2007-09-21, 04:34
Medlem
En fruktpizzas avatar
Min vän som kör på Windows XP tvingas alltid att stoppa in sin Windowsskiva vid uppstart/omstart, annars så bootar datorn inte upp ordentligt. Hur skall han slippa detta aber? Har själv XP på min burk, och har aldrig haft detta problemet. Jag har inte heller hört talas om någon annan som har/haft liknande strul.

Kamraten har installerat om sitt Windows ett flertal gånger - utan att problemet försvinner. Kanske låter som ett lyxproblem, men han blir verkligen riktigt irriterad då han alltid får byta skiva när han skall starta om sin dator (vilket sker hyfsat ofta.. Flera gånger per dygn ibland..).

Har ni några konkreta tips?

Tacksam för svar!
Citera
2007-09-21, 08:08
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Min vän som kör på Windows XP tvingas alltid att stoppa in sin Windowsskiva vid uppstart/omstart, annars så bootar datorn inte upp ordentligt. Hur skall han slippa detta aber? Har själv XP på min burk, och har aldrig haft detta problemet. Jag har inte heller hört talas om någon annan som har/haft liknande strul.

Kamraten har installerat om sitt Windows ett flertal gånger - utan att problemet försvinner. Kanske låter som ett lyxproblem, men han blir verkligen riktigt irriterad då han alltid får byta skiva när han skall starta om sin dator (vilket sker hyfsat ofta.. Flera gånger per dygn ibland..).

Har ni några konkreta tips?

Tacksam för svar!

Nu är jag säkert ute på hal is, men här kommer mina funderingar ändå - inga lösningar tyvärr:

- Har han testat att i bios ställa om så datorn bootar mot hårddisken istället för cd-spelaren? I så fall vad blev resultatet?

- Testat att boota upp med en bootdiskett? Då slipper han ju i alla fall att byta skiva. Bara låta disketten sitta i.

- Och vad är det som händer vid uppstarten? Felmeddelanden etc?
Citera
2007-09-21, 15:19
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Nu är jag säkert ute på hal is, men här kommer mina funderingar ändå - inga lösningar tyvärr:

- Har han testat att i bios ställa om så datorn bootar mot hårddisken istället för cd-spelaren? I så fall vad blev resultatet?

- Testat att boota upp med en bootdiskett? Då slipper han ju i alla fall att byta skiva. Bara låta disketten sitta i.

- Och vad är det som händer vid uppstarten? Felmeddelanden etc?

Ingen fara med hal is. Skall fråga kamraten om hur felet uppstår mera exakt. Tror att han har testat det mesta då han inte är helt oäven i datorernas värld. Han säger att han testat allt, men det kan ju inte stämma... Jag hör med honom lite närmare, därefter så återkommer jag!

Tack för svaret!
Citera
2007-09-21, 15:30
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Ingen fara med hal is. Skall fråga kamraten om hur felet uppstår mera exakt. Tror att han har testat det mesta då han inte är helt oäven i datorernas värld. Han säger att han testat allt, men det kan ju inte stämma... Jag hör med honom lite närmare, därefter så återkommer jag!

Tack för svaret!

Har fram till den dator jag har idag bara haft gamla datorer med egna viljor och egendomliga problem. Så jag är väldigt van vid datorer som inte gör som JAG vill. Men sedan jag fick den här så har jag legat på latsidan och tappat en del kunskap för denna uppför sig som en dator ska - än så länge....

Vet att jag hade en dator med liknande problem, men minns tyvärr inte hur jag angrep det. Minnet blir sämmre på äldre dar. Så jag spånade bara lite vilt innan jag gick till jobbet och hoppades att nåt av det jag sa skulle kunna ge vägledning

Men bäst av allt är att veta EXAKT vad det är som händer. Lättare att lista ut vad problemet består i på så sätt. Och nej, han har säkert inte gjort ALLT. Ibland glömmer man det självklara eller så vet man inte tillräckligt mycket. Det är det som är så bra med såna här forum. Ingen vet allt (även om en del kanske tror det hihi) men tillsammans kan vi lägga pussel och komma fram till ett svar - förhoppningsvis... Kanske till och med finns en tråd om detta förut om du har tur!
Citera
2007-09-21, 16:02
Medlem
"Min kompis har ett problem..." väcker alltid ett leende - varför kan du inte erkänna att det är du själv som lider av detta?

Nåja, till saken: om du/din vän beskriver problemet o felmeddelandet mer exakt blir det hela ju lite lättare. Exakt vilken version av windows handlar det om? Startas skivan direkt från Bios eller startas det installerade windows, o sedan ger ett felmeddelande? Kort sagt: ge fler detaljer! Allt!
Citera
2007-09-21, 16:15
Medlem
Big Ms avatar
Byt boot-ordning i BIOS!
Dator skall boota mot HD inte CD.
Citera
2007-09-21, 16:17
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Byt boot-ordning i BIOS!

Mmmm det föreslog jag också. Kan kanske vara lösningen på det hela.
Citera
2007-09-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Byt boot-ordning i BIOS!

Det spelar ingen roll egentligen. Iaf inte på min dator.

Om det inte finns någon CD eller någon bootbar CD i CDläsaren så går den vidare till min hårddisk.
Citera
2007-09-21, 21:10
Medlem
har samma problem med min burk
kör vista, och har man inte en bootbar cd i så "hittar den inte OP"
har bra dator vana å det har inte med att cd läsaren står före i bot ordningen,
har inte direkt orkat lösa problemet heller då ja alltid lägger ner din i viloläge
Citera
2007-11-07, 20:51
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Sorry att jag inte bevakat min tråd på ett tag... Den har helt enkelt fallit i glömska...

Min väns uppstartsproblem är inte längre ett trängande ärende då han skall byta ut sin krånglande burk till något mycket roligare än den nuvarande.

Tackar för svaren!

.
Citera
2007-11-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Det spelar ingen roll egentligen. Iaf inte på min dator.

Om det inte finns någon CD eller någon bootbar CD i CDläsaren så går den vidare till min hårddisk.

kanske för att ditt bios är inställt på att boota från cd/dvd och hdd

tex
First boot device = cd/dvd
second boot device = hdd
Citera
2007-11-08, 11:56
måste va som hestbarn säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto