2007-09-21, 12:33
Medlem
Hejsan

Nu är det såhär att jag inte förstår riktigt hur min skatt räknas ut. Från mitt jobb fick jag som exempel förra månaden en lön på 20000;- brutto och betlade skatt på 5000:- och fick således ut 15000:- netto. Men den kommunala skatten är ju kring 32 procent så borde jag inte då betala betydligt mer eller hur fungerar det?

På min lönespecifaktion står det "Skatetabell 32,0"

Går man inte på skatteverket så står det ju ungefär samma summa för skatten om man går in på skattetabell 32. http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/07/preliminar/main.4.3dfca4f410f4fc63c8680003961.html#31.3dfca4f 410f4fc63c8680003981

Men hur fungerar det hela egentligen, som sagt så är ju kommunalskatten ungefär en tredjedel men jag betalar ju i stort sett bara en fjärdedel i skatt....
Citera
2007-09-21, 13:12
Medlem
direktörns avatar
Du kanske ska fråga din chef. Tyckter du ska fråga din chef eller löneansvarig. Det är deras ansvar tycker jag.
Citera
2007-09-21, 13:17
Medlem
TrialByErrors avatar
Enligt din skattetabell ska du betala 5164 kronor i skatt, vad är det du har problem med?
Det finns grundavdrag och annat så de 32% är inte från 0 kronor direkt.
Citera
2007-09-21, 15:07
Medlem
alligator_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Enligt din skattetabell ska du betala 5164 kronor i skatt, vad är det du har problem med?
Det finns grundavdrag och annat så de 32% är inte från 0 kronor direkt.

Ber som ursäkt men är lite seg i skallen just nu. Kan du utveckla lite mer vad du menar?

Jag har räknat ut att jag betalar cirka 28% i skatt vilket verkar jävligt lite, egentligen ska man väl betala uppåt 32- 35 nånting, beroendes på vart man bor?
Citera
2007-09-21, 19:12
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alligator_
Ber som ursäkt men är lite seg i skallen just nu. Kan du utveckla lite mer vad du menar?

Jag har räknat ut att jag betalar cirka 28% i skatt vilket verkar jävligt lite, egentligen ska man väl betala uppåt 32- 35 nånting, beroendes på vart man bor?
Snarare beroendes på hur mycket man tjänar.
Citera
2007-09-21, 19:15
Medlem
pönoshts avatar
jag ligger på skattetabell 31 tror jag.. betalar typ 27% i skatt. men då har jag dålig lön oxå..
namnet på skattetabellen betyder inte hur många procent just du betalar i skatt. om du tittar så hittar du en tabell som visar exakt hur många kronor du ska betala i skatt.
Citera
2007-09-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alligator_

Skatteskolan för dummies:
1. Leta upp skattesatsen för din kommun här
2. Kolla i summakolumnen, finns två att välja på beroende på om man är med i svenska kyrkan eller ej. Den summa som står där ska du avrunda till närmsta heltal enligt instruktioner som står ovanför tabellen (heltalet är mellan 29-37).
3. Ta nu ditt heltal och gå hit. Scrolla ner tills du hittar den skattetabell som motsvarar det heltal du fick i punkt 2.
4. Öppna skattetabellen (pdf) och leta upp din lön samt kolla vad som står under kolumn 1 i samma rad. Taaadaaa! Där står exakt hur mycket, i kronor, som du betalar i skatt.
Citera
2007-09-22, 15:53
Medlem
alligator_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Skatteskolan för dummies:
1. Leta upp skattesatsen för din kommun här
2. Kolla i summakolumnen, finns två att välja på beroende på om man är med i svenska kyrkan eller ej. Den summa som står där ska du avrunda till närmsta heltal enligt instruktioner som står ovanför tabellen (heltalet är mellan 29-37).
3. Ta nu ditt heltal och gå hit. Scrolla ner tills du hittar den skattetabell som motsvarar det heltal du fick i punkt 2.
4. Öppna skattetabellen (pdf) och leta upp din lön samt kolla vad som står under kolumn 1 i samma rad. Taaadaaa! Där står exakt hur mycket, i kronor, som du betalar i skatt.

Tackar tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in