2007-09-21, 19:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Du har helt fel.
Låt inte denna tråden bli dummare än vad den redan är och tänk efter lite.
Ditt resonemang skulle innebära att man går ner i vikt genom att hoppa från hopptornet på badhuset. Vid ett fall som detta exempel är det lägesenergi som blir rörelseenergi, inget annat!
Men om man värmer nåt så ökar det i massa, eftersom energi tillförs...och energi hör ihop med massa enligt e=mc^2 . Så sade min fysiklärare på gymnasiet i alla fall. Men vem vet, jag kan ha uppfattat det fel.

Om de nu är så ,borde inte detta gälla föra alla former av upptag eller förlust av energi?

Förresten vägrar jag ändra min uppattning innan nån kommit med genomförliga bevis för hur det är med marsmänniskan.
Citera
2007-09-21, 20:06
Medlem
Alimamas avatar
Kan man inte tänka sig att den potentiella energin minskar så fort man åker ner i en "gravitationsbrunn" och ökar när man rör sig upp ur denna? Eller blir det fel på nåt sätt?

Jag tar hjälp av en illustration för att försöka förklara: http://oz.irtc.org/ftp/pub/stills/1997-06-30/gravity.jpg

Alltså, nere i en brunn, lite potentiell energi, upp ur en brunn, mer potentiell energi. Om man ser det såhär så blir det precis som på jorden. Enda skillnaden är att rymden inte är tvådimensionell som på illustrationen
Citera
2007-09-21, 20:16
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spavcuu
Däremot har jag kommit på en intressantare aspekt på problemet. Säg att en utomjording eller något annat lämpligt från en annan planet kommer till jorden. När utomjordingen kommer till jorden kommer den ha lägesenergi mot jorden. Var kommer den energin från? Utomjordingen har ju aldrig lyfts upp från jorden.

Tja, han måste ju omsätta samma mängd energi igen, fast då omvänt, för att kunna ta sig tillbaka till sin utgångspunkt.
Alltså, den energimängd som omsattes från lägesenergi till kinetisk energi vid landningen måste omsättas från kinetisk energi till lägesenergi när han vill ta sig ur jordens gravitationsfält igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in