2007-09-21, 18:00
Medlem
Realizts avatar
Har gått en sväng i olika slags varuhus idag och upptäckt hur billiga elverktyg det finns. Vad sägs om en slagborr för 98 kr? En överfräs för 299 kr? En kap- och gersåg för 499 kr? En bandsåg för 700 kr?

Det handlar om varumärken som Best tools, Power craft, ETC, Black line, Bruksbo, Alpha tools och Mectools (kan ha blandat ihop några av namnen) som man hittar på ÖB, Rusta, Jula och Bauhaus.

Så, "vad är det för fel" på såna billiga verktyg? Gör slagborren inte hål i en betongvägg? Eller är det bara det att den går sönder efter en handfull hål (men man har ju ett par års garanti lagstiftat)? Borrar, fräsjärn m.m. måste man nog köpa till, och det är väl värt att betala för kvalitet på just järnet som biter?
Citera
2007-09-21, 18:31
Medlem
Grejjerna duger mer än väl till några hyllor per år om du köper bra borrar osv.
Medelkvaliten på sakerna måste ju till slut vara tillräckligt bra för att hindra reklamationerna från att äta upp vinsten.

Men om du snackar om att bygga upp en liten verkstad för att du gillar att snickra så bör du köpa lite bättre grejjer så du slipper byta varje år.
Citera
2007-09-21, 18:31
Medlem
Vardons avatar
Nått som jag tycker märks skillnad på är ju tex avvibrering och hur väl sånt är gjort. Det är bättre på dyrare maskiner, dvs skönare om man ska jobba mycket.

Sen om du tar en slagborr för 98 och kronor och trycker till ordentligt i en vägg finns ju risken att det kommer magisk rök, det gör det nog inte i en DeWalt maskin för 2 000 kr.

Men återigen kommer frågan, vad ska du använda verktygen till, vad sliter mest på dem. Är man yrkesman och borrar 100 hål i betong per dag, eller ska man sätta upp 4 talvar när man flyttar in. Får verkygen fötter och försvinner?
Citera
2007-09-21, 18:32
Medlem
MaZtoRs avatar
De går oftast sönder väldigt lätt. Visst kan man springa och lämna in dem och få ny på garantin men som yrkesman hade det varit tråkigt att byta verktygen 3 gånger i veckan.

Sen så brukar de ju såga/borra/fräsa både söligare och det brukar inte bli lika snyggt.
Citera
2007-09-21, 18:43
Medlem
><((((°>s avatar
har använt allt från det billigaste skiten som finns till det absolut bästa och dyraste, av många olika typer av maskiner. skillnaden är att tex en bra sladdlös borrmaskin kan du använda varje dag i 5-10 år, medans en maskin för 200 ska du vara glad för om den fungerar i 5 veckor, att använda en sån professionellt är tecken på idioti.

sen har alla skitmaskiner dålig ergonomi, soppiga batterier/motorer, dåligt med "features", dom tål inte stryk, oftast riktig dålig plast, total avsaknad av kvalitetskontroll. och sist men inte minst så är känslan när du jobbar med dom som natt och dag, den ena en naturlig förlängning av dina armar, den andra en fyrkantig plastbit som snurrar/vibrerar. med en del bra maskiner känns det som man har kirurgisk precision, den känslan går aldrig att få med billigt skit.

om du tappar en skitmaskin så går den garanterat sönder, en bra maskin håller för lite fall. om jag vet att jag ska använda ett verktyg ganska mycket så köper jag ett ganska dyrt, ska jag bara sätta upp "3 tavlor i vardagsrummet vid jul" så duger en billig skitmaskin. det finns en anledning till att dom billiga maskinerna är så billiga, gissa varför..
Citera
2007-09-21, 19:02
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Har tidigare jobbat i ett större Byggvaruhus med just maskiner.
Verktyg som Best-tools och liknande är rent igenom skit, men långt mycket mer prisvärt för hobby-användaren.

Ett lysande exempel var en skruvdragare för 199 kronor, mer än 3/4 av de som köptes kom in på retur inom en vecka. I vissa fall så hade den inte startat över huvud taget, i de flesta fall så la den bara av efter 2-3 dagar och i andra fall så kom det massa blå rök från den. Så fort vi fick in den så fick kunden pengarna tillbaka eller en ny maskin medans vi skrev en reklamation och sen bara slängde den gamla maskinen.

Vi sålde även DeWalt-maskiner, även här en skruvdragare, fast för runt 1500 kronor. På en sommar sålde vi runt 200 stycken, en kom in i retur. När vi fick in den så var vi tvunga att skicka vidaren den till en auktoriserad verkstad för att de ska konstatera att användaren inte orsakat felet, först efter detta så kunde kunden få en ny maskin, maskinen reparerad eller pengar tillbaka. Däremot så finns det alltid ett problem under sommar-månaderna: sommar-stängt. Kunden fick vänta en månad på att maskinen blev reparerad.

Här blev det alltså en intressant vändning. Även om dyra maskinen håller bättre så är det bäst att ha en billig skitmaskin om den går sönder

Men som alltid så ska man köpa en maskin som passar till det man ska göra, om man bygger om/renoverar/bygger nytt så ska man köpa en dyr maskin och satsa på dyra bits och borrar. Resultatet blir bättre, det går snabbare och troligtvis så mår kroppen bättre då dyrare maskiner vibrerar mindre.
Citera
2007-09-21, 19:07
Medlem
sommarlovs avatar
Lägg pengar på bra borrar och skruv också.

Borrar som kröks eller skruvar som går av när man drar åt för hand svär man så förbaskat över!
Citera
2007-09-21, 19:17
Medlem
Realizts avatar
Men, får man bra resultat om man använder dem? Ergonomi, känsla och stöttålighet å sido. Jag råkar känna till att Hilti, som kanske gör bland de dyraste verktygen, satsar stort på ergonomi. Det är värt pengarna för yrkesfolk, men overkill för hobbyister.

Det var intressant att de billigaste verktygen inte är stöttåliga. Garantin gäller förstås för avsedd användning, inte för att man tappar den i golvet. Men stationära sågar och borrar borde inte vara så utsatta för smällar vid hobbyanvändning.

Jag är i alla fall förvånad över att priserna har kommit ned så duktigt. Jag som lånade en slagborrmaskin av grannen för att sätta upp några tavlor för ett tag sen, för i min hjärna så kostar en sån 1000 spänn och kommer bara till användning en gång. Han måste tycka att jag är en snåljåp som besvärar honom för att spara 98 spänn (hans maskin var förvisso bättre än så)!
Citera
2007-09-21, 19:18
Medlem
tapirs avatar
Svar: NEJ FÖR HELVETE.

Men så arbetar man som hantverkare. Inte säger jag att du behöver makita-skruvdragare för 5 lök, men köp inte det billigaste. Det är manligt och tufft med elverktyg, lägg lite pengar på det så att du kan ha dom ett tag! Inget överdrivet bara, inte så att du skall bygga ett hus direkt, men ta "medeldyra" grejer liksom.
Citera
2007-09-21, 19:19
Medlem
Mikaeldwights avatar
Klart proffsverktyken är oslagbara i ergonomi och livslängd , men dom kostar och rätt mycket. blir dom då stulna så är det omständigt att ordna nya via försäkring osv.

Jag har kört länge med Classes lågprisverktyg Cotech , vissa rätt hårt .
Fräsar, slip /borrmaskiner ,vilkelslipar osv. Jag finner kvaliten ok för dom pengarna, blir dom stulna eller går sönder så är det bara att köpa ett nytt för ett par hundringar.
Men helt klart som tidigare inlägg säger,jobbar man mycket eller proffesionellt med verktygen ska man väl satsa på kvalitet.

batteriborrmaskinen 14v Cotech , för 289:- tror jag, har funkat länge och bra.
dessutom verkar dom ha förbättrat ergonomin i cotechs nya maskiner.
Citera
2007-09-21, 19:28
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Men, får man bra resultat om man använder dem?

det känns som du jämför äpplen med vestibulit. resultat är ju det samma, men allt annat är inte det. ska du borra ett hål så gör du ju det, när hålet är där så kan det inte vara så stor skillnad, det är ett hål.
Citera
2007-09-21, 19:37
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Som tur är har vi garanti så man kan ju alltid köpa en och prova.

Jag köpte en billig vinkelslip, den duger säkert att kapa en och annan spik med men när jag skulle dela på en plåtbit på 50cm som var kanske 1mm tjock så brann den upp. Det gjorde även den nya jag fick. Och den tredje gick knappen sönder på. Tror dom höll 10 minuter styck ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in