdvarukomponenter. Nej, det finns ingen komponent i någon dator som inte skulle kunna fungera i XP, Vista, Linux eller valfritt OS. Men kunna och gör är två olika saker. Vista och XP är två olika OS med olika drivrutinsinterface, XP-drivrutiner fungerar sällan (aldrig?) i Vista och vice versa. Sen för att de flesta hårdvarukomponenter har drivrutiner för båda OS betyder det inte att alla har det.

Om ett företag säljer en dator med Vista förinstallerat - varför utveckla drivrutiner för ett OS datorn inte är menad att använda? Det är bara att titta i detta forum - finns massor av trådar med folk som fått problem med drivrutiner efter att blåst ut Vista och lagt in XP på nyinköpta datorer!
Citera
2007-09-22, 20:31
Medlem
Hade exakt samma problem fast i Windows XP. Det va en porrfilm i formen .AVI som tydligen va fel på eller något sådant...
Citera
2007-09-23, 01:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Jag tror du måste skilja på drivrutiner och hårdvarukomponenter. Nej, det finns ingen komponent i någon dator som inte skulle kunna fungera i XP, Vista, Linux eller valfritt OS. Men kunna och gör är två olika saker. Vista och XP är två olika OS med olika drivrutinsinterface, XP-drivrutiner fungerar sällan (aldrig?) i Vista och vice versa. Sen för att de flesta hårdvarukomponenter har drivrutiner för båda OS betyder det inte att alla har det.

Om ett företag säljer en dator med Vista förinstallerat - varför utveckla drivrutiner för ett OS datorn inte är menad att använda? Det är bara att titta i detta forum - finns massor av trådar med folk som fått problem med drivrutiner efter att blåst ut Vista och lagt in XP på nyinköpta datorer!
Du tror väl inte att Dell och HP gör sina egna komponenter? Jag tror på fullaste allvar att det inte finns någon större tillverkare som gör komponenter som enbart funkar till Vista - bortsett från en del hårddiskar som är på gång, men inte ens där är jag säker på att de inte funkar. Bara för att inte tillverkaren har XP-drivrutinen på sin hemsida när man söker på datormodellen innebär det inte att den inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in